Full version: fuchsior
rabalder
Jag har tagit fram mina fuchsior, för 4dagar sedan. En har vaknat till av 6st!
Undrar om det är kört med de andra... sparar dm ett par dagar till. Afrikas lilja lyser ljusgrön. De har jag tagit fram i ljuset igen.
Snart snart är det vååår!!!
Elisabeth P
Är det dags redan ohmy.gif , ja snart är våren här smile.gif

Kanske bäst att plocka fram mina med då, fast tyvärr tror jag inte dom har klarat sig så bra sad.gif .
Men givetvis ska jag testa att fåliv i dem smile.gif

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (rabalder @ 18-02-2007, 18:34)
Jag har tagit fram mina fuchsior, för 4dagar sedan. En har vaknat till av 6st!
Undrar om det är kört med de andra... sparar dm ett par dagar till. Afrikas lilja lyser ljusgrön. De har jag tagit fram i ljuset igen.
Snart snart är det vååår!!!

Om du har haft fuchsiorna vilande i kyla och mörker brykar det inte alltid vara så lyckat att ta in dem i bostadsvärme. Om du skulle ha tagit in dem varmt duscha grenarna och sätt en plastpåse över växten, är det för torr och varm luft har växten ibland svårt att bryta med nya konoppar.

Jag flyttar mina fuchsior från vintervilan och direkt ut på våren så de kommer aldrig in i bostadsvärme.
malin72
men jag som har haft mina inne då unsure.gif unsure.gif som inte har någon bra övervintringsplats...hur gör jag den ena har blad fortfarande men den andra stora är jag rädd att den är död sad.gif sad.gif
ska jag klippa dom eller så unsure.gif unsure.gif vattna ,näring eller vad unsure.gif

ska låna kameran så jag kan visa hur det ser ut nu wub.gif
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-02-2007, 09:23)
Jag flyttar mina fuchsior från vintervilan och direkt ut på våren så de kommer aldrig in i bostadsvärme.

samma här, (i april) skulle jag ta in alla fick jag inte plats själv laugh.gif
men ibland när jag tagit ut dem o de varnar för kraftigare frost är jag tvungen att tillfälligt ta in dem, ser ut som en plantskola hemma då laugh.gif
Alexander-VG-zon3
mina har vaknat av sig själva med nya skott eller mina, har två den ena är stendöd . men jag får med vänta med att sätta ut min eller den är redan ute när det var milt men jag har ingen plats inne heller så den åker direkt ut
Alba
Jag har fått tips att man kan skrapa lite på stammen och se om den är grön.
Kajsa
Ta aldrig in fuchsiorna i värmen, då dör alltför många, det har jag gjort några ggr så jag vet. Tar ut mina direkt i april och lägger över dubbel fiberväv och vattnar mycket lite, planterar om gör man när dom börjat vakna till liv i maj.
malin72
jo jag vet att dom inte ska in,men jag har inget att välja på sad.gif sad.gif sad.gif så nu är dom där dom är och jag hoppas att den ena klarat sig iallafall
Kajsa
Växtmästaren säljer små söta baby fuchsior för 10 kr/ st , var där och köpte en del i lördags, så det är inte hela världen om du börjar om med nya plantor, många blir stora över en sommar.
Irene_L
Jag har också haft mina inne i rumstemperatur pga att jag inte har någon sval plats. Jag hade 6 st som jag köpte som stickling förra året på mässan. Två verkar att ha överlevt, en häng- och en som jag stammat upp. Men dom har båda fått löss som det ofta blir i rumstemperatur. De andra 4 verkar inte vara något liv i. Jag har inte haft fuchsior förut men jag tänker plantera om dom i mars och klipper bort det som ser torrt ut. Går det bra så går det. Annars finns det ju nya att köpa på mässan smile.gif
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon