Full version: Digitalkamera
imk
Skrev i en annan tråd om detta..men det försvann nog för det rörde inte trådens ämne.

Måste fråga vad ni har för kamror som tar så fina närbilder. Systemkamera eller går det att ta med "vanliga" digitalkamror med?

Min dotter vill ha en digital systemkamera för att ta såna här kort. Hon läser it/media och håller på med foto i skolan. Men dessa kamror kostar ju 8000:- och uppåt.

Finns det billigare alternativ och vad är en bra kamera? Jag ärhelt nollställd på sånt här.

/Maja
Christa
Hur stor fotovana har din dotter idag?

Vad är det hon vill fotografera?

För att kunna svara på frågan så skulle det vara bra att få ännu lite mer underlag.

Ju mer vi får veta om vad din dotter tänkt sig med kameran. Vilken typ av fotografering det gäller. Ju bättre svar kan du få.
Pirum
Ska hon lära sig fotografera så är det, enligt mig som saknar professionell erfarenhet, viktigt att kameran har manuella inställningsmöjligheter. Så att hon får en känsla för slutare, bländare, och allt vad det nu heter.

Min egen Nikon L5 (kostar runt/drygt 2500) är rätt ok kamera tycker jag, men saknar manuella inställningar och det är en nackdel ibland.

De billigare systemkamerorna, som är väsentligt bättre än min Nikon L5, kostar ca 5500kr (inkl 1 objektiv) och uppåt. ( Nikon D50 )
Man bör dock vara medveten om att objektiv till dessa kan vara rätt dyra, och om dottern fastnar för fotografi på allvar så vill hon ha flera sådana...

Jag vet ju inte hur din ekonomi ser ut, men jag skulle bli förvånad om inte en 'kompaktkamerorna' Canon Powershot A640 eller Powershot A710 skulle 'räcka' alldeles utmärkt, så att det blir över till och med. Båda dessa har möjlighet till flera manuella inställningar, och kan ta både utmärkta närbilder och fjärrbilder. Pris runt, eller strax över 3000kr.

Kompaktkamera Canon Powershot A640

Kompaktkamera Canon Powershot A710

Även billigare varianter av Canons kameror är bra, jag funderade själv på en A530 eller A540 innan jag fastnade för min Nikon L5. Men om flera kompisar har systemkameror så kanske en A530 känns lite 'billig', trots att det är en alldeles ypperlig kamera. Våra ungdomar kämpar ju mot prylhetsen sad.gif

Kompaktkamera Canon A530

--

Ska man tvunget ha en systemkamera är nog Nikon D50 bland det billigaste man kan hitta, 5495. Nikon D50
D40 kanske är billigare, men saknar såvitt jag vet bildstabilisering utan speciella objektiv. Systemkameror har den fördelen att även om de är dyra i inköp så kan man ha objektiven även till framtida kameror.
OBS, man kan notera att det medföljande objektivet inte lämpar sig till extrema närbilder, utan har en närgräns på ca 30cm. Kameran bör alltså kompletteras med annat objektiv (några tusen till) för att fungera som närbildskamera. Åtminstone tror jag det...eller klarar denna kamera + medföljande objektiv även närbilder på några centimeters håll? Någon som vet?

Systemkamera Nikon D50

Tillägg : vill man få en bra överblick av de kameror som finns på svenska marknaden kan www.cyberphoto.se vara ett tips. De har recensioner av kamerorna dessutom, fast jag vet inte riktigt hur opartiska de är. Men de verkar seriösa. För att få mer koll på priserna kan man använda pricerunner.se eller prisjakt.nu
Kvarnvik
Standarobjektivet på D50 eller någon annan systemkamera klarar inte macrofoto. Då krävs ett macroobjektiv, kostar från 3000:- och uppåt.

Jag har tagit en hel del trädgårdsnärbilder med min Konica Minolta A2, en "stor" kompaktkamera med många inställningsmöjligheter.

Några exempel från den kameran (om det nu funkar att lägga upp bilderna, har aldrig testat förut)[IMG]http://www.odla.nu/album/data/kvarnvik/tb_5756_p64201.jpg
]http://www.odla.nu/album/data/kvarnvik/tb_...64200.jpg[/IMG]
Kvarnvik
Funkade visst inte, hur gör jag?
Pirum

och

menade du nog, Kvarnvik smile.gif

Du länkade av någon anledning till småbilderna i albumet, och någon hakparentes kom nog fel.

När man lägger in en bild så klickar man bara på BILD samt klistrar in länken, http://www.odla.nu/album/data/kvarnvik/5756_p64200.jpg , exempelvis. Sen kan man ta "förhandsgranska" och se att allt blev rätt.

Annars skriver man {IMG}bildadress.jpg{/IMG}, fast måsvingeparenteserna ska bytas ut mot hakparenteser []

För att få bildadressen kan man i Internet Explorer högerklicka, välja egenskaper, och sen markera bildadressen och välja 'kopiera' med högerknappen. I Opera högerklickar man på en bild och väljer "kopiera bildadress". I Firefox, ja, där vet jag inte hur man gör (senil) men det är väl samma princip.

Fina bilder förresten!
Kvarnvik
tack för hjälpen! Hur bär man sig åt?
Kvarnvik
Du hade visst skrivit hur man gör... Men jag får det ändå inte att funka.

Ska jag klicka på album och sedan klicka mig fram till det alum jag ska ta bilderna ifrån och klicka på bilden och sedan kopiera adressen som står i adressfältet?
Pirum
CITAT (Kvarnvik @ 19-02-2007, 20:38)
Du hade visst skrivit hur man gör... Men jag får det ändå inte att funka.

Ska jag klicka på album och sedan klicka mig fram till det alum jag ska ta bilderna ifrån och klicka på bilden och sedan kopiera adressen som står i adressfältet?

Ett exempel : Jag går till min albumsida och tittar på bilden av Melba-äpplet :

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...pirum&pid=27022

För att sedan kopiera bildens adress högerklickar jag på bilden i Internet Explorer, väljer 'egenskaper' och markerar bildens adress med vänsterknappen. Sedan högerklickar jag och väljer 'kopiera', alternativt trycker control + c.

Sen är det bara att välja "BILD" och klistra in i inlägget smile.gif
Kvarnvik
Nu funkar det, tack så mycket för hjälpen.

Förlåt för trådstölden, hoppas att jag kan bidra med kameratips i fortsättningen. Som tillägg till tipset om D40/D50 kan jag tillägga att ingen av dem har bildtabilisering i kamerahuset, utan man måste ha specialobjektiv om man vill ha detta.

Jag har just övergett min A2:a för en systemkamera, Pentax K100D. Jag har fortfarande kvar A2:an, men maken tycker att jag borde sälja den för kameror kan man inte ha flera av, men däremot jaktvapen. Dem kan man ha hur många som helst av...
imk
Tack för svaren. Det är just såna där närbilder på blommor, insekter och annat hon vill kunna ta.

Hon går ju It/media på gymnasiet och de håller på mycket med fotogarafering och jag har sett en del arbeten hon gjort med skolans kamera och de är verkligen fina.

Hennes tanke är väl att kunna jobba med nåt sånt en gång..men i dags läge är det ju fråga om en kamera där hon kan lära sej ..inte ta proffetionella kort precis.

Så det går lika bra med en sk kompaktkamera då alltså?

Det där med inställningar och grejer kan hon nog..eftersom de gör sånt i skolan.

Tack än en gång för infon
/Maja
Pirum
CITAT (imk @ 20-02-2007, 06:08)
Så det går lika bra med en sk kompaktkamera då alltså?

Det där med inställningar och grejer kan hon nog..eftersom de gör sånt i skolan.

Det går nog tillräckligt bra åtminstone, men då ska kompaktkameran ha manuella inställningar så det är bäst att kolla först. Min egen kompaktkamera har som sagt inga manuella inställningar och skulle lämpa sig dåligt, även om den ofta tar rätt ok kort.

Kanske köpa i butik istället för via nätet så att hon får känna på kameran också.
Kvarnvik
Jag skulle rekommendera att man köper en inte allt för kompakt kamera om man vill hålla på med lite mer avancerat foto. Dels är det lättare att hålla en lite större kamera still och så är det bra om det inte bara är skärmen man har att titta på, utan kan titta i den lilla sökaren också. Detta också för att kunna hålla kameran stilla, bl. a. I de flesta kompaktkameror av lite större modell är det en liten skärm inne i sökaren och denna kan vara av olika kvalité. Det finns vad jag vet ingen som har högre upplösning än tidigare nämnda A2:a på den lilla sökarskärmen.

En av de lite större kompakterna har också mer knappar och man slipper gå in i menyerna och ändra på allting och kan bara trycka på en knapp istället.

Vill du ha exempel på sådana kameror kan jag ge några, men jag hinner inte just nu...
fruberglund
Hur mycket är hon/du villig att betala. Vi har en Fujifilm Finepix som eventuell är till salu om hon kan tänka sig en begagnad. Ungefär samma funktioner som den här men en äldre modell (utan vikskärm). Den är superbra men vi har köpt en Canon Eos 350D systemkamera istället så vi behöver den inte längre. Den har supermacro och de här korten har jag tagit med den.

Alla nuvarande bilder på min hemsida är tagna med Fujifilm-kameror. Denna och min andra som är snäppet under, min kan man inte ta såna närbilder med.

PM:a mig om pris, mer tekniska data osv. om du är intresserad eller om nån annan här är intresserad går det också bra. Annars läggs den ut på Blocket i våra trakter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon