Elisabeth P
Snart åker jag till Prag laugh.gif . Det ska bli så underbart härligt, speciellt som familjen har avlöst varandra med sjukdomar i en månads tid.

Men nu bär det äntligen av wub.gif ..................

Någon som har varit i Prag och har lite tips på vad man inte bör missa?
Allt från sevärdheter till shopping och resturangtips är önskvärt.
Vi kommer bo ganska nära gamla stan, men att förflytta sig brukar ju inte vara så svårt tongue.gif

Lisa
Björken
Var i Prag för tre år sedan och njöt i fulla drag av de underbart vackra byggnaderna som finns där.
Vi var där på höstkanten men det var så underbart härligt väder, varma sköna dagar och underbara kvällar. Satt ute och tog en öl och tittade på folk.
Det är så svårt att peka ut några speciella sevärdheter tycker jag, det finns sååååååå mycket vackert att se där.
Men glöm inte väl ingångna bekväma skor, det är ett måste när man reser till Prag.
Whiskuchi
Som Björken skriver, se till så du har bekväma skor! Kika in på Praginfo och läs om sevärdheterna (så slipper jag rabbla dem här) wink.gif
Eftersom du är på ett trädgårdsforum antar jag att trädgårdar kan vara intressanta (men jag vet inte hur de är vid den här tiden på året). Vi bodde på Hotel Waldstein, som är ihopbyggt med Wallensteinpalatset, som i sin tur hyser Wallensteinska Trädgården.

Det är en underbar stad!! smile.gif
marskattan
Hejsan och grattis till ett kanonbra val av stad!

Jag är totalt förälskad i staden och får väl säga att jag börjar kunna den väl efter 9 resor dit. Däremot är jag sån typisk "lågbudget resenär" så att jag bor i hyrd lägenhet (ca 15 Euro/natt) och äter hellre på dom lokala krogarna än går på fina restaurangen. Men detta har gjort att jag lärt känna mer av folket och traditionerna....

Nåväl, det jag vill ha sagt är att jag kan tipsa om små genuina ställen som kanske inte alltid finns med i guidboken.

Så jag vänder på frågan; vad för typ av sedvärdheter är du intresserad av och vad vill du shoppa? Hur länge stannar du? När åker du? Var bor du? Så kan jag guida dig mer rätt direkt... Och om du vill så kan jag gärna ta det via mail (om nu inte andra oxå är intresserade).

Undertiden rekomenderar jag förutom nämnda länk även denna
czeckitout - En sida om Prag
Elisabeth P
Oj ohmy.gif biggrin.gif så mycke det fanns på de länkarna biggrin.gif .
har bara hunnit med en snabbtitt än så länge, men det såg mycket intressant ut.

Vi kommer bara vara där över ett veckoslut och vi är bara vuxna som åker. Förväntar mig många promenader och få se och uppleva mycket även om det är kort tid biggrin.gif . Har hört att det ska vara en så vacker stad.

Vi kommer säkerligen inte hinna med en bråkdel av vad man skulle önska, men alltid hinner vi nåt smile.gif .
Är det gamla stan eller Prag centrum som är mest värt att uppleva?
Tänker mig en helg av total njutning wub.gif men även tokshopping och god mat givetvis wub.gif
Hotellet heter Mecca och ligger i närheten av gamla stan (kommer tyvärr inte ihåg mer just nu)
Tänkte nog mest att man kanske hade en favoritpärla som absolut inte får missas wink.gif tongue.gif

Lisa
Bodenblomman
Jag har varit där två gånger. Jag skriver bara en sak " så lite tid och så mycket pengar". Frågan är alltså hur ska jag kunna spendera så mycket pengar på så lite tid. Jag kände mej som miljonär när jag var där. Då fick man inte föra ut deras valuta ur landet så vi fick ta på oss spenderarbyxorna för att hinna göra av med alla pengar. KUL!!!

Ha en bra resa och glöm inte att rapportera för oss som måste stanna kvar hemma!

/ Susanne
Magdis
En promenad över Karlsbron tycker jag du ska ta iaf. I övrigt minns jag inte så noga vad platserna hette o vad vi tittade på. Judiska kyrkogården var vi på vet jag. Gott öl har de i Prag också...billigt och gott. Blir törstig av blotta tanken! tongue.gif
Jag var där -92 så det var ju ett tag sen. Jag skulle gärna åka dit igen, det var vackert och mysigt där.
marskattan
Karlsbron är helt klart ett måste. När jag tar med någon ny till Prag (har snart släpat dit alla jag känner) så tar jag spårvagnen upp till slottet där vi går och tittar dels innuti och dels i omgivningarna. Sen går man neråt mot stan och passerar något som kallas "Guldgränden" där man förr i tiden försökte sig på alkemi. Numera är det små söta affärer där man får bocka på huvudet för att kunna gå in.

Kostar en slant att få tillträde men det är det värt, just pga atmosfären. Sen kommer man ut och får en vidunderlig vy över staden och Karlsbron. Sen fortsätter man neråt och kommer ner till ett område med affärer (mycket kristall, smycken, antikviteter mm) för att slutligen komma till Karlsbron där man går över.

Däremot kunde jag inte hitta ditt hotel, är du säker p att det heter Mecca?

Tyvärr har priserna i Prag anpassats allt mer efter resten av väst-europa. På dom 7 åren jag har varit där har priserna höjts rejält. Visserligen kan man på lokala pubar fortfarande få en "pint" öl för ca 5 kr, men å andra sidan kan man få betala ca 30 kr för ett glas läsk längs med turist-stråken.

Men det är fortfarande billigt, men framför allt enormt trevlig stad. I mina ögon är hela staden ett museum och du får verkligen inte glömma att bara lyfta blicken uppåt och titta på alla dekorationer/målningar som är på husen.

Märks det att jag längtar dit ?!? *ler*

Funderar allvarligt på att lägga in lite favo-foton från Prag här i mitt album...
Ewa smålänska höglandet
Du har redan fått en massa tips, men ett veckoslut låter lite. Vi var där i tio dagar och tycker vi skulle behövt lika många till, men en underbart vacker stad
Elisabeth P
CITAT (marskattan @ 19-02-2007, 01:20)
Funderar allvarligt på att lägga in lite favo-foton från Prag här i mitt album...

Ja, snälla gör det biggrin.gif wub.gif

Åh vad jag längtar wub.gif Ska verkligen se till att ha kameran med mig.

tack för alla bra tips smile.gif

Lisa
marskattan
Så... nu har jag lagt upp några bilder från Prag. Men det är ju verkligen supersvårt att välja; jag har närmre 2000 bilder efter mina besök där. Så en del bilder blev klassiska motiv och en del andra rent personliga tips och funderingar.

Jag önskar dig en supertrevlig resa, och ser fram emot att höra dina synpunkter när du kommer hem.

Mina bilder från Prag
Elisabeth P
Tusen tack för fina bilder biggrin.gif och tips

Åh, snart är jag dääääääärrrr wub.gif . Det ska bli så Kul!!! wub.gif Längtar verkligen.

Lisa
Ewa smålänska höglandet
Tack!!
för att jag fick komma till Prag igen, så här snabbt smile.gif
ninnisky
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 21-02-2007, 14:15)
Tack!!
för att jag fick komma till Prag igen, så här snabbt  :)

Tackar också för titten!
Prag denna underbara stad dit jag så gärna återvänder:wub:
Tillbringade några av mina första levnadsdagar där!
Elisabeth P
Jaha, så var jag redan hemkommen smile.gif
Tänk att det går så fort när man har trevligt.
Vi har verkligen haft det underbart. En otroligt vacker stad.
Tusen tack för alla tips, även om tiden var allt för knapp för att hinna med allt man ville.
Vi hann i alla fall se gamla stan, centrum, Karlsbron, judiska kvarteren men en massa fina gamla byggnader. Sedan tog vi ochså en shoppingtur till Andel och ett stort köpcentra.

Helt klart är det en stad jag gärna besöker igen wub.gif

Lisa
marskattan
Kul att höra att du gillade staden! Jag tycker det låter som om du/ni hann med mycket för att vara första gången, både den traditionella "måste-besöken" samt lite shopping. Blev det shoppat något i växt/odlings-väg?

// Agge som oxå är hemma igen efter besök i den underbara vår-staden Prag
Elisabeth P
Tyvärr var jag ensam i sällskapet om växtintresse och inte sprang vi bara på något heller, så den biten blev jag utan.
Men det var kul att se hur våren började komma, små lökar stack så sakteliga upp ur planteringarna.
mamamaggan
Låter bra. Ska dit i maj och det ska bli jättespännande. Men får nog ta och lura med mitt resesällskap någonstans där jag kan kolla på lite blommor. Vi ska också träffa min kompis tjeckiske kompis som ska giuda oss ett par dagar så hon vet nog var jag kan få tag på blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon