gräshoppan
Hej! Jag har fått i uppdrag i skolan (industridesign)att designa en produkt, typ maskin för trädgården. Företaget jag designar för är Flymo.

Jag undrar vilka produkter som finns idag som löser problemet med ogräs?
Är de dåliga/bra? Förslag på förbättringar? Problem ni har mm.

Andra övriga problem relaterade till trädgården?

Hjälp!
Margith
Jag har en önskan smile.gif
Jag skulle vilja ha en, helst eldriven, grävmaskin biggrin.gif
Har du riktiga bekymmer med ogräs då är det enligt min erfarenhet bara gräva som gäller.
Har du då lite dålig fysik blir det väldigt jobbigt att gräva för hand sad.gif
Gräsklippare finns ju från "handjagare" till stora bensindrivna saker.... kan ingen vara snäll och designa en hanterbar grävmaskin??
Den behöver inte kunna gräva sig ner 50 cm i ett enda tag... jag är nöjd om den klarar 10 cm tongue.gif (Det går ju alltid att köra den flera svängar laugh.gif )
Det är min önskedröm om maskin för trädgården wub.gif
gräshoppan
ok vilket bra tips!tack!

Så nu undrar jag vad du menar med att gräva när man har problem med ogräs.

Syftar du på ogräs i gräsmatta? Inte i rabatten eller?Att det är så mycket ogräs så att man helt enkelt får vända upp och ner på hela gräsmattan och´odla ny gräsmatta? För om man kör med grävmaskin drar man ju upp allt annat runt omkrig med.

Jag undrar också hur stor grävskopa man då önskar sig? Eller i vilken omfattnig menar du?Jag måste visualisera problemet framför mig för att kunna komma på någon bra produkt..hm. tack tack!
Margith
Nej, jag har inga problem med ogräs i gräsmattan smile.gif
Ärligt talat bekymrar inte det mig, bara det är grönt och det går att gå barfota på det, så spelar det inte mig nån roll om jag trampar på maskrosor, groblad eller mossa laugh.gif
Men tistlar och brännässlor i gräsmattan gillar jag inte riktigt wink.gif

Det jag är ute efter är ett verktyg som hjälper mig att gräva rabatter..... en elektrisk spade... är det för mycket begärt?? wink.gif

"Min" elektriska spade behöver inte klara mer än 10*10cm. Jag vet att det finns maskiner att hyra för mindre grävarbeten (kan de heta kabel-grävare unsure.gif ) men det är klen tröst eftersom det kräver att du har bil och släpvagn.

Jag är alltså ute efter ett verktyg som inte kostar mer än att du kan tänka dig att köpa det, och det ska vara så användarvänligt att även klent byggda "tanter" kan hantera den.

Kan du komma på en produkt som löser mitt problem är jag dig evigt tacksam wub.gif jag kan tom ställa upp som oavlönad testpilot på produkten wub.gif laugh.gif
Penstemon
Gå till en rematisk förening, där kommer dom nog att ha ideer till verktyg till trädgård. De är ju flera som har rematisk som är intreserad av trädgård, så jag tycker du ska fråga dom.
gräshoppan
Tack för era svar!
Min målgrupp är tydligen unga människor som just flyttat till sitt första hus, hm undrar om man kan vara reumatiker om man är ung..jo det kan man väl va va? Bra tips både med elektrisk spade och att vända sig till reumatist förening.

En fråga till då. Vissa av er har önskat er eldrivna produkter. Varför vill ni ha det? Är det för att det inte blir något utsläpp då? Att maskinen då blir lättare påa att det inte finns bensin i den som väger..eller vad? huh.gif
Morbid
Jag vill (åter)se batteridrivna trädgårdssprutor/duschflasor..
Jazza_1
CITAT (Margith @ 18-02-2007, 19:47)
Nej, jag har inga problem med ogräs i gräsmattan  :)
Ärligt talat bekymrar inte det mig, bara det är grönt och det går att gå barfota på det, så spelar det inte mig nån roll om jag trampar på maskrosor, groblad eller mossa  :lol:
Men tistlar och brännässlor i gräsmattan gillar jag inte riktigt  ;)

Det jag är ute efter är ett verktyg som hjälper mig att gräva rabatter..... en elektrisk spade... är det för mycket begärt??  ;)

"Min" elektriska spade behöver inte klara mer än 10*10cm. Jag vet att det finns maskiner att hyra för mindre grävarbeten (kan de heta kabel-grävare  :unsure: ) men det är klen tröst eftersom det kräver att du har bil och släpvagn.

Jag är alltså ute efter ett verktyg som inte kostar mer än att du kan tänka dig att köpa det, och det ska vara så användarvänligt att även klent byggda "tanter" kan hantera den.

Kan du komma på en produkt som löser mitt problem är jag dig evigt tacksam   wub.gif jag kan tom ställa upp som oavlönad testpilot på produkten  :wub:  :lol:

Jag tycker du beskriver ett problem som det är vi män som löser. Aldrig har jag hört min fru längta efter en grävskopa, hon är så nöjd med den hon haft i drygt 30 år vid det här laget.
Dessutom har jag inte hört något klagomål på designen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon