Ramoth
Har ett par livskraftiga exemplar av brokbladig Gummiplanta/
Synadenium grantii.

Vill minnas att jag stllde sticklingar i vatten en gng i tiden och planterade dem i vanligt krukvxtjord nr de ftt rtter.
Frgan r - vad r bsta sttet?

Eftersom de "blder" rtt kraftigt nr man klipper till sticklingarna funderar jag p om de ska ligga lite s snittytan fr torka till innan man gr ngot med dem. r det i detta fall smartast att plantera dem direkt istllet fr att frst lta dem st vatten?

Har skt p "Gummiplanta" bde p Google (dligt resultat) och hr (inget resultat), men vet att ngon "odlait" i alla fall har dem. Var inne p en hemsida (som jag inte minns vems den var mad.gif ) fr inte s lnge sedan och sg minst tre olika frgvarianter - s vackra wub.gif
Gertie
Jag lter sticklingarna torka 1 dygn innan jag sticker
dem i sjord eller planteringsjord.
Har aldrig misslyckats.
Fenja
Jag brukar stoppa mina direkt i jord utan att lta den torka innan och det har ocks alltid lyckats.
Mvh
Fenja
Ramoth
Lter som tliga vxter biggrin.gif
Helt i min smak rolleyes.gif
Isa2000
jag har ocks en gummiplanta som r s himla fin, men var ska jag klippa ngonstans fr att f sticklingar? och hur stora behver dom vara?
Fenja
Du toppar precis ovanfr ett blad och sticklingen kan grna vara 10-15 cm lng.
Mvh
Fenja
Ramoth
Tack fr rden!

Eftersom jag inte tidigare ltit skott "ligga till sig" s var jag ju "tvungen" att testa den varianten laugh.gif
Ska bli kul att se hur de artar sig.
Nu ser det i alla fall ut som om jag skulle f ngon planta till min arbetskamrat som vntat i tv r ....
e_sedell
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 00:38)
Du toppar precis ovanfr ett blad och sticklingen kan grna vara 10-15 cm lng.
Mvh
Fenja

Under ett blad menar du. Det r ju noden vid bladets fste som bildar rtter.
Scout
CITAT (e_sedell @ 20-02-2007, 18:09) *
Under ett blad menar du. Det r ju noden vid bladets fste som bildar rtter.

Inte ndvndigtvis, nu var det ett tag sen jag tog sticklingar frn gummiplantan men har starkt minne av att det kom rtter p slumpmssiga stllen direkt ur stammen (under vattnet frsts). Det r olika p olika vxter. Vissa, som monstera, philodendron och andra klngvxter fr rtter frn rotanlag oftast placerade vid starkt markerade noder, men gummiplantan har inte samma sturktur i sitt vxtstt. Jag antar att det finns rotanlag placerade lite varstans i stammen, de r ju inte synliga som p endel andra vxter.

Jag har aldrig funderat p var man ska kapa den, utan bara kapat till s att sticklingen blir lagom lng. Tror inte det r s noga. Vxten i sig r ju nst intill oddlig s det kvittar nog vad man gr med den.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon