laluna
Kommer förhoppningsvis innom kort vara översållad med plantor här hemma och för att få plats hade jag tänkt flytta ut dom i mitt växthus när dom blivit lite större. Men det är ett kallväxthus och det är ju risk för frost ganska så länge (bor i Göteborg) Så jag skulle vilja ha ett enkelt sätt att isolera en del av växthuset så mina stackare slipper frysa ihjäl. I slutet av mars skulle dom nog behöva flytta ut.
kerstin z5-6
Risk för frost ganska så länge (bor i Göteborg)
LOL ....
Eftersom jag vet att ni som mest haft minus nio ! grader i vinter , kan jag ju inte säga att jag håller med smile.gif laugh.gif om att ni har frost länge alltså
Här var det -31 förra veckan
Men jag förstår vad du menar
Ett växthus värms lättast med
1. en värmefläkt som har termostat och går att ställa in så den sätter
igång när värmen i växthuset sjunker under ett visst gradtal
+ 4-8 grader räcker för perenner -det högre talet för de flesta sommarblommor -vill du odla grönsaker ska det vara varmare

2. Bubbelplast , sånt man ser som emballage -det isolerar och gör energikostnaden lägre ,-sätts på insidan , tas bort från glasen när det är vår

Fläktar finns i ett otal utföranden , du bör se till att den har termostat , och du bör ha jordfelsbrytare till den
laluna
Ja givetvis inte länge om man jämför med er i norra sverige biggrin.gif men det är frost risk för länge för att jag skall kunna få plats med alla plantor i mitt lilla hus iallafall biggrin.gif
Hade själv en tanke om att det kanske skulle gå att köpa ett sånt där billigt fusk växthus med plastöverdrag som är som en bokhylla och sen klä in det med fiber duk, för jag har inte tänkt fylla hela växthuset med övervuxna plantor som inte har nån stans att bo laugh.gif Så jag vill bara göra en liten del frost fri.
Har kört papperspåse över mina tomater och gurkplantor där när det har varit risk för kalla nätter men dom har jag ju satt mycket senare! Så det behövs ju nått mer än så.

Skulle vara skönt att slippa dra sladdar och bröte ut dit, det ligger nämligen en bra bit från huset sad.gif
laluna
Kanske bör tilläggas att när jag pratar frost så menar jag nollgradigt kanske max -1 nån enstaka natt biggrin.gif Tomat och gurka har jag alltså inte tänkt ställa ut tidigare än vanligt utan det gäller perenner och kanske nån enstaka 1-åring om det skulle bli total kris biggrin.gif
Lena i Torslanda
Det är helt riktigt alldeles för tidigt att lita på tempen i växthuset under mars. Du får göra som Kerstin föreslår. Klä in en mindre del av växthuset medbubbelplast eller kanske en hylla som du ställer växthuset och bubblar in. det beror ju på hur mkt som ska ut.

Det räcker inte med bara bubbelplast utan du måste ha en värmefläkt i det som du bubblat in. Den ska gå igång när temperaturen går under kanske +5. Beror ju också på vilka växter du har. Jag har min på +5 iaf.

Ettåringar vill ha varmare men jag har bara perenner, fuchsior, änglatrumpeter mm.
kerstin z5-6
Visst kan flera lager fiberduk på natten klara perenner bra och vid ganska låg temp , men utan el går det nog inget vidare redan i mars

du får trösta dej med , att det är en kort tid smile.gif
Gurkan
Jag som gillar "trådlösa" lösningar och inte har nån el i växthuset har valt en annan väg för att få lite tillskottsvärme i mitt växthus ... jag har byggt en varmbänk (en enkel trälåda med lite gammal figolit i botten) som skall fyllas med ca 3000liter färsk hästgödsel. smile.gif Jag ska ju ändå köra hem gödseln så då kan jag lika gärna ta tillvara värmen.

Inser att denna lösning inte passar alla ... laugh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Gurkan @ 19-02-2007, 13:46)
Jag som gillar "trådlösa" lösningar och inte har nån el i växthuset har valt en annan väg för att få lite tillskottsvärme i mitt växthus ... jag har byggt en varmbänk (en enkel trälåda med lite gammal figolit i botten) som skall fyllas med ca 3000liter färsk hästgödsel. smile.gif Jag ska ju ändå köra hem gödseln så då kan jag lika gärna ta tillvara värmen.

Inser att denna lösning inte passar alla ... laugh.gif

Uj uj va det lär lukta inne i ditt växthus.. *kvälj* wink.gif
Gurkan
CITAT (AndreasBlomquist @ 19-02-2007, 18:16)
Uj uj va det lär lukta inne i ditt växthus.. *kvälj* wink.gif

Ha ha ! Du är sån radhusfjolla Andreas ... det kan väl inte lukta mer än i ett stall ??? Är säker på att det finns många med mig här på Odla som uppskattar doften av stall ...
AndreasBlomquist
Hahaha! Ja, det är väl sant. Jag får nog med skitdoft här hemma med två stycken blöjbarn.. wink.gif Skämt å sido, hade jag haft möjligheten att ta en massa färsk hästskit själv till odlingarna så hade jag ju givetvis gjort det, tänk vilken fin och näringsrik jord du kommer få sen.
Gurkan
Vad bra att du förstår att uppskatta "äkta" gödsel. Det är inte alla trädgårdsmänniskor som gör det ... många rynkar på näsan när jag, med nåt drömskt i blicken, berättar om mina planer. rolleyes.gif

Tyvärr är det ju känsligt för grannsämjan med gödsel och t.o.m. komposter i många områden och det är ju verkligen trist.

Kladdiga blöjor är inte min favorit heller ... wink.gif

Jag återkommer ang. varmbänken när den kommit igång. smile.gif
emmapemma
Gurkan - en liten fråga bara: hur transporterar man 3 m3 hästdynga? Bagaget huh.gif smile.gif

Vi har nämligen en hel del stall runt om oss, men jag har stannat vid tanken, enbart pga transporten. Dessutom finns det MÅÅÅÅNGA växthus här i krokarna, så jag är nog inte den enda som lekt med tanken rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jag gillar också hästlort smile.gif
emmapemma
kerstin - somliga har det bra smile.gif
Gurkan
laugh.gif gillar Kerstins metod men jag har tyvärr ingen egen frontlastare. sad.gif

3-4 rundor med släp efter bilen hoppas jag ska kunna lösa mina problem om jag inte kan övertala nån att köra hit ett lass med traktor. Vill nog helst inte ha in det i bilen ... nog för att jag gillar hästskit men även jag har mina begränsningar. Sambon skulle inte bli så glad heller ! ohmy.gif laugh.gif

Mindre mängder kan man ju såklart ta i säckar (kanske rent av dubbla smile.gif ) eller stora hinkar. Konkurrensen om hästgödsel brukar inte vara speciellt stor så det är säkert bara att fråga och hämta, evt. bjuda på lite fikabröd eller en 100-ing hästtjejernas kaffekassa.
yrian
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-02-2007, 13:45)
laugh.gif  :lol:  :lol:

Precis så här, Kerstin, såg det ut förra våren när Gurkan hade lyckats få en granne att köra hem ett traktorlass hästgödsel till oss! blink.gif
Jag gömde mig bakom knuten och vågade knappt kika fram... trodde att det aldrig skulle ta slut, allt som tippades ner på tomten.
Men, det har gått åt alltihopa. Och nu har Gurkan investerat i en ny spade åt mig, och han har mumlat något om att jag ska ha nya stövlar också... unsure.gif
Hjälp... vad betyder det?! ohmy.gif
kerstin z5-6
att han planerar en jordlimpa i lönnom ??? ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yrian
AHHHHHHH!!!!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
tongue.gif
Gurkan
CITAT (yrian @ 21-02-2007, 15:12)
AHHHHHHH!!!!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
tongue.gif

Hade jag bara haft plats så hade du fått ställa om dig från kanelbullar till jordlimpor på heltid !! tongue.gif

Fast min lilla "kompostbulle" ger nog en 5 kubik mylla till våren så det är ju trots allt en bra början.
ingrid fuxwall
Men kan man inte använda även egen kompost, sådan som inte är färdignedbruten som botten i odlingslådor?

ingrid
Gurkan
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-02-2007, 20:30) *
Men kan man inte använda även egen kompost, sådan som inte är färdignedbruten som botten i odlingslådor?

ingrid

Jo, det går jättebra. Nedbrytningen fortsätter ju även om man blandar ner "skräpet" i jorden men det blir nog inte så mycket värme av det. Om det nu var det som var syftet ... ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon