Full version: mögel
Linda A
Hej jag tittade på mina växter i dag och såg något som ser fel ut. Jag har sedan ett tag märkt att en av mina växter har små runda vita märken, som ser ut som om jag spillt kalkvatten på bladen och som sedan torkat till vita fläckar. På växten (som jag inte vet 100 vad den heter men jag tror det är typ elefantfot eller något sådant) har även blad börjat dö. Den växer uppåt med nya länga blad som kommer ifrån toppen, medan de äldsta längst ner dör, ramlar av och bildar en del av stammen. De blad som då dör är de yngsta, underligt nog börjat de att bli bruna och dö inifrån och ut. Jag trodde först att det var att det är torr luft, men borde de inte dö utifrån in då och även drabba de ädsta?

Jag tänkte inte på att den kunde vara angripen förens grannen, Jesukristitörnekrona, fått något som liknar vitt mögel på en del blad.

Kan det finnas ett sammanband mellan vad som drabbat de två växterna och vad kan det vara på dem?

Tacksam för all hjälp!!!

MVH/ Linda
mari_tres
Ingen aning om vad du kan ha råkat ut för men en tanke som slog mig var att det låter som om elefantfoten kan ha blivit övervattnad. Hur ser rötterna ut?
catlady
Det kan inte vara någon form av mjöldagg eftersom inomhusluften varit torr?
Linda A
Rötterna ser fina ut. Men det där med mjöldagg låter intressant. Hur ser man att det är mjöldagg, vad är det för kännetecken och hur blir jag av med det?

Tack för era inlägg!!

MVH/ Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon