|
Full version: Bålgetingar
Susanne i Linköping
18-02-2007, 19:45
I somras upptäckte jag ett bålgetingbo på vinden. Det fick sitta kvar så länge, jag tänkte att jag kunde ta bort boet på vintern eller anlita Anticimex senare.
Nu har jag läst på om dessa djur och upptäckt att de är rovdjur, äter bara levande insekter och dito spindlar, så de bör vara nyttiga att ha i trädgården. Men på vinden vill jag inte ha dem, så jag får väl försöka bygga en getingholk åt dem (byggbeskrivning har jag redan hittat).
Men nu till frågan: är det någon här som vet var bålgetingar brukar övervintra? Det är tydligen bara drottningen som övervintrar, men om hon sover i boet vill jag ju inte kasta ut det nu.
Här finns fakta om ... Bålgetingar... vet inte om det finns info ang. övervintring. Överlever vintern i marken eller rutten ved.
Ophelia
18-02-2007, 20:20
Vad glad jag blir De brukar ju annars ses som riktiga monster och inte alls vara välkomna i trädgårdar och närheten av folk.
Gossen Ruda
18-02-2007, 20:33
I Sverige finns den mest i sydost men förra året kom det glädjande nog minst 2 säkra observationer från Göteborgsområdet. Än har jag inte sett eller fångat något ex men det kommer.
Susanne i Linköping
18-02-2007, 20:43
CITAT (Ophelia @ 18-02-2007, 20:20) De brukar ju annars ses som riktiga monster och inte alls vara välkomna i trädgårdar och närheten av folk. Ja, jag var inte alls glad i somras när de surrade och kröp på utsidan av köksfönstret. Nu fattar jag att de bara jagade alla insekter som drogs mot ljuset. De lär vara snälla också, men det litar jag inte riktigt på. Burr. Men de får gärna bo i trädgården, bara de håller sig borta från vinden. I somras var den en som kom ner i hallen genom en springa i vindsluckan, som jag stängt slarvigt. Inte kul!!! I vinter har jag haft färre spindlar inne än jag hade i fjol, kanske är det getingarnas förtjänst. Spindlar är IOFS nyttodjur, men hitta jättespindlar i sovrumstaket just när man ska släcka och sova är väl inte vad man helst önskar sig? I askars länk läste jag: "Gamla bon användes aldrig igen kommande säsong", det var goda nyheter! Fast jag måste förstås plugga igen hålet, annars byggs det nog ett nytt bo bredvid det gamla.
Piccante
18-02-2007, 20:43
Susanne; Jag tycker du har en härlig inställning till dina inneboende. Många vill helst slå ihjäl alla kryp de hittar. Kul att några värnar dem oxå. Gossen Ruda; Angående bålgetingar. Jag var nästan på väg att berömma dig härom dagen för den fina omslagsbilden i Aromia, men så såg jag att det var ju inte din bild denna gången  Men den var häftig ändå.
Susanne i Linköping
18-02-2007, 20:56
Mina inneboende, ja, hrrm, det blir en hel del när man vedeldar. Törs inte tänka på hur många som stryker med för att de gömmer sig i veden. Andra kommer fram när de tinar upp, är det plusgrader ute brukar jag plocka stinkflyn i taket och slänga ut dem. Inte för att jag vet om de överlever, men chansen är väl större vid plus- än vid minusgrader. I vintras slängde jag ut en stor spindel i snön en kall kväll med tanken att jaja, den smiter väl in under panelen och kommer in igen, men icke. Dagen därpå hittade jag den stående i snön på ungefär samma ställe jag slängt ut den. Då kände jag mig jättetaskig.  (Den hade frusit ihjäl förstås.) Mygg slår jag däremot ihjäl. Bättre djurvän än så är jag inte.
Susanne i Linköping
18-02-2007, 20:58
"I vintras" skriver jag, min idiot, jag menar förstås i fjol. I fjol vinter. Eller vad man nu säger.
 så här snälla är bålgetingarna  vackra bon gör dom också  o gillar äpplen gör dom så låter dom så härligt med sitt brummande
Anki på Öland
19-02-2007, 00:22
Vet inte var dom har sitt sommarboende här hos mig, men på vintern sover dom i min vedbod och ibland följer dom med veden in och då hörs dom! Låter som ett reaplan som ligger på golvet vid kaminen......  Kan också meddela att dom sticks om man bäddar ner dom i sängen...... Råkade få in en med en pläd som låg i en hundbur därute, den kröp in under täcket i fotändan av min säng. Sticket kändes mindre än ett vanligt getingstick och svullnade efteråt var mindre också. Anki
Ophelia
19-02-2007, 07:12
Hmmm...rådde tydligen en viss diskrepans där mellan dig och getingen Ja det känns lite när getingar sticker och jag har för mig att blir man stucken av ett bi, kan det vara värre. Jag har baddat på det mest alkoholhaltiga jag har (typ parfym eller någon annat med mycket "procent" i Väldigt vackra bilder som Oldwolfie tagit  Hos min syster gillar de att smaska på vindruvorna (Zilga) framåt hösten, vi har delat jämlikt jag och bålgetingarna
Gossen Ruda
19-02-2007, 07:56
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 20:43) Susanne; Jag tycker du har en härlig inställning till dina inneboende. Många vill helst slå ihjäl alla kryp de hittar. Kul att några värnar dem oxå. Gossen Ruda; Angående bålgetingar. Jag var nästan på väg att berömma dig härom dagen för den fina omslagsbilden i Aromia, men så såg jag att det var ju inte din bild denna gången  Men den var häftig ändå. Jag hade gärna tagit åt mig av berömmet. Fina bilder från Oldwolfie också.
Lars-Olof Arvids
19-02-2007, 13:21
Ja Oldwolfie, det var verkligen fina bilder! Olle
Big Gardener
19-02-2007, 14:48
I Alnarpsparken hittade jag ett samhälle som byggt i en fågelholk. När jag skulle fotografera boet underifrån samlade sig alla i öppningen som för att vara beredda att anfalla och samtidigt sprutade de ut en illaluktande vätska rakt på kameran som för att varna mig. Snällt att varna först när jag kom för nära! Bålgetingar är helt klart mycket beskedligare än vanliga getingar. Dessutom äter dom skadedjur för glatta livet så det är bara att tacka om man har dem i närheten.
va häftigt me boet i fågelholken,,jag undrar så var bålisarna byggt vid mitt torp,,bilden på "mitt" bo är från dotras stalltak härligt me lite sommarminnen för nu börjar iallafall jag längta lite till humlesurr o annat surr lite sommarlängtanlänkar in lite sommarbilder för den som vill drömma sej bort en stund
Ophelia
19-02-2007, 17:52
En korkad fråga men tror ni att getingar kan "lära" sig att acceptera att dela utrymme med människor? Jag tänkte på Big Garderners upplevelse där bålgetingarna kanske inte var vana vid att människor kom nära eller när getingar bygger bo vid balkonger och man måste dela på utrymmet. Jag har haft ett getingbo vid min balkong i en spricka i väggen, någon enstaka gång om det någon in på besök i vardagsrummet. Det gick även utmärkt att dela utrymmet, jag satt och läste, de knaprade på mina spaljeer och flög hit och dit.
Maggan H
19-02-2007, 18:06
Jaså det är därför som dom sitter i mängder på fönstrena på mina föräldrars gård om sommarkvällarna när det är mörkt ute och tänt inne! Jag tyckte det var riktigt obehagligt med ca 30 bålgetingar på vardera fönstret, och de bor på deras övre vind.  Jag hade nog försökt få ut dom, men föräldrarna låter dem hållas där. Ska förmedla infon!
CITAT (Margareta Hansson @ 19-02-2007, 18:06) Jaså det är därför som dom sitter i mängder på fönstrena på mina föräldrars gård om sommarkvällarna när det är mörkt ute och tänt inne! Jag tyckte det var riktigt obehagligt med ca 30 bålgetingar på vardera fönstret, och de bor på deras övre vind.  Jag hade nog försökt få ut dom, men föräldrarna låter dem hållas där. Ska förmedla infon!  De äter främst murken bar ved, om man bara ser till att virket är målat så är inte getingarna intresserade.
Gossen Ruda
20-02-2007, 08:19
Kan ju komplettera med att getingarna inte äter träet utan bara gnager loss fibrer till bobyggnaden. Lite lustigt med namnet som tycks vara en dialektal bildning med betydelsen "grov, stor" som ju passar in. Däremot är det den enda nuvarande användningen av ordet i just den betydelsen.
Och jag som är så livrädd för bålgetingar... Oldwolfies bilder räckte för att skrämma slag på mig. På mitt land i Sörmland är de vanliga. förra sommaren flyttade de in i en fågelholk i närheten av huset. Troligen var det därför vi inte alls besvärades av vanliga getingar. Men om man är så hysteriskt rädd som jag vet jag inte vilket som är värst.
Vad gäller att övervintra i detta område så har de inga problem; jag ser dem varje år. De är nattaktiva och dras till ljus. När jag kom ner en helg i september lämnade vi dörren öppen medan vi lastade ur bilen. Inom loppet av några minuter hade vi fyra stycken inne som studsade mot lampor och lysrör, inte helt kul.
Det stämmer bra att de är mycket mindre aggresiva än vanliga getingar.
Nästa sommar hoppas jag slippa ha dem så nära huset; det är jobbigt med moskitnät för balkongdörrar; varje dag var det några som ville in och se sig om ...
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|