Ramoth
Har ett par livskraftiga exemplar av brokbladig Gummiplanta/
Synadenium grantii.

Vill minnas att jag ställde sticklingar i vatten en gång i tiden och planterade dem i vanligt krukväxtjord när de fått rötter.
Frågan är - vad är bästa sättet?

Eftersom de "blöder" rätt kraftigt när man klipper till sticklingarna funderar jag på om de ska ligga lite så snittytan får torka till innan man gör något med dem. Å är det i detta fall smartast att plantera dem direkt istället för att först låta dem stå vatten?

Har sökt på "Gummiplanta" både på Google (dåligt resultat) och här (inget resultat), men vet att någon "odlait" i alla fall har dem. Var inne på en hemsida (som jag inte minns vems den var mad.gif ) för inte så länge sedan och såg minst tre olika färgvarianter - så vackra wub.gif
Gertie
Jag låter sticklingarna torka 1 dygn innan jag sticker
dem i såjord eller planteringsjord.
Har aldrig misslyckats.
Fenja
Jag brukar stoppa mina direkt i jord utan att låta den torka innan och det har också alltid lyckats.
Mvh
Fenja
Ramoth
Låter som tåliga växter biggrin.gif
Helt i min smak rolleyes.gif
Isa2000
jag har också en gummiplanta som är så himla fin, men var ska jag klippa någonstans för att få sticklingar? och hur stora behöver dom vara?
Fenja
Du toppar precis ovanför ett blad och sticklingen kan gärna vara 10-15 cm lång.
Mvh
Fenja
Ramoth
Tack för råden!

Eftersom jag inte tidigare låtit skott "ligga till sig" så var jag ju "tvungen" att testa den varianten laugh.gif
Ska bli kul att se hur de artar sig.
Nu ser det i alla fall ut som om jag skulle få någon planta till min arbetskamrat som väntat i två år ....
e_sedell
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 00:38)
Du toppar precis ovanför ett blad och sticklingen kan gärna vara 10-15 cm lång.
Mvh
Fenja

Under ett blad menar du. Det är ju noden vid bladets fäste som bildar rötter.
Scout
CITAT (e_sedell @ 20-02-2007, 18:09) *
Under ett blad menar du. Det är ju noden vid bladets fäste som bildar rötter.

Inte nödvändigtvis, nu var det ett tag sen jag tog sticklingar från gummiplantan men har starkt minne av att det kom rötter på slumpmässiga ställen direkt ur stammen (under vattnet förstås). Det är olika på olika växter. Vissa, som monstera, philodendron och andra klängväxter får rötter från rotanlag oftast placerade vid starkt markerade noder, men gummiplantan har inte samma sturktur i sitt växtsätt. Jag antar att det finns rotanlag placerade lite varstans i stammen, de är ju inte synliga som på endel andra växter.

Jag har aldrig funderat på var man ska kapa den, utan bara kapat till så att sticklingen blir lagom lång. Tror inte det är så noga. Växten i sig är ju näst intill odödlig så det kvittar nog vad man gör med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon