Full version: Litchis
lovezoja
Jag har provat att både att torka, frysa, lägga direkt på jord de små nötterna, men inte hittat något som funkar.
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar gro jättebra men man måste så dem så snabbt man ätit dem grobarheten avtar ganska snabbt. Bara peta ner dem i en kruka med lucker såjord, fukta jorden och sätt en plastpåse över och ställ med undervärme, det brukar inte ta mer än några månader för dem att gro ibland tar det t.o.m bara några veckor. (OBS! övervattna ej då kan fröerna ruttna jorden ska vara fuktig inte jätteblöt)
Piccante
Mina var lite tröga men det berodde kanske på att de stod lite för kallt. Men av tre eller fyra kärnor som jag petade ned så grodde iaf en och blev ett litet träd. Men köp färsk frukt för säkerhets skull. Jag har förstått att många tvekar att äta litchi för de vet väl inte hur man bär sig åt unsure.gif så ibland ligger de länge i affären och ser tråkiga ut innan de fyller på med fräscha. Passa på när de är färska och vänta inte för länge med att så kärnorna.
Åsa, mälardalen zon 2
På Lidl brukar omsättningen vara stor så där brukar de inte hinna bli gamla trots att de häller upp ganska stora mängder men det har nog med att de brukar ta ett kilopris på runt 29-49kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon