Stefan_S
- Förstår din katt alt hund vad du säger, dvs förstår djuret ordens innebörd?

- Om djuret inte förstår ordens innebörd, kan det ändå förstå utifrån ditt röstläge/din kroppshållning?

- Har katten resp hunden något minne av vad som hänt för t.ex 3 timmar sen? 3 månader tillbaka?

- Kan en katt resp hund känna ånger för något den gjort?

Vad tror du?
Reserv
CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:22)

- Om djuret inte förstår ordens innebörd, kan det ändå förstå utifrån ditt röstläge/din kroppshållning?

- Har katten resp hunden något minne av vad som hänt för t.ex 3 timmar sen? 3 månader tillbaka?

Vad tror du?

Jag är av den bestämda åsikten att katter förstår mer än hundar rolleyes.gif Jag är som dom flesta vet både hund o kattägare, men anser att jäntas Pyrenée som är fast boende hos mig inte fattar hälften av det katterna gör. gammelkatta som är snart en 18 årig dam, henne blir man många gånger nästan rädd för, så mycket förtår hon blink.gif Man kan sitta o prata om henne fast inga namn och hon visar med hela kroppen att hon är med så vänder hon sig om och ser mig i ögonen och pratar tillbaks, vi har en speciell kontakt som gör att vi många gånger inte ens behöver använda språket utan bara ögonblinkningar..... unsure.gif Hmm det där lät kanske lite väl flummigt biggrin.gif Men helt klart förstår hon det svenska språket. Har hon gjort nåt ofog så vet hon om det också, hon visar mig röran, tittar på mig med en min som säger...-sopa upp det här, det ser för*****gt ut!! och så nosen o svansen i vädret så lägger hon sig och tittar på medan jag städar undan biggrin.gif
Vovven.....ja hon är väl ett kapitel för sig hon blink.gif River hon ner alla Hibiskusarna ute så det bara är flis kvar så står hon i röran och fattar nada...okay, nu vet jag att rasen i sig måste va´ovanligt korkad och denna i synnerhet blink.gif wacko.gif
Så som svar på dina frågor, ja katterna förstår, vovven fattar korta komando........men brusar man upp av en aller annan orsak så reagerar både hund o katter och känner att man är förbannad.......Katten kommer ihåg längre än några timmar, en hund oftast inte ens det dom gör för tillfället......Katten kan nog känna ånger, men gör det inte för det finns en husse eller matte som kan ställa allt tillrätta igen rolleyes.gif hunden däremot uppvisar ångerbeteende bara genom att man säger...-men VAD har du gjort.....men inte fasen fattar den va´den hade gjort wacko.gif
Och jag vill inte ha alla hundägare på mig nu, det kan hända att det är just mina hundar jag haft under åren som vart så otroligt dumma jämfört med katterna tongue.gif Men ni ska veta att jag älskar dom alla wub.gif
Inga från Närke
Har visserligen inget djur just nu men jag svarar JA på samtliga frågor.

1, Beror nog lite på vilka ord. Sitt,Ligg o.s.v. är väl helt klara att de förstår i allafall hunden. Jä... hund kan nog vara svårt för en hund att förstå vad ordet betyder. Ser även på grannarnas hundar om man t.ex. säger ska vi gå hem nu så om hunden ligger ner så reser den sig och börjar gå iväg

2. Visst kan de förstå att man är arg om rösten höjs eller om rösten är mjuk då är man snäll. De kan ju även trösta om de ser att matte eller husse är ledsna, i allafall de jag känner har jag sett detta.

3. Visst har de minne. Mitt barnbarns hund blev biten av en svart hund och sedan dess gillar han inte svarta hundar av någon ras. När det gäller katt så kommer de ihåg om någon hund t.ex. jagat dem och då kanske inte är så pigga på att träffa hundar igen.

4. Om det är ånger de känner är ju svårt att veta. När jag hade katt och den hade kissat på annat ställe än i kattlådan så nog visste den att det var fel, för när jag kom hem så sprang den och gömde sig innan jag sett det.
AnitaO
Jag har aldrig haft en katt, så jag har inte några tankar om det.
Däremot håller jag inte med Reserv om att katter skulle vara smartare än hundar. Jag tror att det är en tolkning vi gör eftersom dom inte lyder utan går sin egen väg.
Det ser jag mer som en egenskap än som ett tecken på intelligens.

Jag tror att dom kan lära sig innebörden av många ord. Som t.ex. sitt och ligg som Inga skriver.
Men flytande tal som t.ex. en mening klarar dom inte om det inte handlar om att man lägger in ett känt ord i en mening och betonar det särskilt.
När jag vill fotografera mina hundar och dom ser väldigt uttråkade ut, så brukar jag säga: "Var är KISSEN?",
och då reagerar dom på KISSEN, för det är spännande djur i deras ögon.

Kroppsspråket är ju hundarnas enda språk i princip och det är det språket dom kan bäst också.
Vi kan aldrig dölja våra känslor för en hund. Dom är otroligt känsliga för vibbar och kroppshållning. Är man rädd t.ex. avsöndrar man adrenalin och det känner en hund direkt.

Minne har dom och dom kopplar t.ex ihop obehag med den situation dom befinner sig i.
Man kan därför använda sig av t.ex. ljudaversion för att träna en hund att inte göra på ett speciellt sätt.
Då är dock tajmingen oerhört viktig. Utan tajming så gör man bara hunden osäker.
Kan man inte läsa sin hund ska man avstå från såna träningsmetoder tycker jag.
Den senaste diskussionen om huruvida man kan bestraffa en hund i efterskott är ett exempel på hur man lätt kan skapa osäkerhet hos en hund.

Nej, det tror jag inte. Vi kan möjligtvis tolka det som ånger, men då är det vi som tolkar fel.
En hund kan bli låg av en situation som den kopplar ihop med tidigare obehag, och då tror vi att den ångrar sig.
Hundar är allt annat än långsinta och lever i nuet.
Fenja
CITAT (AnitaGg @ 18-02-2007, 14:14)
Däremot håller jag inte med Reserv om att katter skulle vara smartare än hundar. Jag tror att det är en tolkning vi gör eftersom dom inte lyder utan går sin egen väg.

Jag tror att dom kan lära sig innebörden av många ord. Som t.ex. sitt och ligg som Inga skriver.
Men flytande tal som t.ex. en mening klarar dom inte om det inte handlar om att man lägger in ett känt ord i en mening och betonar det särskilt.
När jag vill fotografera mina hundar och dom ser väldigt uttråkade ut, så brukar jag säga: "Var är KISSEN?",

Kroppsspråket är ju hundarnas enda språk i princip och det är det språket dom kan bäst också.
Vi kan aldrig dölja våra känslor för en hund. Dom är otroligt känsliga för vibbar och kroppshållning. Är man rädd t.ex. avsöndrar man adrenalin och det känner en hund direkt.

Minne har dom och dom kopplar t.ex ihop obehag med den situation dom befinner sig i.
Man kan därför använda sig av t.ex. ljudaversion för att träna en hund att inte göra på ett speciellt sätt.
Då är dock tajmingen oerhört viktig. Utan tajming så gör man bara hunden osäker.
Den senaste diskussionen om huruvida man kan bestraffa en hund i efterskott är ett exempel på hur man lätt kan skapa osäkerhet hos en hund.

Nej, det tror jag inte. Vi kan möjligtvis tolka det som ånger, men då är det vi som tolkar fel.
En hund kan bli låg av en situation som den kopplar ihop med tidigare obehag, och då tror vi att den ångrar sig.

Jag skriver under på allt du säger om hundarna AnitaGg!!
Numera har jag bara katter, då ett knä pajjat så att jag skulle ha svårt att motionera och träna en hund på ett bra sätt. Gällande katter brukar jag säga att det är inte för skojs skull de fick nio liv... hade de inte fått det så är risken stor att arten skulle vara utrotad nu. Katter är underbara och jag älskar dem, men smarta? Näää... inte så! wub.gif wub.gif
Det skiljer givetvis individuellt också!
Mvh
Fenja
Whiskuchi
Nej, långt ifrån allt. Men jag tror de förstår mer än de låtsas om... wink.gif

Absolut

Ja

Nej. Tror inte djur funkar så.
Sailor Pluto
CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:22)

Vad tror du?

Jag växte upp med katt, och jag är bombsäker på att hon begrep vad jag sa nästan hela tiden! Hon blev tretton år och under den tiden hann hon nog snappa upp väldigt många ord. Eller så utövade hon tankeläsning smile.gif . Minns speciellt en gång när jag inte hade tid att gosa med henne för att jag skulle iväg nånstans. Då sa jag att vi skulle gosa när jag kom hem, och så glömde jag bort det. Väl hemkommen så möter katten mej i dörren och propsar på att vi ska gå in i sovrummet, där "gosefilten" är. I vanliga fall så mötte hon mej och hängde sedan på vad jag än gjorde. Det var så tydligt att hon kom ihåg det där med gosandet.

Våra tre nya katter är yngre, fast dom förstår nästan lika mycket. Det kanske inte har med åldern att göra ändå?

Hund har jag bara haft i tre månader, och hon verkar förstå språket på ett annat sätt. Vissa ord har betydelse, fast i övrigt så är tonfallet viktigast. Hon läser av kroppsspråket betydligt mer än katterna också.

Både katterna och hunden har gott minne, både av saker som är angenäma och mindre angenäma. Speciellt hunden har obehagliga minnen av karlar (hon har levt som gatuhund och förmodligen så har flera karlar varit elaka mot henne). De minnena går långt tillbaka, men sitter ändå
sad.gif . Hon har däremot färska minnen av min snälla mamma som hade korv med sig vid ett besök biggrin.gif .

Jag håller med Anita i ångerfrågan!
Anma
Nej, men däremot inlärda ord och meningar. "ska vi gå ut", kom hit" hämta bollen" ge matte en puss" mm.mm

Jajamen. De märker direkt om jag ändrar från neutral till glad/upprörd/ledsen. mm mm. Samt att dom vet direkt om känslan är riktad mot dem eller någon annan.

Jag tror inte dom sitter och tänker "hmmm... vad trevligt det var med den där tiken jag träffade på för några timmar sedan" Däremot när de nästa gång träffar nämda tik vet dom direkt att den känner de.
Som när Gibbe i julas gömde ett hundkex i farmors soffa som Ninni hämtade och åt utan att han märkte det. En månad senare var vi dit nästa gång med hundarna med oss, Gibbe rusade fram till soffan och letade efter sitt gömda kex. Jag tror inte att han setat hemma och funderat på kexet, däremot när han kom till farmor igen mindes han att kexet var gömt i soffan. Han hade så klart inte räknat med att den skulle vara borta...

Nej. Vi har lätt för att tolka in sådant på hundar, men det handlar inte om samma känslolägen som hos människor. S
Leia
CITAT (Fenja @ 18-02-2007, 14:21)
CITAT (AnitaGg @ 18-02-2007, 14:14)

Jag skriver under på allt du säger om hundarna AnitaGg!!

Jag med!
smile.gif wub.gif
sudden

Nej. En hund och katt lär sig vad de ska göra när man lär in t.ex. "sitt" och "ligg" men det är bara olika läten i deras öron precis som deras skall är i våra öron.

Ja. hund och katt läser kroppsspråk väldigt bra.

Ja. hundar och katter kanske inte tänker på samma sätt som vi gör men nog minns de både bra och dåliga saker.

Nej det tror jag inte.
Monarda
Nej, katten förstår inte vad jag säger. Det är jag övertygad om. Men däremot röstlägen är den känslig för. Gormar jag åt maken eller sonen sticker gamla Bassen ut genom kattluckan som en oljad blixt.

Speciella ljud kan han också koppla ihop med vad som komma skall. T ex klicket av en öppnad burk = mat. Ljudet av en klippande sax = strömmingsfilé i småbitar.

Nu gällde ju det här hundar och katter men jag måste bara få berätta om vår goja Holger som blir heltokig när han hör kaffebryggaren. Då vet han att det vankas kanelbullar.

Betingad reflex kallas det visst, eller?
pejori
CITAT (Monarda @ 18-02-2007, 16:58)
Holger som blir heltokig när han hör kaffebryggaren. Då vet han att det vankas kanelbullar.

Betingad reflex kallas det visst, eller?

det är ju samma med marsvin...dom skriker högt när dom hör prassel av en plastpåse...= sallad smile.gif smile.gif smile.gif
dom tänker väl inte som vi gör, men helt klart sätter dom ljud ihop med en känsla... smile.gif
prassel=mat=välmående wub.gif
arga röster och skäll=bannor=olust wub.gif
ren och skär instint wub.gif
KarinWikman
Hundar kan vara mycket känsliga. Har ni försökt med tankeöverföring någon gång?
Det är mycket spännande att göra och har man en god kontakt med sin hund och hunden är lyhörd så funkar det.

Jag brukade roa mej med detta när det gällde vår senaste hund, en labrador. Han var vår dotters hund, men starkast präglad på mej. Jag har aldrig haft någon hund som varit så intensiv på att "uppfånga" tankar som han.

Ett exempel.....Chester kunde sätta sig framför mej och intensivt stirra mej i ögonen. Jag började tänka på t.ex. "hämta det eller det" alltså olika saker för varje gång och efter en liten stund så reste han sig, viftade på svansen och gick och hämtade just den saken som jag tänkte intensivt på.

Det var enormt spännande och roligt och alltid på hans villkor, det var alltid han som startade hela proceduren, genom sitt stirrade, efteråt så kunde han gå och lägga sig och sova.....jag har fundert mycket på varför det var så lätt med just honom, en av mina cairnterriers var också sådan, men inte alls så säker som labben var.
rabalder
Förstår din katt alt hund vad du säger, dvs förstår djuret ordens innebörd? I många fall

- Om djuret inte förstår ordens innebörd, kan det ändå förstå utifrån ditt röstläge/din kroppshållning? Självklart, mera än vad vi förstår...

- Har katten resp hunden något minne av vad som hänt för t.ex 3 timmar sen? 3 månader tillbaka? Ja!

- Kan en katt resp hund känna ånger för något den gjort? Nej

Vad tror du? Djuren förstår mera än vad vi tror, men på ett annat plan
zaaritha
Visst är katter smartare!
Men; se´n --när det gäller hundar så beror det dels på rasen, dels är det --förstås--individuellt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon