smajlizz
Tänkte odla lite sommarblommor som ser fina ut tillsammans och som passar bra till snitt. Nån som har några tips?
Ung_trädgårdsfantast
Luktärter av alla slag rekomenderas! biggrin.gif laugh.gif
torvan
Rosenskära, klint, vädd, ringblommor, vallmo tex är lätta och bra för du slipper förkultuvera. Gör intre om mitt misstag bara. Använde en del av mitt nya land till blommor utan att tillföra ny jord. Det krävs nog en hel del när det är lerjord som hos mig. Under hela sommaren hade jag bara en öken med några få klint. rolleyes.gif torvan
catlady
Jag hade mycket problem med både mjöldagg och spinn i mina luktärter förra sommaren, när det var så varmt och torrt. Det som var tacksammast på min solgassade och väderutsatta söderbalkong var zuluaster, ageratum, ringblomma och spikklubba. De verkade tåla allt så länge jag kom ihåg att vattna dem ordentligt. smile.gif Men om du har lite skugga så kan du ju prova nästan vad som helst! wub.gif Blev väldigt glad över min kinesiska förgätmigej men den behöver nog egentligen lite mer skugga än vad jag kunde erbjuda... wink.gif
Ophelia
Finns ju en hel massa olika ursnygga solrossorter som bara är underbara som snitt smile.gif
Christa
Zinnia är min favorit.
Helen i Piteå Zon 5
Rudbeckia rolleyes.gif men dom bör du förodla inne i mars.. /Helen
fruberglund
Gaura "The Bride" blev min favorit förra sommaren. Jag försådde den inomhus och tänker så den i år igen. Så skir och fin och stod fint jättelänge i bukett. De som fick buketter med den i gillade den verkligen smile.gif

Det är den skira vita som hänger fram vid pojken min smile.gif Bilden gör den tyvärr inte rättvisa för den hade inte börjat blomma som bäst än men jag hade ingen annan bild på den. Den finns även i rosa om man gillar det bättre.

Eva St
Åh finns ju massor av fina tex Rosenskära, Strandkrassing, Blodamarant, Purpurklätt rosa och vit, Stockros fast de två sistnämnda kommer ju inte att blomma förrän nästa år men har du väl sått dem så kommer de troget tillbaka år efter år.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon