Merlin
Hjälp!!! Jag har äntligen gjort slag i saken och blivit medlem i trädgårdsamatörerna ohmy.gif ! Jag som aldrig har varit
medlem i någon förening förut unsure.gif Ojoj vilken vånda det var tills jag hade tryckt på "send-knappen"
rolleyes.gif
Ni som redan är medlemmar - ge mig stöd - har jag gjort rätt i att bli medlem (Stockholmskretsen) ? unsure.gif
kerstin z5-6
JA "!! fast jag är inte med i 08 avd förstås smile.gif
Bra tidning passar säkert dej -skriv gärna nåt i den !
frölistan
trevliga träffar
växtmarknader
riksmöten 1ggr /år
bara kul !
malin72
jag ska också gå med,men här har dom i kommunen så jag sitter och fnular på att gå med i den kretsen....fast stockholm är ju större,kanske händer mera saker där...
jag vet inte wink.gif men det är klart att vi ska vara med wub.gif
lyckero
Glöm för all del inte listan med medlemmar som visar sin trädgård efter överenskommelse. Det är verkligen guld värt. Jag är bara ledsen över att jag inte har tid att besöka fleeeer!
Det kan bli en hel semesterresa om man vill...
Lyckero
Merlin
CITAT (lyckero @ 18-02-2007, 22:17)
Glöm för all del inte listan med medlemmar som visar sin trädgård efter överenskommelse. Det är verkligen guld värt. Jag är bara ledsen över att jag inte har tid att besöka fleeeer!
Det kan bli en hel semesterresa om man vill...
Lyckero

Jo det var det smaskiga kalendariet som frestade mig mest tongue.gif Lite för varje smak - mycket trevligt! smile.gif
Nån som vet hur många medlemmar Stockholmskretsen har?
Hannele
Helt fel, du skulla ha tillhört Göteborg i stället och
passa dej, för du kommar att frästas med massa förföriska föreläsningar,
billiga inköpsresor av plantor, massor med konstiga frön billigt, en intressant tidning,
mängd nya bekantskaper, trädgårdsvisningar och annat, som bara tar tid.
malin72
men om jag går med i den lokala,för man ända åka med på rundturerna på trädgårdsvisningar som inte till hör det lokala då....om ni nu förstog mig wink.gif
om jag tex ser att dom ska ha utflykt i stockholm och jag är med i min kommun kan man åka med ändå då unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Hannele
CITAT (malin72 @ 18-02-2007, 23:50)
men om jag går med i den lokala,för man ända åka med på rundturerna på trädgårdsvisningar som inte till hör det lokala då....om ni nu förstog mig wink.gif
om jag tex ser att dom ska ha utflykt i stockholm och jag är med i min kommun kan man åka med ändå då unsure.gif unsure.gif unsure.gif

Jag tror jag är med i två eller tre lokalföreningar, som är här ganska nära
för att fritt kunna gå på deras föreläsningar och resor, det kostar ca 40 kr extra.
malin72
CITAT (Hannele @ 19-02-2007, 00:03)
CITAT (malin72 @ 18-02-2007, 23:50)
om jag tex ser att dom ska ha utflykt i stockholm och jag är med i min kommun kan man åka med ändå då unsure.gif  :unsure:  :unsure:

Jag tror jag är med i två eller tre lokalföreningar, som är här ganska nära
för att fritt kunna gå på deras föreläsningar och resor, det kostar ca 40 kr extra.

aha ok då vet jag....tänkte inte på att man kunde vara med i flera smile.gif
AnitaO
Någon som vet om dom har nån hemsida?
Hade tänkt gå med också och se om det verkar bra smile.gif
Betty
STA smile.gif
AnitaO
CITAT (Betty @ 19-02-2007, 07:28)

Tack wub.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Betty @ 19-02-2007, 08:28)

Tack!
Man borde kanske gå med
grynet
biggrin.gif Jag blev medlem där idag..men har inte riktigt kommit underfund med hur den sidan funkar än wink.gif
Ulla-Kajsa
Jag har också gått med!!!
Hoppas på mycket givande till trädgårdsintresset.

För min del är det Ölands-Sydöstra Smålands krets som gäller.
Maria_z5
Jag har också gått med!

Ska bli roligt och att man dessutom kan vara med i angränsande, say no more, Piteå, here i come!! tongue.gif
Fast ni kanske menar att det är för angränsande län??huh.gif

/Maria
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Maria_z5 @ 19-02-2007, 22:09)
Jag har också gått med!

Ska bli roligt och att man dessutom kan vara med i angränsande, say no more, Piteå, here i come!! tongue.gif

/Maria

Varmt Välkommen Maria rolleyes.gif och alla andra!
Man kan fara till vilket län, stad, by, möte, trädgårdsvandring man vill då man är medlem i STA... man behöver inte heller tillhöra någon speciell krets, men.... det är en fördel ifall man gör det, annars får man inte veta någon om aktiviteterna runt omkring i länet.....vi i Övre Norrlandskretsen har vår egen tidning som heter Hjärtbladet.
Nästa möte i Piteå är den 14mars och då ska vi prata frösådder biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Merlin
Jag har också gått med!

/Maria

Ojdå jag har vist satt igång någon form av virus rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
emmapemma
Jag har funderat många gånger på att gå med i stockholmskretsen, men de verkar så PROFFSIGA... jag törs inte riktigt smile.gif
Betty
CITAT (emmapemma @ 20-02-2007, 12:35)
Jag har funderat många gånger på att gå med i stockholmskretsen, men de verkar så PROFFSIGA... jag törs inte riktigt  :)

Ta mod till dig och gå med i alla fall! biggrin.gif
Jag tänkte likadant som du innan jag gick med i STA, men så gjorde jag slag i saken och gick med ändå, tänkte "Man kan ju alltid gå ur om det inte riktigt är som jag hade hoppats... " Jag har aldrig ångrat mig!
Visst, en del är proffsiga men de flesta är "vanliga trädgårdsmänniskor med ett brinnande intresse". Av dem som är duktiga lär man sig mera - och det är ju ett plus. Och de som vet mindre kanske man själv kan tillföra något - och det är ju ett plus det med. smile.gif
Man får ju dessutom tillgång till frölistan och och flera andra bra och intressanta saker, se Länk inte att förglömma växtmarknaderna och alla inspirerande trädgårdsvisningarna. smile.gif
Maria_z5
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 19-02-2007, 22:26)
Jag har också gått med!

Ska bli roligt och att man dessutom kan vara med i angränsande, say no more, Piteå, here i come!!  :P

/Maria

Varmt Välkommen Maria rolleyes.gif och alla andra!
Man kan fara till vilket län, stad, by, möte, trädgårdsvandring man vill då man är medlem i STA... man behöver inte heller tillhöra någon speciell krets, men.... det är en fördel ifall man gör det, annars får man inte veta någon om aktiviteterna runt omkring i länet.....vi i Övre Norrlandskretsen har vår egen tidning som heter Hjärtbladet.
Nästa möte i Piteå är den 14mars och då ska vi prata frösådder biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Tack så mycket, jag har siktat in mig på den 14:e wub.gif så om inget oförutsett inträffar så ses vi där då. smile.gif

/Maria
renate
Jag är med i Hallandskretsen, den närmaste från min hemkommun.
Jag är även medlem i Svensk trädgård.
Ludvig Johansson
Jag gick med förra året och trivs utmärkt i föreningen. Men varför måste man ha möten på fredagkvällar??? wacko.gif Är det en pensionärsgrej?

Efter en vecka av arbete och barnbax vill jag helst vila i soffan och titta på amigo, let's dance och nån film. Gärna mat till. Såg att Tore Hagman skulle ha föredrag snart här i närheten, även det på en fredag.
Betty
CITAT (Ludvig Johansson @ 20-02-2007, 16:27)
Men varför måste man ha möten på fredagkvällar???  :wacko: Är det en pensionärsgrej?

Det där är ju upp till varje krets att komma överens om. I vår krets har vi kommit överens om att ha våra möten på söndagar kl 18. smile.gif
Tror det skulle bli väldigt lite folk på mötena om de var på fredagkvällar...
Helen i Piteå Zon 5
och vi i Piteå har onsdagskvällar rolleyes.gif det är ju tur att vi här uppe har olika dagar ifall man vill delta på flera träffar biggrin.gif laugh.gif
Elisabeth P
Jag vill ochså gå med smile.gif
Men jag står fortfarande och vankar mellan Älvsborgkretsen och Göteborgskretsen

Lisa
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-02-2007, 18:35)
och vi i Piteå har onsdagskvällar rolleyes.gif det är ju tur att vi här uppe har olika dagar ifall man vill delta på flera träffar biggrin.gif laugh.gif

Det har du alldeles rätt i! biggrin.gif
Iza
Jag har varit med men gått ur för i min krets var vi vanliga inte välkommna. Om man inte kunde alla namn på latin föreslogs det att man skulle inte få vara med. Då fick jag nog. mad.gif
Merlin
CITAT (Betty @ 20-02-2007, 13:13)
CITAT (emmapemma @ 20-02-2007, 12:35)
Jag har funderat många gånger på att gå med i stockholmskretsen, men de verkar så PROFFSIGA... jag törs inte riktigt  smile.gif

Ta mod till dig och gå med i alla fall! biggrin.gif
Jag tänkte likadant som du innan jag gick med i STA, men så gjorde jag slag i saken och gick med ändå, tänkte "Man kan ju alltid gå ur om det inte riktigt är som jag hade hoppats... " Jag har aldrig ångrat mig!
Visst, en del är proffsiga men de flesta är "vanliga trädgårdsmänniskor med ett brinnande intresse". Av dem som är duktiga lär man sig mera - och det är ju ett plus. Och de som vet mindre kanske man själv kan tillföra något - och det är ju ett plus det med. smile.gif
Man får ju dessutom tillgång till frölistan och och flera andra bra och intressanta saker, se Länk inte att förglömma växtmarknaderna och alla inspirerande trädgårdsvisningarna. smile.gif

Det är jag också rädd för - tänk om dom garvar läppen av sig när dom ser min trädgård ohmy.gif ohmy.gif Jag är ju tyvärr samlare och mina rabatter är inte alls så där perfekta och genomtänkta alla gånger - jag är en känslomänniska och blandar friskt allefter humör, kommer jag sen på att så här ska det ju inte se ut så tar jag bara spaden och ändrar rolleyes.gif laugh.gif Jag beundrar verkligen människor som kan hålla sig i skinnet och har bara ett fåtal genomtänkta plantor på "rätta" platser men det är liksom inte alls jag tongue.gif tongue.gif Här blandas det friskt! På senare år har jag dock lärt mig vikten av snygga inramningar och tänker mycket mer på tex bladformer och att infoga vissa neutrala element i planteringarna så det finns kanske hopp även för en huller-om-buller-gumma som jag tongue.gif
Elisabeth P
CITAT (Merlin @ 20-02-2007, 20:51)
Det är jag också rädd för - tänk om dom garvar läppen av sig när dom ser min trädgård  :o  :o  Jag är ju tyvärr samlare och mina rabatter är inte alls så där perfekta och genomtänkta alla gånger - jag är en känslomänniska och blandar friskt allefter humör, kommer jag sen på att så här ska det ju inte se ut så tar jag bara spaden och ändrar rolleyes.gif  :lol: Jag beundrar verkligen människor som kan hålla sig i skinnet och har bara ett fåtal genomtänkta plantor på "rätta" platser men det är liksom inte alls jag    :P  :P Här blandas det friskt! På senare år har jag dock lärt mig vikten av snygga inramningar och tänker mycket mer på tex bladformer och att infoga vissa neutrala element i planteringarna så det finns kanske hopp även för en huller-om-buller-gumma som jag  :P

Ja, det låter ju skönt laugh.gif jag menar att jag inte är ensam, för precis så gör jag ochså.
Allt som är vackert får plats wub.gif , även om lite mer tanke har kommit på senare år wink.gif tongue.gif

Lisa
Merlin
CITAT (Lisa:) @ 20-02-2007, 20:57)
Det är jag också rädd för - tänk om dom garvar läppen av sig när dom ser min trädgård  ohmy.gif  ohmy.gif  Jag är ju tyvärr samlare och mina rabatter är inte alls så där perfekta och genomtänkta alla gånger - jag är en känslomänniska och blandar friskt allefter humör, kommer jag sen på att så här ska det ju inte se ut så tar jag bara spaden och ändrar rolleyes.gif  laugh.gif Jag beundrar verkligen människor som kan hålla sig i skinnet och har bara ett fåtal genomtänkta plantor på "rätta" platser men det är liksom inte alls jag    tongue.gif  tongue.gif Här blandas det friskt! På senare år har jag dock lärt mig vikten av snygga inramningar och tänker mycket mer på tex bladformer och att infoga vissa neutrala element i planteringarna så det finns kanske hopp även för en huller-om-buller-gumma som jag  tongue.gif

Ja, det låter ju skönt laugh.gif jag menar att jag inte är ensam, för precis så gör jag ochså.
Allt som är vackert får plats wub.gif , även om lite mer tanke har kommit på senare år wink.gif tongue.gif

Lisa

Pust - så skönt att inte vara ensam biggrin.gif rolleyes.gif
Betty
CITAT (Lisa:) @ 20-02-2007, 20:57)
Det är jag också rädd för - tänk om dom garvar läppen av sig när dom ser min trädgård  ohmy.gif  ohmy.gif  Jag är ju tyvärr samlare och mina rabatter är inte alls så där perfekta och genomtänkta alla gånger - jag är en känslomänniska och blandar friskt allefter humör, kommer jag sen på att så här ska det ju inte se ut så tar jag bara spaden och ändrar rolleyes.gif  laugh.gif Jag beundrar verkligen människor som kan hålla sig i skinnet och har bara ett fåtal genomtänkta plantor på "rätta" platser men det är liksom inte alls jag    tongue.gif  tongue.gif Här blandas det friskt! På senare år har jag dock lärt mig vikten av snygga inramningar och tänker mycket mer på tex bladformer och att infoga vissa neutrala element i planteringarna så det finns kanske hopp även för en huller-om-buller-gumma som jag  tongue.gif

Lisa

Jag lovar, ingen kommer att "garva läppen av sig" åt din trädgård - om du kommer att visa upp den. Det är sällan man ser en sån där genomtänkt idealträdgård som du beskriver Merlin, de allra flesta har en gott&blandat/tuttifrutti-trädgård. biggrin.gif De allra flesta jag känner, inklusive jag själv blandar friskt, "finns det hjärterum så finns det stjärterum!" biggrin.gif
emmapemma
Iza- vilken krets tillhörde du?

Jag kan mina favoriter på latin - Rosa t.ex. smile.gif

Skämt åsido, ibland är det det latinska namnet jag kommer ihåg, eftersom det är det som gör att jag hittar EXAKT det jag vill ha. Men att ha den kunskapen i ett amatörsällskap för att få vara med... jag då börjar det ju likna en orden eller en sekt... sad.gif
Betty
CITAT (emmapemma @ 21-02-2007, 07:43)
Iza- vilken krets tillhörde du?

Jag kan mina favoriter på latin - Rosa t.ex. smile.gif

Skämt åsido, ibland är det det latinska namnet jag kommer ihåg, eftersom det är det som gör att jag hittar EXAKT det jag vill ha. Men att ha den kunskapen i ett amatörsällskap för att få vara med... jag då börjar det ju likna en orden eller en sekt... sad.gif

Man behöver inte alls ha den kunskapen för att få vara med i STA.
Jag undrar det samma - vilken krets var det Iza?
huh.gif
pusillus
CITAT (Iza @ 20-02-2007, 20:21)
Jag har varit med men gått ur för i min krets var vi vanliga inte välkommna. Om man inte kunde alla namn på latin föreslogs det att man skulle inte få vara med. Då fick jag nog. mad.gif

ohmy.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Det var det värsta jag hört!! Hoppas det bara var en persons idè o inte hela kretsens.
Ludvig Johansson
Jag tycker man skymtat sådana besserwisser fasoner här och där i debatten inom STA t.ex. att medlemmar bara ska väljas in, att det finns för många nya "okunniga" medlemmar osv. Jag har nog mest tyckt debatten varit milt roande eftersom de tar sig på så stort allvar, men någonstans går gränsen till det osunda och Izas krets tycker jag passerade den. mad.gif

För min egen del tycker jag att det största problemet är fokuseringen på små stenpartiväxter (Primula - aarghh!) och att buskar och träd kommer helt i skymundan (förutom småvuxna ärkehärdiga rhododendron! ). Kanske har att göra med att de flesta har små trädgårdar? blink.gif
Betty
Klipp från STA-s sida:
CITAT
STA:s målsättning är

Att öka Ditt intresse för en vackrare och mera spännande trädgård.
Att fördjupa Dina kunskaper om ovanliga och kanske svåråtkomliga växter.
Att sprida kännedom om växter som är odlingsbara i Norden.
Att sammanföra trädgårdsintresserade personer med inriktning på perenner,
buskar och träd.

Ingenstans står att läsa att man skulle ha några kunskapskrav på medlemmarna. Det där verkar bara vara nån/några som önskar göra er krets till nån sorts "klubb för inbördes beundran" Iza - trist om det är så. sad.gif
Ludvig Johansson
Visst handlar det om att testa nya växter med dåligt utredd härdighet också? Eller har jag fått det om bakfoten (bockfoten?)?
Betty
CITAT (Ludvig Johansson @ 21-02-2007, 10:20)
Visst handlar det om att testa nya växter med dåligt utredd härdighet också? Eller har jag fått det om bakfoten (bockfoten?)?

Den lusten att testa kommer ju mer eller mindre automatiskt i och med att intresset ökar. smile.gif
Iza
Vilken krets det var kanske jag inte ska säga, det kan vara någon som blir ledsen. Men saken diskuterades även i Trädgårdsamatören och vår kretsorförande tyckte att det var en bra idé med kunskapsprov för att få vara med. blink.gif Visst jag är väl inte helt bakom med latinet, men jag hade trott att det skulle vara mer som det är på Odla trevliga entusiaster.
emmapemma
Vi kanske ska starta en ring för "trevliga entusiaster"?

Jooo, Iza, kom igen. Har de uttryckt något sådant, får de väl för sjuttsiken stå för det också!!!
kerstin z5-6
CITAT (Ludvig Johansson @ 21-02-2007, 10:20)

Nu när du jag och fler tok är med -då blir det så laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Och hur ska man få nya medlemmar om de redan ska kunna allt ... wacko.gif
byt sällskap -sådär är det inte hos de flesta smile.gif
Ludvig Johansson
Jaa...man blir ju lite nyfiken på vilken krets det kan vara. Intressant att odlingskunskap kan mätas i om man kan växters latinska namn eller ej. wacko.gif Kanske viktigare hur man lyckas med odlingarna, någon?

Ska vi ha en gissningstävling vilken krets det kan vara sålänge? blink.gif
Lars-Olof Arvids
Nej, jag tycker inte att vi behöver pressa Iza om hon inte vill tala om vilken krets det är. Men det är hemskt om det ska behöva vara som hon skriver. En förening för enbart proffs borde väl förresten inte heta trädgårdsAMATÖRERNA?

Nu på söndag ska vi ha årsmöte med Bohuslän-Dalslandskretsen - med föredrag om träd och buskar! biggrin.gif

Olle
Ludvig Johansson
Heja Bohus! wub.gif Blir det roddohybridisering månne?
Lars-Olof Arvids
Nej, jag tror det blir mera som du vill ha det. Kanske läge för studiebesök?
Så här står det i programmet:

"Söndag 25 februari kl 15.30
Årsmöte, föreningen bjuder på tårta och därefter blir det föredrag om träd, buskar och andra vedartade växter. Håkan Wallin visar bilder och berättar om storlek, form och färger som ger trädgården karaktär. Du får säkert inspiration till att se över ditt behov av träd och buskar, så du kan ägna några vinterkvällar åt att planera dina inköp inför våren"

Jag får väl tillägga att mötet är i Folkets Hus på Göteborgsvägen 11 i Uddevalla. Entré är 25 kr. Säkert är även "blivande STA-medlemmar" välkomna.

Olle
Ludvig Johansson
Låter suveränt, men jag har svårt med tiden just nu och det är en liten resa fram och tillbaka. Missförstå mig rätt, har inget mot rhododendron, speciellt inte R. rex hybrider (som jag ännu inte har ). sad.gif
Merlin
Nu fick jag inbetalningskortet. Tyvärr såg jag att jag hade hamnat i upplandskretsen trots att jag angav att jag ville bli medlem i stockholm unsure.gif Upplandskretsen har sina möten i Sättraby vilket är omöjligt för mig pga avståndet. För att komma dit skulle jag vara tvungen att först åka till Stockholm för att sen ta nån buss ut till Sättraby sad.gif Hoppas jag kan "rätta till " det unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon