Hej Gjorde min dagliga koll på traderas fröer, där var det ute frö av träskbär som jag la ett bud på. Men är det nån som har testat träskbär? Jag har aldrig hört talas om det. Men det lät så udda att jag tyckte det skulle va kul att prova Elizabet
Piccante
18-02-2007, 21:17
Har aldrig hört namnet, det hade wikipedia heller Men det finns många gamla namn och lokala namn som man använder ibland på prydnadsväxter och trädgårdsväxter. För säkerhets skull bör man be om det vetenskapliga namnet när man köper växter så man vet vad man får.
Fenja
19-02-2007, 00:11
Dessutom bör du jämföra priserna på tradera mot vad ett företag tar innan du bjuder. Ofta är det rena ockerpriserna som tas ut (eller som man kommer upp till, det är ju valfritt att bjuda) och du skulle kunna köpa flera olika sorters fröer från ett företag i stället för till exempel 6 fröer på tradera. Detsamma gäller både kruk- och trädgårdsväxter! Men visst kan man göra fynd också! Mvh Fenja
Piccante
19-02-2007, 00:25
Jag kollade i kulturväxtdatabasen SKUD efter träskbär men det fanns inte där heller. Förmodligen ett namn som inte är vedertaget inom varken botanik eller trädgårdsnäring. Ibland "uppstår" märkliga namn när man direkt översätter ett namn på en växt från t.ex. engelska utan att veta att de borde heta något annat på svenska. Det är det enda jag kan komma på, för annars finns inte den växten?
Här finns också en bild på Vaccinium oxycoccus, dvs. tranbär på svenska.
tulle
19-02-2007, 07:04
[Dessutom bör du jämföra priserna på tradera mot vad ett företag tar innan du bjuder. Ofta är det rena ockerpriserna som tas ut (eller som man kommer upp till, det är ju valfritt att bjuda) och du skulle kunna köpa flera olika sorters fröer från ett företag i stället för till exempel 6 fröer på tradera. Detsamma gäller både kruk- och trädgårdsväxter!]
Om du har den inställningen till Tradera - varför säljer du då där??????? tulle
Fenja
19-02-2007, 10:54
Varför skulle det vara en motsättning i det?!! Eller tillhör du en av dem som tycker att det är "fult" att sälja på tradera? För att det är ett bra sätt att bli av med överskottet av frön och växter som jag inte byter eller skänker bort. Jag sätter alltid låga utropspriser så att de som ropar kan göra ett fynd, att det sedan drar i väg någon gång är inget som jag råder över. Om alla kollade priser i handelträdgård eller liknande innan de bjuder så skulle prisbilden skjunka ordentligt på tradera. Jag är med på flera traderachattar där jag ofta rekommenderar just det! Mvh Fenja
Här finns också en bild på Vaccinium oxycoccus, dvs. tranbär på svenska.
Då har man lärt sig en ny engelsk synonym, jag trodde att de alltid kallades craneberry på engelska.
Eva i Västerås
19-02-2007, 13:19
Kul hemsida, noterade också att hjortron (Rubus chamaemorus) kallas "Bakeberry", inte "Cloudberry", som jag lärt mig. Tror Cloudberry är skotska namnet, och också det engelska namn som står i Virtuella floran.
Tycker att Cloudberry låter både vackrare och mer välsmakande än Bakeberry.
Men det här visar att lokala namn finns på andra språk än svenska.
KURT
19-02-2007, 13:25
CITAT (Eva i Västerås @ 19-02-2007, 13:19)
Kul hemsida, noterade också att hjortron (Rubus chamaemorus) kallas "Bakeberry", inte "Cloudberry", som jag lärt mig. Tror Cloudberry är skotska namnet, och också det engelska namn som står i Virtuella floran.
Tycker att Cloudberry låter både vackrare och mer välsmakande än Bakeberry.
Men det här visar att lokala namn finns på andra språk än svenska.
Wikipedia reder ut begreppen. Cloudberry är det bästa engelska namnet, även i USA.
RibesRubusVitis
19-02-2007, 18:14
”Marshberry” används tydligen ibland synonymt med ”cranberry” (utan ”e” efter ”n”), men kan även beteckna en särskild underart med mindre bär. Totalt finns fyra arter av tranbär. Andra synonymer är fenberry, mossberry, moorberry etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.