Ska hon lära sig fotografera så är det, enligt mig som saknar professionell erfarenhet, viktigt att kameran har manuella inställningsmöjligheter. Så att hon får en känsla för slutare, bländare, och allt vad det nu heter.
Min egen Nikon L5 (kostar runt/drygt 2500) är rätt ok kamera tycker jag, men saknar manuella inställningar och det är en nackdel ibland.
De billigare systemkamerorna, som är väsentligt bättre än min Nikon L5, kostar ca 5500kr (inkl 1 objektiv) och uppåt. (
Nikon D50 )
Man bör dock vara medveten om att objektiv till dessa kan vara rätt dyra, och om dottern fastnar för fotografi på allvar så vill hon ha flera sådana...
Jag vet ju inte hur din ekonomi ser ut, men jag skulle bli förvånad om inte en 'kompaktkamerorna' Canon Powershot A640 eller Powershot A710 skulle 'räcka' alldeles utmärkt, så att det blir över till och med. Båda dessa har möjlighet till flera manuella inställningar, och kan ta både utmärkta närbilder och fjärrbilder. Pris runt, eller strax över 3000kr.

Kompaktkamera Canon Powershot A640

Kompaktkamera Canon Powershot A710
Även billigare varianter av Canons kameror är bra, jag funderade själv på en A530 eller A540 innan jag fastnade för min Nikon L5. Men om flera kompisar har systemkameror så kanske en A530 känns lite 'billig', trots att det är en alldeles ypperlig kamera. Våra ungdomar kämpar ju mot prylhetsen

Kompaktkamera Canon A530
--
Ska man tvunget ha en systemkamera är nog Nikon D50 bland det billigaste man kan hitta, 5495.
Nikon D50D40 kanske är billigare, men saknar såvitt jag vet bildstabilisering utan speciella objektiv. Systemkameror har den fördelen att även om de är dyra i inköp så kan man ha objektiven även till framtida kameror.
OBS, man kan notera att det medföljande objektivet inte lämpar sig till extrema närbilder, utan har en närgräns på ca 30cm. Kameran bör alltså kompletteras med annat objektiv (några tusen till) för att fungera som närbildskamera.
Åtminstone tror jag det...eller klarar denna kamera + medföljande objektiv även närbilder på några centimeters håll? Någon som vet?
Systemkamera Nikon D50
Tillägg : vill man få en bra överblick av de kameror som finns på svenska marknaden kan www.cyberphoto.se vara ett tips. De har recensioner av kamerorna dessutom, fast jag vet inte riktigt hur opartiska de är. Men de verkar seriösa. För att få mer koll på priserna kan man använda pricerunner.se eller prisjakt.nu