Full version: rhododendron
lisan
Jag har en rhododendron ca 10 år gammal,den blommar snällt,men den ser väldigt tråkig ut.Varje år blir bladen svarta som sot,och det svärmar med små vita flygare.Den är ju för stor och bespruta.Ska jag spara den eller inte det är frågan.Hur kan man bli av med småflugorna?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

lisen zon 4 smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du har redan sagt vad det är för något = insekten heter vita flygare. Det finns en speciell art vita flygare som bara går på rhododendron.

Om den är för stor att spruta kan man ju testa att spruta den regelbundet med vattenslangen för att spola bort den kladdiga och söta honungsdaggen. Det är i honungsdaggen som sotdaggssvamparna växer = lite kladd på bladen betyder lite svart på bladen.

Tagetes och leanderklocka sägs hålla de vita flygarna borta men är det en stor rhododendron antar jag att man måste ha ganska mycket tagetes planterad runt busken.

I växthus får man bra resultat med en parasitstekel som lägger sina ägg i vita flygarens larver men jag vet inte om den funkar utomhus, tror inte klimatet är så stabilt att stekeln trivs lika bra som den gör i ett växthus.
Wetter
[SIZE=7]Hej!

Även om du tycker den är för stor tycker jag att du ska göra ett för sök. Med att s pruta grönsåpa på den.
lisan
OK jag ska göra ett frest och försöka spruta den med grönsåpa till våren.

-------------------------------

rolleyes.gif lisen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon