Full version: Margurit
Lady Hamilton
Har en Margurit som jag har övervintrat för 3:e året Och de senaste 2 åren har jag inte behövt köpa en endaste 'ny' planta för sommarplanteringen smile.gif Det är väldigt enkelt att ta sticklingar och få dem att rota sig.

Så de av er som har en planta övervintrad, väck liv i den (om den sover)
Sedan är det bara att ta små gröna skott och sätta dem på rotning. Sätt gärna flera skott i samma kruka om du vill ha buskiga exemplar Sedan toppar man plantan några gånger innan utplantering.

Har någon av er gått i tankarna om att 'fixa' en egen uppstammad så testa i år. Det är bara att antingen ta en 'övervintrad' planta som har en lämplig stam eller så 'gör' du en lämplig 'planta'
Ta ett 'rakt' skott och rota det. Fäst stammen mot en pinne så att det fortsätter att växa rakt. Sedan så tar man bort nya grenar ner i från varefter plantan växer. Plantan låter man växa till önskad höjd sedan toppar man den och låter kvarvarande grenar börja bilda krona. Var inte rädd för att 'toppa' kronan ofta Det befrämjar bara tillväxten ännumera.

Börjar man nu smile.gif Hinner man få en stor planta redan i sommar smile.gif
Lycka till!
Floppy
wub.gif ...låter hur fint som helst Hamilton... Jag har övervintrat en men jag tror att den tyvärr inte längre finns med oss sad.gif ...men man vet aldrig...jag ska prova att ta in den till nästa helg och väcka liv i den...om det nu finns nått liv i den kvar... wink.gif ...
Du har ingen bild på din uppstammade?...det behöver inte vara i blom...vill bara se hur den ser ut... smile.gif
Lady Hamilton
Så här ser den ut idag

Och så här såg den ut i somras

Elisabeth P
Kanonläckert wub.gif Måste ju bara testas någon gång

Lisa
malin72
men vad tjock och fin stammen är ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif så har aldrig mina blivit kanske därför jag aldrig provat att övervintra mina unsure.gif unsure.gif
jätte fin wub.gif

får jag tag i dåliga ex eller ger du den något för att det ska må så bra rolleyes.gif smile.gif
Lady Hamilton
smile.gif Närå jag ger inget extra utöver det som mina andra plantor får
Att stammen blir tjock beror på att jag fortsätter att 'toppa' =ingen tillväxt uppåt = växer på bredden i stället laugh.gif (unjefär som det numera är med min kropp ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif)
Floppy
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ....jösses så vackert Hamilton... wub.gif wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 19-02-2007, 18:10)
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ....jösses så vackert Hamilton... wub.gif wub.gif wub.gif

wub.gif smile.gif Men så enkelt att göra själv........(övervintringen är 'knepigast')
Maggan H
Jätteläcker, Ladyn! Vi är tydligen i samma båt vad gäller att växa på fel håll! laugh.gif Jag har en liten marguerite på stam som växer så det knakar ute i boden, trots att den står på golvet halvt inträngd under bordet. Kan man alltså bara bryta av en grön kvist och sätta den i jord? Stammen är så himla låg, om jag vill ha den högre ska jag inte ta några sticklingar i toppen, då?
Lady Hamilton
Ja Maggan Precis så är det. Rota en "rak" kvist som du sedan tar bort grenar ner i från allt eftersom. Och när du är nöjd med höjden DÅ toppar du
Lady Hamilton
Ja, jag har nu idag tagit 3 sticklingar (1dm höga) som jag tänker rota rolleyes.gif Så är det någon av er jag kommer att träffa på mässan som är intresserad av en stickling för "egna försök" så hojta till så tar jag med mig tummenupp.gif
Kamilla z 7
Jisses w00t.gif vad läcker den var...
Jag måste prova
Alba
/
................../

stammen blir tjock beror på att jag fortsätter att 'toppa' =ingen tillväxt uppåt = växer på bredden i stället laugh.gif (unjefär som det numera är med min kropp ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif)
[/quote]

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
landfors
Men hur lyckas du med övervintringen? Jag gör varje år försök med olika växter och ca 50 % överlever... g.gif
Lady Hamilton
Ett Vinter isolerat Uterum gör att det mesta går att övervintra wub.gif
Floppy
Ladyn...jag har inte hunnit med att stamma upp en själv men jag har precis fått en från en kompis som jobbar på en handelsträdgård...
Jag tänkte fråga dig om lite råd...hur jag ska göra med denna?...det är flera grenar från stammen...det ser ut som att det bara är två men det är flera...
Ska jag klippa ner den nått...och hur gör jag inför vinterförvaringen...jag kan förvara den runt ca 3-5 ° och beroende på hur kallt det är ute...tillskottsbelysning...

Berätta gärna hur du har gjort...
[attachment=6139:DSC_0002__Large_.JPG]
Lady Hamilton
Det första du skall göra är att bestämma dig för vilken form du vill ha på den. Är du nöjd med formen som den har nu behöver du inte göra någonting annat än att "frissera" den lite om du vill. Men vill du ha den mera klotformad så bör du klippa in grenaran ordentligt på höstkanten. För att börja bygga en krona. Du kan klippa väldigt hårdhänt. (grova kraftiga grenar kan du vänta med att ta bort tills det är dax för vårbeskärningen)
I höst tar du in den innan frost och ställer den svalt Har du så svalt som 3-5° behöver du inte tilläggs belysning utan kan ta bort de mesta av det gröna och blommor och vattna väldigt lite under vintern. (förutsatt att de står mörkt) Sedan fram på vårkanten tar du in plantan och den börjar skjuta skott alt.2 När din förvaring börjar bli varmare och plantan börjar bli skjuta grönt behöver den tillskottsbelysning. I vilket fall så bör du klippa ner din planta ganska hårt på vårkanten för att få kraftigare grenar som håller för lite regn/blåst utan att gå av.

Jag själv förvarar mina uppstammade plantor i ca +10° och har tilläggs belysning hela vintern (jag har mina tillsammans med Citrusarna så de har ljus 10-16 tmmar /dygn. De växer inte så mycket på vintern och jag håller dem åt det "torrare" hållet. Sedan på vårkanten när jag ser att de börjar växa klipper jag ner mina plantor hårt för att främja ny tillväxt. (det första gröna som börjar "skjuta" är väldigt lätt att göra nya plantor av så jag brukar ta vara på de skott som är över 5cm) Sedan hinner jag nog klippa plantorna 1-2 ggr till innan det är dags för utplantering. Sedan håller jag på med "frisering" under resten av sommaren

Jag vet inte om jag har svarat på det du ville? men du får väldigt gärna fråga mera om du vill
Lycka till / Ladyn
Floppy
Äntligen har jag internet igen...bredbandsbolaget som jag har fick nått fel så jag vart utan ganska direkt efter att jag postat inlägget till dig...

Du svarade superbra på det jag undrade över...nu ska jag ta och skriva ut dina råd och lägga in i min fina trädgårds pärm...jag ska nog ta och klippa ner den lite...vill ha en mer trädlik maruerit...som den ser ut nu så är den inte sååå vacker...men de har ju inte tid med sånt i trädgårdsbutiker...de har ju fullt upp med allt annat...

Men ett jätte thanks.gif Ladyn för tipsen och råden...nu vet jag ju precis hur jag ska göra...hoppas bara att jag lyckas få den att överleva vintern...
Lady Hamilton
kompiskram.gif Och jag håller tummarna tummenupp.gif för att du skall lyckas
Lady Hamilton
Här har jag en bild på min "uppstamnings försök" på en pelargon och ett försök på att få till 2-stammig Margurith till att bli en en-stammig genom att vira stammarna "om varandra"och fästa i hop dem med tråd

[attachment=6226:PICT8411.JPG]
Floppy
tummenupp.gif Snyggt jobbat Ladyn...va kul att se att du lyckades med pellisen...
malin72
fniss ja min försök gick ju inte så bra blush.gif uppstammad jo det blev den väl men åt vilket håll,jo står jag framför den så är det till hö rotfl.gif rotfl.gif like snett växer den ju whist.gif

uppstammadargurit.jpg

Floppy
Ursnygg Malin... tummenupp.gif ...jag tycker att den ser fin fin ut...åhhhh sicken fin kärra... wub.gif
malin72
CITAT (Floppy @ 17-08-2007, 15:24) *
Ursnygg Malin... tummenupp.gif ...jag tycker att den ser fin fin ut...åhhhh sicken fin kärra... wub.gif

giggle.gif tack tack
Lady Hamilton
Japp nu tänkte jag starta om med nya sticklingar i år. Jag tänkte visa hur jag gör. Jag använder mig av rotningskuber och miniväxthus med undervärme. Eftersom jag har tillgång till både ljus o värme kan jag starta redan nu. Annars brukar det vara lämpligt att börja i Mars/April tummenupp.gif Så här gör jag

Jag har denna moderplanta
[attachment=11615:1aPICT8910.JPG]

och tar några sticklingar
[attachment=11616:2aPICT8901.JPG]
skalar av de nedersta bladen
[attachment=11617:3aPICT8904.JPG]
stoppar in sticklingarna i kuben (eller ni som har såjord planterar ner sticklingen nära krukkanten)
[attachment=11618:4a_PICT8905.JPG]
Här är en färdig "kub" som kommer att bli en 3-stammad planta
[attachment=11619:5aPICT8902.JPG]
Nu har jag gjort färdig mina "kuber"
[attachment=11620:6a_PICT8899.JPG]
Här är "kub hållaren" där jag placerar ner kuberna (där finns redan Mini änglatrumpet o Eldkrona sticklingar)
[attachment=11621:7aPICT8907.JPG]
Så nu är kuberna på plats och jag vattnar dem lite
[attachment=11622:8aPICT8912.JPG]
Så då är det på med locket och väntar på att rotningen skall börja, det brukar vara genom rotat på 14-17 dagar och då planterar jag dem i krukor med planterings jord
[attachment=11623:9aPICT8909.JPG]

Floppy
Ska bli spännande å följa ditt projekt...

Min marguerit står i förrådet fortfarande...vet inte om det snart är dax å ta fram den...den har haft ca 5-10 + nu under vintern eftersom det inte har varit några direkta kallgrader ute...tillskottsbelysning ca 12-14 tim/dygnet blev det nog...jag har vattnat en skvätt då och då...med ca 2 veckors mellanrum...den ser lite risig ut nu och jag vet inte om den har skjutit några skott...det måste jag kila ut och kolla....åter kommer snart...

Näpp...inte ett skott så långt ögat kan nå....

Ska jag ta in den redan nu?...jag vill gärna klippa ner den en bit...för som det är nu så är det 4 låååånga grenar...och jag skulle vilja klippa ner dem en bit så jag kan få den lite mera klotformad...
Lady Hamilton
I dag såg jag att i 5 av mina 10 "kuber" hade det kommit rötter

[attachment=12125:PICT8939.JPG]

och då är det dax att plantera i krukor

[attachment=12126:PICT8940.JPG]

så här blev resultatet
Floppy
Det är så spännande att följa utvecklingen av marguerierna...är det dax att väcka den nu eller?....min ser helvissen ut...nästan död... unsure.gif
Lady Hamilton
Det beror på ljuset när du skall väcka den. Eller så 'ser' du när den börjar på att vakna tummenupp.gif

malin72
bravo.gif Ladyn fin fint... tummenupp.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2008, 10:36) *
Det beror på ljuset när du skall väcka den. Eller så 'ser' du när den börjar på att vakna tummenupp.gif

Hur menar du?...det beror på ljuset...den har inte visat nått tecken på att vakna...
Lady Hamilton
Jo jag menar HUR du har den placerad cool.gif (ljust/mörkt/lysrör) Och vad du har tänkt ge den för placering. När ljuset blir 'rätt' för plantan så kommer den att vakna d010.gif ur sin 'sömn'. Förstår du hur jag menar nu då? unsure.gif
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2008, 20:20) *
I dag såg jag att i 5 av mina 10 "kuber" hade det kommit rötter

[attachment=12125:PICT8939.JPG]
och då är det dax att plantera i krukor

[attachment=12126:PICT8940.JPG]

så här blev resultatet

Åhh vilka fina plantor! tummenupp.gif Toppen!!! bravo.gif

shy.gif Får du nån över så vet du vart du ska skicka den! flirting.gif
kompiskram.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2008, 16:54) *
Jo jag menar HUR du har den placerad cool.gif (ljust/mörkt/lysrör) Och vad du har tänkt ge den för placering. När ljuset blir 'rätt' för plantan så kommer den att vakna d010.gif ur sin 'sömn'. Förstår du hur jag menar nu då? unsure.gif

idea.gif aha...du menar så...jag har den tillsammans med miniänglarna och pellisarna...alltså...runt 5-10 grader under lysrör...vattnar en skvätt varannan var tredje vecka ungefär...

Jag bor ju i lägenhet och har lite problem med plats...så den kommer att få stå på en bänk brevid vardagsrumsfönstret...när jag tar in den...
Lady Hamilton
CITAT (Irene_L @ 25-01-2008, 17:00) *
Åhh vilka fina plantor! tummenupp.gif Toppen!!! bravo.gif

shy.gif Får du nån över så vet du vart du ska skicka den! flirting.gif
kompiskram.gif

flirting.gif Tala bara om HUR din planta bör se ut.........1,2,3 eller fler stammar? så 'löser sig nog saken tror jag.............. whist.gif
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2008, 17:21) *
flirting.gif Tala bara om HUR din planta bör se ut.........1,2,3 eller fler stammar? så 'löser sig nog saken tror jag.............. whist.gif

Haha...jag har inga krav alls. Det går så bra med vilket som!!! giggle.gif
rissen
Nån som vet ??? Är det svårt att så marguriter ??

Jag har ingen övervintrad att ta skott ifrån.

Rissen
Alba
Jag ska försöka stamma en Mårbacka-pelargon. Ämnet är klart och nu återstår att få rötter.

Nu har jag läst att Mårbacka kan vara lite besvärlig pga att den har så tunga blommor så man måste stötta upp grenarna......inte så snyggt men vi får se hur det går.

Jag brukar inte lyckas så bra med att rota pelargoner men har tidigare följt Margits råd att ha så liten kruka som möjligt under rotningstiden så inte plantan får för mycket vatten och det har fungeratbra.
lissa
Grattis ..ursnygg, och tack för en så bra step by step förklaring-..Min stackare blev "glömd " efter några dagar med blåst=blev torr, och slokade hela den med knoppar och allt. Tur att den är så tacksam, för bara efter en rejäl genomvattning blev den glad igen och knopparna gick inte förlorade. Synd att jag inte såg detta lite tidigare, för då har jag ju vetat hur sticklingarna ska tas, men lite längre fram försöker jag få en snygg uppstamning...
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2008, 10:36) *
.....Eller så 'ser' du när den börjar på att vakna tummenupp.gif

Så här ser det ut när en övervintrad växt har 'vaknat' dessa har jag haft på golvet under ett bord sedan i höstas Och när jag dammsög där inne i dag "hittade" jag dem. Det är visserligen Frilands Hibiscusar men tänkte att de dög att visa bild på giggle.gif

[attachment=12454:PICT8945.JPG] [attachment=12455:PICT8947.JPG]
Maggan H
Ah, så fina Ladyn, bravo.gif skatta dig lycklig som har plats BÅDE till alla sådder och sticklingdrivning *suck*! Fantastisk färg, ögat njuter av grönskan! I morrn ska jag minsann ut i garaget och dra ut en del som ska få lite ljus! Nu är det dags att vakna! d010.gif
Lady Hamilton
CITAT (rissen @ 25-01-2008, 23:09) *
Nån som vet ??? Är det svårt att så marguriter ??

Jag har ingen övervintrad att ta skott ifrån.

Rissen

Jag har faktiskt inte sett frön till just den 'vanliga sorten' som brukar kallas Margurit g.gif
men det går ju att skicka sticklingar per post oxå......................
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 26-01-2008, 09:30) *
Jag ska försöka stamma en Mårbacka-pelargon. Ämnet är klart och nu återstår att få rötter.

Nu har jag läst att Mårbacka kan vara lite besvärlig pga att den har så tunga blommor så man måste stötta upp grenarna......inte så snyggt men vi får se hur det går.

Jag brukar inte lyckas så bra med att rota pelargoner men har tidigare följt Margits råd att ha så liten kruka som möjligt under rotningstiden så inte plantan får för mycket vatten och det har fungeratbra.

Har varit i 'vale och kvalet' om jag skall visa en bild.............. crying.gif den är inte vacker men så här ser min uppstammade Mårbacka ut

[attachment=12476:PICT8950.JPG]
lissa
Nu tar jag fram den här gamla tråden igen. Jag ville bara visa att råd om stickling fungerar även för mig. Tror att det är den första sticklingen som har lyckats för mig...vem vet, turen kanske vänder...Jag var lite feg och tog tyvärr bara en.. en sak till, den har små knoppar i topparna.. är det OK om jag inte toppar av dom , utan låter dom följa sin naturliga levnad trots att den är lite gles och tanig ??
[attachment=18023:DSCN6645.JPG]
här har jag flätat ihop stammarna på 3 små kalamondiner, lite svårt att se stammen ordentligt eftersom pinnen skymmer
[attachment=18024:DSCN6450.JPG]
och här kommer mamma Margurit, jag försöker få stammen rak, men det är verkligen svårt. Jag måste komma ihåg att dra är snöret nedtill lite oftare
[attachment=18025:DSCN6370.JPG]
Lady Hamilton
Det ser fint ut Lissa bravo.gif Visst kan du låta blomknopparna få "slå ut" men jag brukar knipsa bort dem devil.gif ........så länge du inte knipsar av själva grenarna kommer de att växa Men i o m du knipsar i grenarna så börjar den och "buska" till sig Men det kan man även "fixa till" efteråt om man vill tummenupp.gif
( man knipsar bara in grenarna ordentligt så grenar/buskar de sig vid själva 'knippset'... duh.gif vilken underbar svenska jag skriver.....)

Angående Pelargonen så ser den betydligt vackrare ut i dag Få se om jag kommer i håg att lägga in en ny bild när jag vaknar i dag.......det är nämligen en Rosenknopps pelargon o inte en Måbacka som trodde giggle.gif
lissa
Det där med att få dom att "grena sig" är också en sak som jag inte brukar lyckas med, inte ens luktärtorna grenar sig..men jag inser ju att sticklingen är lite väl tanig, så jag borde nog knipsa in en bit på dom blivande grenarna, för nu är dom ju bara som smala blad..och eftersom den här sticklingen har lyckats, då kanske den är så bussig att den grenar sig också..
Din Pelargon är det väl inget fel på, den kommer att bli jättefin när den har fått lite mer "kött på benen"...Du har bara tagit den största stammen, eller huvudstammen kanske den heter, bundit upp den och sen plockar du bara bort allt som kommer på stammen ??
Eftersom jag har så dåligt med plats har jag kommit på att det bästa är nog att försöka stamma dom stora så mycket som möjligt, och sen kan dom andra krukorna få plats under "träden".
Tack igen för hjälpen, vi får väl plocka fram tråden när nya resultat visar sig tongue.gif
Lady Hamilton
Nu har jag börjat med årets Marguriter. Efter att ha klippn ner mina båda moderplantor så tog jag reda på allt "grönt" och gör sticklingar av dem Så här ser det ut i dagsläget

[attachment=31903:DSCN2102_kopiera.jpg]
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 13-03-2009, 20:24) *
Nu har jag börjat med årets Marguriter. Efter att ha klippn ner mina båda moderplantor så tog jag reda på allt "grönt" och gör sticklingar av dem Så här ser det ut i dagsläget

[attachment=31903:DSCN2102_kopiera.jpg]

Åh, Kära nå'n! Vilken Marguritkvinna du är, Lady'n! tummenupp.gif bravo.gif
Vilken enastående fin "sticklingskurs" du visade upp.
Den här tråden har jag aldrig sett... men nu har jag också blivit inspirerad kan jag lova...

thanks.gif thanks.gif thanks.gif för den uppvisningen och för att du länkade vidare till den här tråden genom Lissas tråd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon