Hej!
Jag köpte några holländska Buxbom-klot på rea hos Buketten i somras. Eftersom de är importerade och därmed inte härdiga i norrland behövde de förvaras skyddat. Jag har ett utrymme där jag håller ca 10grader plus samt har en växtlampa (lysrör för växter). Problemet har kommit på sista tiden - buxbom-kloten (båda två) har blivit väldigt torra och förefaller inte må riktigt bra. För att hålla värmen i utrymmet kör jag en värmefläkt med termostat - kan det vara så att den gör luften för torr?
Till saken hör att jag även förvarar en citrusväxt på samma ställe och den mår bara utmärkt, frukterna mognar konstant och bladen ser friska och fina ut.
VAD ska/bör/kan jag göra?
* Höja/sänka temperaturen?
* Vattna mer?
* Spraya med duschflaska på själva kloten?
Tacksam för tips!
/Salomo
Alexander-VG-zon3
17-02-2007, 23:29
hur kallt blir det där utan fläkten ?
Lady Hamilton
17-02-2007, 23:32
Jag förvarar min lager på exakt samma vis

Men min mår prima......det är inte så att du kan ha glömt vattningen? Sedan kan en dusch med blomsprut emellenåt vara bra
Utan att köra fläkten kan det nog vara +2grader oftast, men kan även gå ner till kanske -5 grader.
Hade jag inte haft citrusträdet där hade jag kört utan fläkt.
Bör jag gödsla kanske?
/Salomo
Alexander-VG-zon3
17-02-2007, 23:46
gödsla inte utan försök höj fukten och som Hamilton sa kolla hur du har vattnat .
kan du flytta citrusarna ? eller lägg över skydd för dom klara bara -3c och frukterna klara inte frost alls och inte blommorna heller . du kan även ta ut buxbomen när det är frostfritt dom bör kunna ta mer frost än -5c men bara för att vara säker
wolkenkrabber
18-02-2007, 10:33
definjera norrland?
jag köpte en buxbom planta på buketten 2005... den var inte ett klot.. uten bara en vanlig planta.. 50:- eller något... stog inget om att det skulle vara härdig.. men den klarade sig fin fint här i ötersund... den stod för soligt så den vart gyllenbrun.. men i våras flyttade jag den till en skuggigare del av trädgården och den vart grön på direkten och sköt skott... så trivs den inte inne är det iaf värt att sätta ut den...
och såhär ful var den i våras innan jag flyttade på den
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...0140_buxbom.JPGsåhär såg den ut den 29 november i år
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...65_rhodSbux.jpg
Jag har åtta buxbom på sidorna av en gång, de står i princip i full sol hela dagarna. Två av dem växer sämre, är tydligt mindre och är lite röd, gula i topparna. Någon som har en idé om detta? De står inte bredvid varandra utan den ena är början på raden och den andra i slutet på andra sidan.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
18-02-2007, 12:06
Även jag har flera buxbom ute - både hollänska och andra sorter
Hej!
Jag har en Buxbom Buxus sempervirens min står på balkongen i en kruka och den har ej frusit en. Jag får titta till den ibland . så den ej är torr man kan vattna dem ända tills det blir tjäle i jorden. Så här på vintern får man se up för solen så den inte bränner sönder bladen. Man kan ta säck väv runt dem som skydd.
wolkenkrabber: Självklart ska jag definiera Norrland :-) jag bor på en ö i havet utanför Umeå. zon 5 enligt kartan, men sällan årslägsta-temperaturer under -23 grader. Vet inte om det är framförallt temperaturen eller vegetationsperiodens längd som styr hur Buxbomen klarar vintern, kanske en lagom mix av de båda. I alla fall; superkul :-) att se din buxbom må bra, trots sitt holländska ursprung =)
Ang. vad jag sade att den inte skulle vara härdig. Den trevliga flickan i kassan sade 'Du vet väl att den ä' inte perenn?', när jag skulle betala. Som om jag inte skulle bli besviken.
Kerstin z5-6: Är de planterade i kruka eller i marken?
Wetter - undrar om du inte hjälpte mig här. Jag har haft växtbelysningen påslagen kanske lite för länge, för visserligen vill citrusen ha den på, men buxbomarna vill helst ha lite mörkare alltså. Tack för tipset.
:-)
Alexander-VG-zon3
18-02-2007, 21:07
CITAT (salomo @ 18-02-2007, 21:01)
wolkenkrabber: Självklart ska jag definiera Norrland :-) jag bor på en ö i havet utanför Umeå. zon 5 enligt kartan, men sällan årslägsta-temperaturer under -23 grader. Vet inte om det är framförallt temperaturen eller vegetationsperiodens längd som styr hur Buxbomen klarar vintern, kanske en lagom mix av de båda. I alla fall; superkul :-) att se din buxbom må bra, trots sitt holländska ursprung =)
Ang. vad jag sade att den inte skulle vara härdig. Den trevliga flickan i kassan sade 'Du vet väl att den ä' inte perenn?', när jag skulle betala. Som om jag inte skulle bli besviken.
Kerstin z5-6: Är de planterade i kruka eller i marken?
Wetter - undrar om du inte hjälpte mig här. Jag har haft växtbelysningen påslagen kanske lite för länge, för visserligen vill citrusen ha den på, men buxbomarna vill helst ha lite mörkare alltså. Tack för tipset.
:-)
alltså ljuset utomhus är brännande och för intensivt för många växter dom bränns eller som om det är tjäle i jorden bränns dom för dom kan inte få vatten , det har inget att göra med inne ljuse . jag är ingen expert på deras härdighet . men du ser ju vad andra skriver
men det med ljuset är på våren och senvintern man måste se upp med som mars och på våren är solen brännande plus nu på vårvintern när det är tjäle
Big Gardener
19-02-2007, 08:33
Om det är så att du kör en värmefläkt i utrymmet låter det ganska troligt att luften blir för torr. Jag tror du kan fimpa fläkten utan större problem. Isolera krukorna på citrusarna för säkerhets skull.
Jag har citrusar i isolerade krukor som jag förvarar i uterummet där det går nedåt mot -4-5 ibland (som lägst -8) utan att de verkar ta alltför mycket stryk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.