catlady
Jag har med förskräckelse upptäckt att det jag trodde var lite mögel på jorden i två av mina krukor är små gul-bruna lössliknande saker täckta av något mögelliknande. Växterna i de båda krukorna mår bra och jag hittar ingen ohyra alls på stam eller blad - bara på jorden i krukan. Jag tror kanske att det kan vara rotlöss eftersom någon annan härinne hade ett liknande problem, men när jag googlade rotlöss så stod det att de också angriper växten, och det har alltså inte dessa gjort (än). Köpte Pyrsol förra veckan, kan det hjälpa? Vad ska jag göra?! Dessa krukor har aldrig ens stått i samma rum! sad.gif mad.gif
catlady
Hittade lite "mögel" i en annan kruka också! Jag har skrapat bort det jag kan se i alla krukor nu, och såg att under den tunna hinnan av mögel så finns små torra orangea saker (liknar mineralavlagringar eller något), och en och annan levande liten liten ljusbrun lus. De jag såg hade ingen ludd på sig, utan såg ut som bladlöss i miniatyr, fast ljusbruna. Det ser som tur inte ut som att ohyran arbetat sig nedåt i jorden, utan som att de lever på ytan. Är det ändå ullöss/rotlöss eller har jag något annat? blink.gif Please help!
Ophelia
Liknar det som i länken?

http://www.karinsvaxtverk.se/html/rotloss.html
catlady
Jag har väldigt svårt för att se på de små bilderna, men kritvita eller gulgröna (som jag läste någon annanstans) är dessa inte. Jag slet dessutom upp min paraplyaralia för att se om de fanns nere i krukan eller runt rötterna, och jag hittar ingenting där nere... Ett mysterium! blink.gif
Ophelia
Du har ingen möjlighet att fota odjuren?
catlady
Nu har jag ju skrapat bort allt jag kunde se, så det finns inget att fota tyvärr. Min nästa manöver är att vattna och spruta med Pyrsol (hade lite problem med sorgmyggelarver också) och sedan får jag väl se om det kommer tillbaka... unsure.gif
Linda A
Låter som om vi har ett liknande problem, har också besprutat min växt. Tänkte byta ut jorden i krukan med för säkerhets skull och skölja rötterna. Det var det någon annan tidigare som föreslog fast på grund av tusenfotingar. Kanske förebygger problemet....

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon