Full version: Beskära liten oliv?
catlady
Har precis planterat om min lilla oliv, som är ett sticklingsförökat träd ungefär 25 cm högt, med 6 grenar, men ingen självklar "topp". Jag hoppas att det växer ordentligt i sommar ute på balkongen, och jag undrar om jag borde ta bort några av grenarna för att få det mer trädlikt? Den första grenen kommer ut nästan precis ovanför jorden, och tre cm högre upp förgrenar trädet sig helt. Stammen är alltså löjligt kort. Eller ska jag vänta tills trädet blivit större innan jag beskär?
Lady Hamilton
Om du är ute efter att det skall bli ett 'träd' är det lämpligt att börja forma det redan nu smile.gif Och om du fäster stammen mot en pinne så får du lättare stammen att växa rakt (du 'tvingar' den) De båda grenarna som du beskriver (om du inte vill kapa en av dem) kan du också fästa mot pinnen så växer de också mera 'rakt upp'
catlady
Aha, då ska jag försöka fixera den som är mest topp-aktig redan nu! Jag tror att jag kommer ta av åtminstone den understa grenen, men den är rätt så tjock (nästan 1 cm) och måste sågas av. Hur går jag tillväga - ska sårytan skyddas? Och när är bästa tiden, eller kan man ta av den när som helst? Är det vanligt att man tar av grenar nerifrån efterhand som trädet växer?
Lady Hamilton
Om den är ca 1 cm unsure.gif skulle jag nog försöka att 'rikta'den i första hand. Men går inte det så skaulle jag kapa med ett så rent snitt som möjligt (kanske någon annan är säkrare än jag på hur man går till väga)
Sedan som svar på Är det vanligt att man tar av grenar nerifrån efterhand som trädet växer? Så är det nog inte så många som försöker sig på att 'göra' egna träd wub.gif Men jag själv "håller på" att göra ett Lagerblads träd Men ingen av 'mina' grenar var så tjocka som 1 cm.
I allafall så växer Oliv väldigt sakta och jag tror att bästa tiden för 'kapning' är under vilo perioden. Mitt Oliv träd håller nu på att skjuta nya skott
catlady
Nej, det kanske är lite speciellt, men detta lilla "bonsai"-olivträd köptes på beställning nere på Rivieran i somras av mina föräldrar - och de insåg väl inte att jag skulle vilja få det så stort och vackert som möjligt. wink.gif I så fall hade de kanske valt ett med ett annorlunda växtsätt...
Det är just för att grenarna redan är så tjocka som jag undrar över hur jag ska gå tillväga. Men det kanske finns någon annan härinne som vet hur man gör?
Hur stort är ditt olivträd Hamilton? wub.gif
catlady
Tänkte att jag kunde visa hur trädet ser ut, så kanske det är lite lättare att förstå hur jag menar!

Alexander-VG-zon3
den gren som är lägst nere kan du ta veck om du vill ha ett träd du kna försöka rota den , och den böjda grenen hade jag med tat veck . sen bara toppa resten sen på sommaren när den växer så dom grenar sig oliver grenar sig villigt . men du kan även låta den böjda grenen vara kvar om du tycker kronan blir tunn.
Lady Hamilton
Mitt träd ser ut som ditt fast mera "förvuxet" så igentligen skulle jag ha gjort som du wub.gif

catlady
Ok, men är det alltså bara att såga av den understa grenen och lämna sårytan som den är? Man behöver inte skydda den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon