Lena Västerbotten
Har tänkt avgränsa trädgård från grönsaksland. Cirka tre meter bara, till grannens-tomtgränsen alltså. Har en liten damm mot husväggen. Så vi kan se mot något vackert då vi sitter på altanen än mitt grönsksland som kanske har fööör mycket ogräs som sticker upp.
Är det någon som avgränsat en så kort bit måntro. Staket, båge av trä, ex som jag funderat på. Bor som sagt i Norrland så alla växter trivs ju inte här precis.
Ophelia
Jomen visst kan ni ha ganska mycket och mycket trivs väl alldeles ypperligt i norra delarna med gott snötäcke på vintern och ljust hela sommarkvällarna smile.gif

En spaljé kanske där du kan ha lite klättrande växter?
Penstemon
Varför inte plantera bönor och sockerärtor som ett stacket eller flerårigt solros
kerstin z5-6
ohmy.gif ? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hur menar du då smile.gif Det går väl lite sämre med palmer, Magnolia får man plantera på väl utvalda ställen, men i övrigt är det ju mest vedartat dvs träd och buskar man får vara like uppmärksam på sortvalet i Västerbotten

Träspalje som avskiljare låter fint
Clematis ? rosor bägge ?

Låg häck av vackra buskar ?
Jag har avgränsat många korta bitar -ett annat sätt är häck av storvuxna perenner

Låg härck av färgglada Berberis

cia73
Jag har vinbärsbuskar kring mitt grönsaksland. Svarta-, vita-, röda- och grönavinbärsbuskar. Eller varför inte jordärtskockor...
Fröt
Min pappa plockade av "engergiskog" och stack ned dessa nyplockade pinnar i jorden i ett rutmönster (snedlutande åt hö-vä) så att det bildade en "vägg", sedan slår pinnarna rot och det blir blad. Rikigt fint och trivsamt bakom deras trädgårdssoffa. yes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Kanske en vägg av armeringsmattor? fläta in Pil eller låt Clematis, Rankspenat, Codonopsis klättra i rutorna
Lena Västerbotten
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 16-03-2007, 17:33) *
Kanske en vägg av armeringsmattor? fläta in Pil eller låt Clematis, Rankspenat, Codonopsis klättra i rutorna

Sailor Pluto
Armeringsmattorna var ju himla snygga! Nu blev jag sugen, det där skulle passa väldigt bra här i trädgården... Visst köper man såna på byggvaruhus? Bauhaus kanske?
Helen i Piteå Zon 5
jo, armeringsmattor finns på byggvaruhusen i olika grovlekar.....
Aries
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 16-03-2007, 17:33) *

Rolig idé att fläta in pil. Kan man använda annat material? (jag har bara björk, rönn...)
Ankrade du först stolparna i marken och sen fäste mattan på eller hur gjorde du?
Sågade ni i mattan och var det krångligt?

Ska nämligen försöka göra en lite lägre spaljé av en armeringsmatta vi har och skulle så behöva kapa den först.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, stolparna i backen först, sen spikade vi fast mattan med mälor, .... du kan fläta in vilket material som helst i rutorna.....
det här var en annan idé jag såg i en trädgård...

sen kan man göra så här...

Aries
Helen i Piteå:

Tack för inspirationen. Det är bara att försöka vara öppen för nya idéer, som jag brukar vara så dålig på. g.gif
Nu ska det köpas in lite reglar så får våra mattor komma upp! Ska nog väva in nånting men senare är det ju meningen att klätterväxterna ska täcka allt. tummenupp.gif
Lena Västerbotten
Armeringsmattor kanske jag skulle prova med. Har till och med ett par stående i mina föräldrar stuga (om han inte slängt dem förstås) att använda. Kul med rutorna i hålen i armeringsmattorna också. Då kanske min man slipper bygga en portal, stackars karl som jag hittar på olika projekt för.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har gjort en portal av armeringsmattor också biggrin.gif En bit 'matta' som sitter fast mellan 2 stolpar, likadant på motsatta sidan....... och vips...en portal för klättrande stormhatt på ena sidan och klängrosen William baffin på den andra...
Lena Västerbotten
Ja armeringsmattor blir det av något slag känns det som. Får också kolla vilken typ william baffin rosor är. Har fått en jättefin trädgårdsbok av min äldste son och hans sambo förra helgen. Det är så stor så att det var lite svårt att hålla i den i sängen i går kväll faktiskt och försöka läsa. Brukar säga att trädgårdsböcker-blomböcker är min "bibel".
kerstin z5-6
William Baffin är en Kanadensisk klätterros ,tillhör Explorer serien , remonterar och blommar således juni till frost
Härdig i z 5-7 uyan problem 2m +

Köp ett rotäkta exemplar ! Finns på flera ställen i din närhet
Lena Västerbotten
Japp, då är det klart med rosen då och armeringen så att säga. Får väl samla sten oxå i sommar som vanligt då. Tog sten från Gotland häromsommaren så resväskan nästan höll på att nötas upp-tala om tokigt ändå, men får väl fixa stenhämtningen lite närmre i år gissar jag.
kerstin z5-6
Annars har du ju 300 + rosor till att väja på coolgleam.gif
Du kan ju få plats för nån fler ..
Lena Västerbotten
Oh det var ju typiskt att det finns sååå många ändå, ja skulle ju behöva en klätteraktig växt där karaganbusken varit-ja den klöv sig i vinter så den måste nog grävas upp. Ser i min nya trädgårdsbok en beskrivning (där kommer min make in i bilden igen) på ett torn av bräder är det, med "knopp" längst upp. Tja idéer har jag, synd bara att hammaren och spiken inte direkt passar så bra i mina händer får man väl säga. Där är det bild på en klematis-Mme Julia Correvon-som blommar under sensommaren står det. Får väl kolla rosor-klematis och så, snön ligger ju kvar här än så det blir säkert fler idéer innan dess.
Helen i Piteå Zon 5
Är det något sådant här du menar?

den har jag fotat hos Rydlinge plantskola... snyggt!
Lena Västerbotten
Jo precis exakt just den, undrar vad den kostar jag. Om min man hinner förstås, kanske jag hinner få en sådan i sommar. Det är lite andra projekt också på gång. Annars får jag väl köpa en då. Det var den som fanns i min trädgårdsbok samt en klematis obelisk. En typ likadan men den står i en kruka. Den var väldigt tjusig, vitmålad, med knopp överst samt fyra runda knoppar i hörnen på krukan då längst ned.
Helen i Piteå Zon 5
Jag undrar ifall dom finns att köpa i den här storleken? wink.gif Rydlinge hade gjort sina själv, han påstod att det gick fort och var enkelt!! Du kanske får gå en liten snickerikurs för trädgård smile.gif då fixar du lätt dom själv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon