Ylva i Dalarna
Hej!
Jag vill så perenner till en rabatt som redan i sommar ska bli någorlunda fin och blommande.
Jag har tillgång till extrabelysning i min källare så det är inget problem, men frågan är vilka perenner som redan i sommar skulle kunna blomma fint. En rabatt som är fin i juli, är det möljigt??

Ylva
Elisabeth P
Jag sådde nattljus förra året och de blommade jättemycket hela sommaren. smile.gif

Lisa
kerstin z5-6
Sår du nu kommer nog en hel del att blomma med enstaka blommor redan i sommar -fast perenner är ju finast efter 2 år
Riddarsporrar ,kungsljus ,vädd,stäppsalvia+ bladväxter som Heuchera , alunrot och lammöron är ju fina år ett
Ettåriga vallmo kan ju kompensera blommning i sommar tex
Ophelia
Rosenmynta, väldigt söt liten växt.
Anki V
Azurriddarsporren blommade fantastiskt för mig förra sommaren.

Jag sådde i mitten av februari och riddarna började blomma i början på juli, sedan blommade de oavbrutet till eptember.

Jag vet inte hur "perenna" de är så för säkerhet jag har sått en omgång i år också. wink.gif laugh.gif

/Anki
Eva i Skåne
Så härlig azurriddarsporren ser ut Anki. biggrin.gif Vet du vems fröer det är?
Jag har turen att jobba i Lund, så en sväng in på Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik är inget större besvär sleep.gif och dom har ju nästan allt wub.gif
Anki V
Sorten är ”Sky lights” och jag köpte dem via Impecta.

I fröblandningen så fanns det färger från vitt till mörkblått. De mörkblå dominerade helt klart (som tur var). Den ljust, ljust blå såg nästan smutsig ut.

Jag plockade frön i höstas så det ska bli spännande att se om fröplantorna blir lika fina.

/Anki
Ophelia
Men du har en vacker vit akleja som gör sig bra bland riddarsporrarna wub.gif
Anki V
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:49)
Men du har en vacker vit akleja som gör sig bra bland riddarsporrarna  :wub:

Aklejan är en 'Swan White F1' som blommade jättefint redan första året. med stora blommor.

Den var jättesvår att fota så jag har ingen egen bild som gör den riktig rättvisa. Nedanstårende bild har jag tagit från "Frö med posten"

/Anki
Bodenblomman
CITAT (Anki V @ 19-02-2007, 07:04)
Men du har en vacker vit akleja som gör sig bra bland riddarsporrarna  wub.gif

Aklejan är en 'Swan White F1' som blommade jättefint redan första året. med stora blommor.

Den var jättesvår att fota så jag har ingen egen bild som gör den riktig rättvisa. Nedanstårende bild har jag tagit från "Frö med posten"

/Anki

ÅH vilken fin vit akleja! Hur i hela fridens dagar ska jag kunna sitta på detta forum utan att ruinera både mej och min familj????? Svara på de den som kan.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/ Susanne
Ophelia
CITAT (Bodenblomman @ 19-02-2007, 21:31)
CITAT (Anki V @ 19-02-2007, 07:04)
Men du har en vacker vit akleja som gör sig bra bland riddarsporrarna  wub.gif

/Anki

ÅH vilken fin vit akleja! Hur i hela fridens dagar ska jag kunna sitta på detta forum utan att ruinera både mej och min familj????? Svara på de den som kan.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/ Susanne

Tja...en och annan brukar försöka sitta på sina händer smile.gif

Men det brukar sällan gå speciellt bra, de är där och klickar och beställer ändå så du får nog inse faktum att du är fast i smeten smile.gif

Förresten gör du aldrig av med pengar om du fyndar, det är då du TJÄNAR pengar.

En mycket vacker akleja wub.gif Är sannerligen en prydnad.
fruberglund
Jag har flicköga som jag tycker är väldigt fin och blommade överdådigt och länge första sommaren. Vet dock inte vad du är ute efter för färger, denna är gul.

Jag har frön över så PM:a mig om du vill ha några mot frankerat kuvert så kan du ju i alla fall prova smile.gif

Ewa L
Anki!
Jag tycker din bild gör den lilla aklejan fin rättvisa! Hur höga blir Azurriddarsporrarna?

Jag frösådde en vit akleja 'Silver queen' förra veckan. Hoppas den blir lika vacker.
Anki V
CITAT (Ewa L @ 20-02-2007, 08:34)
Anki!
Hur höga blir Azurriddarsporrarna?

Jag frösådde en vit akleja 'Silver queen' förra veckan. Hoppas den blir lika vacker.

Riddarna blir ca. 50-70 cm höga och står stadigt.

Jag har en del frön kvar som jag vet har hög grobarhet laugh.gif eftersom jag sått dem själv.

Jag måste reservera mig lite mot hur fröplantan kommer att bli men det finns i alla fall inag andra Riddarsporrar i närheten. PM:a om det finns intresse.

/Anki
Mia, zon 3
Kanske inte var det du frågade efter, men jag brukar slänga ut fröer av ettåriga vallmo i rabatter som inte har "vuxit ihop" ännu. Då blommar det vackert ändå, och de är inte så tuffa att de konkurrerar för mycket med små-perennerna (om man inte har satt väldigt försiktiga saker). Och de är superenkla att dra bort om de skulle bli för många!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon