Full version: Blomma för dagen
Lotten
Hej!
I min barndom minns jag att vi hade en fin lavendelblå klockformad blomma som hette Blomma för dagen, blev förtjust i den fast dess dag var så kort. Har nu i dag köpt en likartad fast lila (Purpurvinda Ipomoea purpurea) uppdriven i växthus. Nu undrar jag hur ska jag få den att trivas ..jord sol näring vatten mm kan jag plantera den i en gammal rostig hink vid trappen eller vill den helst ha sina rötter i "frijord".
Någon som vet? wacko.gif
doll-doll
Hej!
Jag har haft många olika sorters Ipomoea de senaste somrarna. Purpurvindan, som du köpt, verkar vara den som växer kraftigast. Jag har haft den både i "frijord" och olika sorters krukor och hinkar, med lika gott resultat. Men den vill ju ha något att klättra i. Jag brukar peta ner långtidsverkande gödningspinnar i jorden (annars glömmer jag). För mycket gödning gör att den växer enormt men blomningen blir inte lika riklig. Jag har också sett att blommorna håller lite längre i vandrande sol. Gassande sol hela dagen gör att blommorna vissnar bara efter några timmar.
Lycka till! rolleyes.gif
Lotten
Tack för att du ville dela med av din kunskap. Ska inhandla långtidsverkande gödnings pinnar. Häls Lotten rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon