Full version: Spenaten blommar!
digitalkarin
Oj, vad ska jag göra? Spenaten har blivit jättehög och börjar få blommor! Ska jag skörda allt medsamma och frysa det jag inte kan använda, eller vad ska jag gö'?
Kajsa H
Ja, det är lika bra att rycka upp den med rötterna och så något annat där. Spenat gillar inte värme för då går den i blom direkt, så man kan så en ny omgång framåt höstkanten om man vill. Hos mig blev det också en dålig spenatsäsong i år.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp spenat går mycket lätt i blom både torka och långa dagar gör så att den går i blom. Ska man odla spenat måste man passa med vattning + man kan testa så flera gånger under säsongen. Själv har jag lite för väldränerat land så jag odlar diverse sorters mangold istället de smakar ju också spenat och går att använda i alla recept där det ska vara spenat. +Det finns ju så många roliga och dekorativa sorter just nu. Mangolden är torktåligare och går inte lika lätt upp i blom (med undantag för den röda Ruby Chard den går bara upp i blom för mig). Mangold är tvåårig vilket innebär att den blommar andra året, en del sorter övervintrar (ej Bright Lights) här hos mig så att jag kan skörda lite primörer innan jag river bort plantorna.

Ser fram emot att min Bright Yellow växer till sig och blir som på bilderna i katalogerna. Jag gillar det gula mot det gröna, och i påsen med mixade färgerna (Bright Lights) tycker jag det är för lite gult.

Bright Lights

Hannele
Ta vara på fröna!
Kerstin i Malmö
Spenat blir oftast bäst på hösten tycker jag!
Sätter troget spenat varje vår och sedan något år även på hösten och det blir väl egentligen inte så mycket av det men den är väldigt god.
Dock försöker jag använda spenat i mycket mer än spenatstuvning för då går det så ofantliga mängder till det.

Jag har i sallad, i omeletter, kokt i pasta, i grönsaksmixer som man fräser upp, ja som tillbehör till det mesta.

Kerstin - som också måste dra upp sin spenat nu
Platinum
Och här börjar spenaten gå i blom. Kan man frysa ner spenaten färsk som den är?

Annars får det bli spenatsallad i massor har jag en känsla av.
GunnellF
CITAT (Platinum @ 01-07-2009, 09:51) *
Och här börjar spenaten gå i blom. Kan man frysa ner spenaten färsk som den är?

Annars får det bli spenatsallad i massor har jag en känsla av.

Du kan förvälla den och frysa in.
Platinum
CITAT (GunnellF @ 01-07-2009, 09:56) *
Du kan förvälla den och frysa in.

Är det lättsaltat vatten som gäller? Räcker det med att bara låta vattnet koka upp eller finns det någon tidsangivelse för hur länge de ska förvällas?
Malin_MeL
min spenat har oxå blommat sad.gif men det blev en väldigt lyxig stoooor sallad av det som var kvar:)

jag odlar i balkonglådor och funderar på om det inte går att lura spenaten på nåt vis,
att få den att gro tror jag att jag kan lyckas med nere i källaren,
jag funderar på om man inte kan ställa den i östlig riktning mot en vägg och kanske hänga över något på kvällen, så den tror att dagen är kortare än den är, alternativt ta in lådan i källaren på kvällen

plocksalladen ställde jag östligt mot en vägg och den mår MYCKET bättre där just nu.
rucculan märkte jag dock ingen skillnad på, den blommar och smakar fränt

edit: glömde en fråga om Mangold,
kan man äta den färsk? eller är det som stuvad som den smakar som spenat?
Åsa, mälardalen zon 2
Späd mangold går utmärkt att äta rå i sallat, tunnbladiga sorter tycker jag är något bättre råa än såna som är lite mer tjockbladiga.
GunnellF
CITAT (Platinum @ 01-07-2009, 10:05) *
Är det lättsaltat vatten som gäller? Räcker det med att bara låta vattnet koka upp eller finns det någon tidsangivelse för hur länge de ska förvällas?

Inget salt i vattnet utan du kokar upp det och lägger i spenaten snabbt, är osäker på tid men det borde gå att hitta nånstans - i nån kokbok. Har sökt på nätet men inte hittat nåt. Men spenat ska nog bara i väldigt snabbt. Sen sköljer man av med kallt vatten och fryser i lagom stora fp (påsar eller askar, som man behagar).

Man kan även torka spenat såg jag på http://www.fobo.se/artiklar/mat/torkning.shtml

Spenat
Klipp gärna sönder större blad, bred ut dem på ollor och torka dem vid max 35°. Tunna stjälkar och grova nerver torkas för sig.

Finfördelade nerver och stjälkar och söndersmulade spenatblad användes som vanligt till stuvningar, soppor, «smörfräs» etc.

Blötläggning av spenat i ljumt vatten ger en litet frän bismak. Vid blötläggning i hett vatten sker en liten smakförändring, men detta är enbart en fördel. Smaken blir mild och mycket god.
Bengalow
Förvällning tar ca 3-4 minuter i kokande vatten. Detta för att få bort oxalsyran i spenatbladen....sedan ner i kallt vatten. Ta upp bladen och vrid ur dem i en handduk, och sedan in i frysen...
andersen
CITAT (digitalkarin @ 08-06-2003, 23:55) *
Oj, vad ska jag göra? Spenaten har blivit jättehög och börjar få blommor! Ska jag skörda allt medsamma och frysa det jag inte kan använda, eller vad ska jag gö'?

Ja skörda allt, så nytt prova Nya Zeelandsk spenat.
Zoegakatten
Vad händer med spenaten när den går i blom? Är den oätlig sen? Jag har både spenat som är på G att börja blomma och några plantor som har blommat ett litet tag. Går det att skörda rubbet nu, eller är det redan för sent?

Blir hemskt glad för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Spenaten slutar att producera blad när den börjar blomma och efter ett tag blir bladen gulaktiga och fula, det går dock utmärkt att skörda bladen ifall de ser OK ut då plantan blommar.
Zoegakatten
O, tusen tack för svaret! Då vet jag vad jag har att göra. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon