malin72
18-02-2007, 20:50
är alla duktiga på att ge näring till blommorna inne???
äsch vad jag känner mig slarvig...ser riktigt hur mina stackars blommor inne följer mig med "blicken" när jag stirrar och pysslar om sådden
ni som ger näring inne vad anväder ni??? några som behöver mer än andra mm......
jag har näringen från ica ja vad den nu heter...nu ska väl dom ha näring
det som står inne över vintern fuchsior mm ska dom också börja få näring eller
Limeblossom
18-02-2007, 20:58
Jag är också slarvig, dom får en skvätt Blomstra när jag kommer i håg. Och Blomstra blir det av den enkla anledningen att jag jobbar på fabriken där det tillverkas
Alexander-VG-zon3
18-02-2007, 21:03
jag börjar ge näring i flytande form den 10feb så smått sen när växterna kommer ut får dom naturlig gödsel .
Krukisarna får substral (har just nu mest hibiskusar faktiskt)
uteväxterna får ingen gödning alls. Rosorna får dock en näve rosgödel nån gång om året...
Ciczi
Glömmer oftast... men ska börja ge Substral el Biobact nu..
har en flaska av vardera.

Normalt brukar jag börja ge gödning i februari... fram till sept - okt.
jag ger oxå jag näring då jag kommer ihåg det... det blir väl nån gång i månaden eller så.. kanske
Mina får en liten dos näring varje gång jag vattnar. Ca ett kryddmått per lite vatten. Jag använder blomstra. Under vintern drar jag ner på det något, då får de bara varanan gång jag vattnar. Men nu har jag börjat varje gång igen.
malin72
18-02-2007, 22:07
ja det var det jag tänkte att det är väl dags nu att börja ge dom lite gottis
När jag gick trädgårdsutbildningen i Dingle en gång för 1000år sedan sa den av våra lärare som undevisade om krukväxter/växthusodling att det bästa för krukväxter var att få jämn och kontinuerligt tillförsel av näring.
Rotsystemen tar tydligen upp godsakerna bättre om de finns där hela tiden och inte bara tillförs vid vissa tillfällen.
(Nä jag gick aldrig klart - dum som jag var - utan gick bara en termin av fyra. Så nu jobbar jag med tvåbenta "plantor" istället för gröna

)
Jag ger krukväxterna Substral eller Blomstra vid varje vattning fr.o.m. mitten av februari.
Det är lättare att komma ihåg näringen om man ger den vid varje vattning.
Vattenkanna och näringsflaska står vid varandra så det går inte att missa.
evelina
20-02-2007, 11:54
Jag ger näring varje gång jag vattnar ett kryddmått/liter vatten med
blåkorn. Enda gången jag inte ger näring är när dom är omplanterade,då
väntar jag i ca fyra veckor.
Orkidéerna får en gång i månaden och då med speciell näring i en hink som
jag doppar dom i.
Maria_z5
20-02-2007, 12:23
Jag ger varje gång med filosofin att de tar upp vad de behöver. Ska väl tillägga att jag minskar dosen under viloperioden och ingenting 1 månad efter omplantering
/Maria
Linda A
20-02-2007, 14:22
Hej, jag är också urdålig på att ge näring. Därför har jag börjat med näringspinnar. Då avges näringen i lagom tackt och jag slipper ha dåligt samvete för att jag glömmer. De är enkla att få tag på och kan doseras efter behov.
Storåtjejen
01-03-2007, 09:36
Jag har börjat göra som jag läste i AoT för ett tag sedan. Minimal dos (stämmer nog med ca 1 krm/l) varje gång jag vattnar året runt (utom direkt efter omplantering). Man vattnar mer sällan under vintern = mindre dos näring... oftare under sommaren = större dos näring. De får lite varje gång och jag brukar växla med två olika, varav den ena alltid är BioBact.
Det är vad jag gör
Marcelo
01-03-2007, 13:11
jag har läst igenom alla svar och det verkar som om de e många som ger näring vid varje vattning?!
kan inte blommorna få för mycket näring? med tanke på att det står en gång i veckan på flaskorna.
shed some light please!
/marcelo
Ja, nu har jag börjat ge näring igen eftersom det är den tiden på året.
*Pamela*
02-03-2007, 08:14
Mina får Blåkorns näring vid varje vattning.
smajlizz
04-03-2007, 20:12
Jag ger flytande näring till alla mina.. köpt på Plantagen. Citronplantorna får egen järnrik citronnäring, också i flytande form, substral tror jag. Brukar hälla i lite näring när jag fyller på vattenkannan, det är en bra vana
Det verkar ju vara poppis att ge liten dos vid varje vattning! Kanske nåt att börja med..Är det bara jag som kör med nässelvatten? Det är ju hur bra som helst

Lite äckligt men..riktigt bra =)
Samma här, lite varje gång jag vattnar dom.
Ja nässlor är ett av dom bästa gödningsmedel, skulle jag också använda om jag hade tillgång till egen gård
Jag brukar sällan ge flytande näring. Har köpt långtidsverkande så klarar de sig bra länge. Sen händer det att jag planterar om de en gång per år eller varannat år.
Linda_A
07-04-2007, 16:27
CITAT (yenny @ 18-02-2007, 23:02)

Mina får en liten dos näring varje gång jag vattnar. Ca ett kryddmått per lite vatten. Jag använder blomstra. Under vintern drar jag ner på det något, då får de bara varanan gång jag vattnar. Men nu har jag börjat varje gång igen.
Samma sak här.
Madeleine1
07-04-2007, 21:12
Blomstra varje gång jag vattnar. Mindre vatten på vintern = mindre näring. De är gröna och fina och blommar som bara den!
Legolas
04-07-2007, 20:11
CITAT (malin72 @ 18-02-2007, 21:50)

är alla duktiga på att ge näring till blommorna inne???
äsch vad jag känner mig slarvig...ser riktigt hur mina stackars blommor inne följer mig med "blicken" när jag stirrar och pysslar om sådden
ni som ger näring inne vad anväder ni??? några som behöver mer än andra mm......
jag har näringen från ica ja vad den nu heter...nu ska väl dom ha näring
det som står inne över vintern fuchsior mm ska dom också börja få näring eller

jag köpte såna däringa näringspinnar och petade ner i jorden... sen läste jag att det skulle ju vara fler beroende på krukstorleken och minst två stycken per kruka... alla mina har fått varsin pinne i jorden och nu har jag ännu inte orkat peta ner en till åt dem... får bli nästa gång det är dax annars blir det ju fel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.