Full version: Bullar på gång
Värsjö
Vår köksspis börjar bli lite till åren kommen. Jag tittade därför i de reklambroschyrer som kommit på senaste tiden och var igår iväg till en elfirma. Varken bladen eller firman hade några spisar med jäsugn. Hur gör ni när ni bakar jästdegar utan jäsugn?

För övrigt vill jag berätta att här i zon 3 blommar vintergäck, snödroppar och en och annan krokus.
pejori
CITAT (Värsjö @ 18-02-2007, 17:40)
Vår köksspis börjar bli lite till åren kommen. Jag tittade därför i de reklambroschyrer som kommit på senaste tiden och var igår iväg till en elfirma. Varken bladen eller firman hade några spisar med jäsugn. Hur gör ni när ni bakar jästdegar utan jäsugn?

För övrigt vill jag berätta att här i zon 3 blommar vintergäck, snödroppar och en och annan krokus.

jag jäser i rumstempratur eller i torkskåpet... laugh.gif laugh.gif
det går att ställa bunken/plåten uppepå spisen när ugnen är varm smile.gif
Alba
Jäster i rumstemp. eller som Pejori skriver uppe på spisen när ugnen är varm.
Jag visste inte ens att det finns jäsugn - utom på bagerier.
Värsjö
Jodå, vår gamla spis har jäsugn. När jag bakar så jäser jag första plåten i jäsugnen och den andra ovanpå spisen under en handuk. När första plåten åker in i ugnen för att gräddas, åker plåt nummer 2 in i jäsugnen.
Tar det inte lång tid att jäsa i rumstemperatur?
Torkskåp har i nte och torktumlaren är väl inte så lämplig.
pejori
CITAT (Värsjö @ 18-02-2007, 18:06)
torktumlaren är väl inte så lämplig.

blir nog lite konstiga bullar på det ja laugh.gif laugh.gif
sudden
vi (min sambo som rår om allt i köket rolleyes.gif ) jäser alltid i rumstemperatur nån timme... hade verkligen ingen som helst aning om att man skulle hålla degen varm under jäsningen tongue.gif
Whiskuchi
Micron (obs! Den får inte vara igång, men det är skyddat från drag därinne) tongue.gif
sudden
CITAT (Whiskuchi @ 18-02-2007, 17:31)
Micron (obs! Den får inte vara igång, men det är skyddat från drag därinne) tongue.gif

räcker inte kökshandduken för att skydda mot drag??
Alba
CITAT (sudden @ 18-02-2007, 18:32)
CITAT (Whiskuchi @ 18-02-2007, 17:31)
Micron  (obs! Den får inte vara igång, men det är skyddat från drag därinne)  tongue.gif

räcker inte kökshandduken för att skydda mot drag??

Jag har alltid bara en handduk över.

Jag jäser bulldegen i ca 30 min. och de utbakta bullarna ca 40 min.
renate
Tills nu hade jag inte en aning vad en jäsugn är,jag har degen under en handuk och det funkar bra.
askar
CITAT (Värsjö @ 18-02-2007, 18:06)
Jodå, vår gamla spis har jäsugn. När jag bakar så jäser jag första plåten i jäsugnen och den andra ovanpå spisen under en handuk. När första plåten åker in i ugnen för att gräddas, åker plåt nummer 2 in i jäsugnen.
Tar det inte lång tid att jäsa i rumstemperatur?
Torkskåp har i nte och torktumlaren är väl inte så lämplig.

Är det kanske värmeskåp du kallar jäsugn?

Värmeskåp hade man i äldre spisar... den var mest avsedd till att varmhålla mat i (micron fanns ju inte då)
men jag brukade också ha plåt som var närmast gräddning därinne medan en plåt gräddades.

Numera har jag bakduk över plåtarna som står på köksbordet... jäser hur bra som helst.smile.gif
Värsjö
Jo, nog kan man kalla jäsugnen för värmeskåp.

Nya spisar har "varmluftsugn". Vad innebär det? Är det något bra att ha?
Anma
Varmluftsugn blåser runt värmen och då kan man grädda flera plåtar på en gång. Så gör man ofta storbak är det bra. Dessutom fördelas värmen jämnare.

Edit:stavfel. Varluftsugn vet inte jag vad det är, låter äckligt! laugh.gif
Fenja
Jag är ovän med min varmluftsugn.... den är suverän att torka svamp och annat i. Men jäsdegar har en tendens att bli torra så jag använder aldrig varmluften när jag gräddar sådant.
Mvh
Fenja
Värsjö
Ja, jag kunde nog tro det. Jag är alltid skeptisk mot nyheter.
Fenja
CITAT (Värsjö @ 19-02-2007, 20:06)

Då är vi två! smile.gif
Mvh
Fenja
Anma
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 20:10)

Då är vi två! smile.gif
Mvh
Fenja

Nyhet vet jag inte om varmluftsugn är. Köpte en ny spis till min gamla bostadsrätt -89. Den hade varmluftsugn och keramikhäll. Nu drömmer jag om en indikationsspis, men de är så förfärligt dyra.
Fenja
CITAT (Anne R @ 19-02-2007, 20:37)
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 20:10)

Då är vi två! smile.gif
Mvh
Fenja

Nyhet vet jag inte om varmluftsugn är. Köpte en ny spis till min gamla bostadsrätt -89. Den hade varmluftsugn och keramikhäll. Nu drömmer jag om en indikationsspis, men de är så förfärligt dyra.

Vi som har haft hyresrätter har ej kommit i åtnjutande av dessa moderniteter lika tidigt! laugh.gif tongue.gif
Keramikhällen är riktigt usel här, huvva! När man kan ha en hederlig gasspis!
Mvh
Fenja
Värsjö
Så varmluftsugnar fanns redan 1989? Ja, tiden går.

Det är ju så med utveckling av mogna produkter att finesser läggs till. Huvudfunktionen är optimerad och går inte att förbättra ytterligare utan nya värden adderas. Ta till exempel mobiltelefoner, de gick att prata och lyssna i redan på 80-talet men var otympliga. På 90-talet krympte de och blev så små de kunde med hänsyn taget till fingerstorleken. För att sedan göra produkter som skiljer sig åt från konkurenterna har mobilerna fått lustiga ringsignaler, kamera etc.

Vad gäller spisar så räcker det ju med varma plattor och ett lagom stort slutet varmt utrymme. Sådana enkla maskiner tycks inte gå att få tag på idag.
herkules
på tal om spisar - jag drömmer om en sådan här
faith
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 18:18)
på tal om spisar - jag drömmer om en sådan här

En skönhet verkligen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon