Full version: Bambu
Eva St
Går det att plantera denna Bambu i kruka efter att den stått i vas en längre tid den har ju jätterötter nu. Eller är den bara att ha i vas tills man tröttnar

Eva St
Fenja
Hmm, jag har för mig att det där inte är bambu utan... något som jag givetvis inte kommer på just nu! sad.gif
Mvh
Fenja
Isa2000
mm.. det är nog inte bambu, men jag kommer inte heller på vad det heter.. sad.gif hur som helst har jag dåliga erfarenheter av att sätta den i jord, men det betyder ju inte att det är omöjligt.. men om du vill tips så är mitt "nej, ha den i vas istället" smile.gif
Piccante
Dracena! är det de ordet ni söker? laugh.gif För det är väl en Dracena va?
Fenja
Undrar om du inte har rätt i det Leocarpus...
Mvh
Fenja
Morbid
CITAT (Leocarpus @ 19-02-2007, 00:32)
Dracena! är det de ordet ni söker? laugh.gif För det är väl en Dracena va?

Visst har du rätt..
Lena i Torslanda
Visst är det en Dracena och den går alldeles utmärkt att plantera i jord. Det är i jord den hör hemma om man säger så.
Jag förstår inte varför de kallas för bambu när de säljs som "pinnar" visserligen ser de lite ut åt det hållet men det är ju ljug!
Summersun
Ja, en Dracena är det. Man kan ha den i vatten, men den går även att plantera i jord. Brukar säljas under namnet Lucky Bamboo, lyckobambu.
Eva St
Då får den nog snart hamna i lite jord tror jag
Eva St
Alexander-VG-zon3
jag köpte en sån dracena och planterade den i jord och där kom upp 5nya rotskott , senare dog allt vet inte varför men hade den i jord en vår och nästan hela sommaren
sudden
den brukar klara det mesta så länge den får tillräckligt med vatten smile.gif
den är inte riktigt lika tålig som den "vanliga" dracenan när det gäller att jorden torkar
Fenja
Om du inte vill ha kvar stammarna Eva, så tog min kompis av själva "bladdelarna/skotten" och rotade i vatten, dessa har vuxit och blivit jättefina!
Mvh
Fenja
Eva St
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 23:08)
Om du inte vill ha kvar stammarna Eva, så tog min kompis av själva "bladdelarna/skotten" och rotade i vatten, dessa har vuxit och blivit jättefina!
Mvh
Fenja

Det var ju ingen dum ide. Kanske kan låta den "slingriga" ha stammen kvar och klippa av den raka och sätta utan stam i samma kruka
Eva St
tiagirl
Hm...jag som trodde det var bambu...fast det är klart, hade man tänkt till så syns det ju nästan på bladen...
Jag har satt mina pinnar i jord och dom växer sådant, tycker man får sådana i varenda blombukett och jag är ju för snål för att slänga dom! giggle.gif
Som det är nu gör dom sig rätt snygga i en kruka flera pinnar rätt upp med blad högst upp men jag undrar hur länge dom står sådär, om dom skenar iväg. Någon som har "gamla" sådana planteringar?
Mina äldsta har nog stått snart ett år i jord och allteftersom buketterna trillar in(lite för sällan dock tycker jag!)stoppar jag ner pinnarna.
anna_rispan
Jag har en som har suttit i kruka i ca 4 år. Som någon annan skrev den blir lite kinkig när den torkar ut, men hitils har jag lyckats rädda den. Det har till o med kommit gröna blad långt ner på stammen. Men jag skulle behöva tips på hur jag får den att stå upp. Den kan ju nästan välta med krukan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon