Full version: Val av ros
Sazu
Har nyss flyttat till zon 5-6 och tagit över ett gammalt hus med farstu i söderläge. Tänkte plantera två klätterrosor på varsin sida. Huset är falurött och jag vill ha tips på vilken ros som vore lämplig. Vill helst ha en vit/gul ros, iaf ljus. Remonterande vore fint. Har ni några idéer?
CGB
Harald Wasastjerna, 1868-1948, trädgårdsmästare från Grankulla, lyckades korsa Rosa beggeriana med polyantharosen 'Orleans rose' och fick som resultat R. Polstjärnan, den mest härdiga klätterros man kan tänka sig. Vita små blommor i klasar, taggig, blommar länge. 3-4 m hög. Rekommenderas.
kerstin z5-6
Rekommenderar någon rotäkta kanadensisk ros
Röd
Henry Kelsey

Röd -övergår i mörkt rödvin
Quadra
tål minus 35 grader

William Baffin -kanske den härdigaste av dem alla , mycket växtvillig -får 2 meter långa rakor på två säsonger , tål placering i ovanjordiskt betongrör med relativt lite jord i z5-6 utan frysskador

Alla remonterar -återblommar hela sommaren from juli
Alla har rosor som är 6-8 cm stora eller mer ,.
Polstjärnan fryser trots att den ofta rek för kall zon, ner i topparna , men dålig blommning som följd , blommar bara en gång och har relativt små blommor
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen Sazu rolleyes.gif Här finns riktiga rosexperter att fråga och få många goda råd av rolleyes.gif Själv kan jag inget och har endast ett fåtal Rosor i min trädgård, och det är sådana som Kerstin har sagt att man bör ha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Vill du absolut ha en vit ros rek jag Rosa helenae hybrida, samma typ av taggmonster som polstjärnan , remonterar inte ,doftar större blommor , vackra nypon och får den söderläge kan den nog uppföra sig rätt bra

-Jag har den på en båge , de flesta år klarar den sig utan större vinterskador
En annan pålitlig men engångsblommande vacker vit doftande ros är
Rosa alba maxima som kan användas som en bred klätterros i z5-6 , blir nog 2,5 m i söderläge smile.gif
Sazu
Tack för era tips! Det blir nog Polstjärnan eller Rosa alba maxima, får åka till bibblan och läsa på lite...
kerstin z5-6
Annars finns ju roslistan på nätet

Roslistan AoT

Finns nog en del bilder på Alba Maxima i mina rosalbum här på odla med smile.gif
Sazu
Oj, förstår nu vad föregående talare Helen pratade om. Det var ju helt fantastiska rosor! Behöver inte längre slita mitt hår för att jag flyttat från zon 1.....

Maxima var strålande, passar nog perfekt.
kerstin z5-6
Nej du har fortfarande 250 sorter och mer att välja på
Dock är utbudet i färg på Klätterrosor något begränsat -men förökningsförsk pågår smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon