Full version: Beg. armaturer fådda
pusillus
Möjligen fel forum men jag försöker här:
Jag hade turen att få ett flertal begangnade lysrörsarmaturer till frösådderna.
Problemet är att kablarna behöver bytas, dels är dom lite muggiga dels så har dom varit serie kopplade. Tänkte försöka fixa detta själv eftersom jag inte känner någon som kan hjälpa mej, tror inte det är så svårt igentligen?
Har någon nån skiss över hur det ska vara eller vet en bra sida på nätet?
Mozart
Det kan vara svårt, el bör man har stor respekt för!

Men jag fixade elen till mina lysrör själv, och det var inte svårt alls, mest för att det var tydligt och enkelt, jag behövde absolut inte chansa när jag installerade kablarna! Det var som små kontakter där man stack in kabeländarna på, det såg ut ungefär som en "socker bit", fast i stället för att använda en skruvmejsel kunde jag trycka på en knapp i stället för att få loss den gamla kabeln, och sen sticka in den nya. (tog aldrig någon bild på det, tyvärr) I stället för att köpa kabel för sig och kontakt för sig så köpte jag två jordade skarvsladdar på claes ohlssons och klippte av och använde, då behöver jag inte installera kontakten på, den satt ju redan där.

Det är ju svårt att ge råd över nätet så här, i alla fall tänkter inte jag ge mig på det, jag har en känsla av att alla armaturer ser olika ut (nästan alla iaf) och därför kan ju även el konstruationen vara olika.

Men det är i alla fall olika färg på kablarna. det brukar vara tre stycken (var det på mina i alla fall) en gul med en grön rand längsmed kabeln, det är jorden. Och sen hade jag en brun och en blå, tror jag. Eftersom vi har växelström i sverige behöver man inte bry sig om det så noga, d.v.s det är inte viktigt att koppla den bruna med den bruna ect. Bara man håller reda på jorden.

Vet inte om du blev nått klokare. Men sammanfattningsvis så installerade jag min el själv, men det är inget jag vill rekomendera till någon som inte vet nått om el. Men samtidigt behöver det inte vara jätte svårt heller.
Jonas70
El ska man ha respekt för, och har man dålig koll ska man nog tillkalla en elektriker. För att försäkringar ska gälla (om något händer) så tror jag dessutom att man måste ha använt sig av en elektriker.
Men trots det så har jag ju kopplat mina egna lysrör... sleep.gif
Plain
Jag köpte gamla armaturer förra året och tog bilder på kopplingarna som brukar ligga under själva reflektorn - sen la jag upp dem, det räckte för att kunna få bra hjälp.

Mvh,
David
Alpiner i Halmstad
Jag tror att Du bör ta hjälp av någon som kan. Du skriver att de varit seriekopplade? Du bör också ha en jordfelsbrytare.
m.v.h. Bernt
pusillus
Ok, ska jag anlita någon att byta kablar så blir det nog lika dyrt som att köpa nya armaturer.
Fick tag på 8 st 36W o var jätteglad att kunna utöka frösådderna några tusen procent biggrin.gif
I värsta fall får jag väll köpa nya ändå tyvärr sad.gif
David- var la du ut bilderna?
Gurkan
Du skriver att kablarna behöver bytas ... det betyder ju att det sitter kablar där nu så att du kan se vilken tråd som skall in i vilket hål i kopplingsplinten. Oftast är det en sån kopplingsplint som Mozarts beskriver, man trycker på en liten knapp eller flik och sticker in den skalade kabeländen, när man släpper knappen kläms kabeln fast.

Antagligen får du börja med att vrida ur lysrören och montera bort reflektorerna för att komma åt.

I en kabel finns det normalt tre ledare (tunna sladdar) så det är inte så många att hålla reda på. En blå, en brun(eller svart) och en gul/grön som är jorden.

Mozarts tips var mycket bra, köp billiga jordade skarvsladdar och klipp av hon-delen, skala av det vita 5 cm och sen den färgade plasten en knapp cm på varje ledare, tvinna varje ände lite så det inte spretar ut nåt.
ewa zon 3
Försök plocka isär armaturerna så att du kan se var och hur elsladdarna sitter fast.
Lägg in bilder på hur det ser ut i ditt album så kan du säkert få goda råd.
Har själv monterat sladdar och stickproppar på alla mina lysrörsarmaturer och det var inte så svårt.

Sen är det upp till dig om du tycker att du kan fixa det så att det blir säkert.

/Ewa
Plain
Här är bilden på kontakten som sitter bakom reflektorn i mina lysrör.

Eftersom jag inte är "behörig" får du bara ta det jag säger med en stor brasklapp, ok? rolleyes.gif

Brukar väl bli tre tåtar man kopplar in - dubbelfärgad är jord, sen så kan det vara lite hursomhelst tydligen (vad det gäller färger, de stämmer inte alltid) - tycker det ser ut som att i det här fallet ligger ström på ett och två - vilken som borde funka - och 0 på den som det står N på. Som sagt - det är över ett år sen jag kopplade ihop dem så minns inte helt.

Mvh
David
Mozart
CITAT (Plain @ 20-02-2007, 21:15)

- tycker det ser ut som att  i det här fallet ligger ström på ett och två  - vilken som borde funka - och 0 på den som det står N på.
Mvh
David

Precis en sådan koppling har jag på mina rör!
Var tvungen att gå och titta hur jag kopplat, jag har kablar i nr 1 och i N och så jorden i mitten. De gamla kablarna var bortklippta på mina, så jag tog bara bort kabel snuttarna och ersatte dem med nya kabla, jag kopplade altså så som det var innan.
arno
CITAT (Mozart @ 21-02-2007, 10:18)
CITAT (Plain @ 20-02-2007, 21:15)

- tycker det ser ut som att  i det här fallet ligger ström på ett och två  - vilken som borde funka - och 0 på den som det står N på.
Mvh
David

Precis en sådan koppling har jag på mina rör!
Var tvungen att gå och titta hur jag kopplat, jag har kablar i nr 1 och i N och så jorden i mitten. De gamla kablarna var bortklippta på mina, så jag tog bara bort kabel snuttarna och ersatte dem med nya kabla, jag kopplade altså så som det var innan.

Då plinten på bilden är gjord för 3-fasinstallationer så bör du kolla att det inte finns avklippta kablar i armaturen. Det kan vara så att det har funnits en anslutning i andra änden då den förmodligen har varit sammankopplad med andra armaturer. Tag bort alla ledningar som slutar i "tomma intet".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon