|
Full version: Bacillskräck
kristerh
19-02-2007, 14:37
På senare tid har jag nästan utvecklat en fobi mot div bakterier tvättar händerna så fort jag kommer hem, tar inte gärna på lås o handtag, speciellt inte på offentliga toaletter och toaletterna på jobbet missförstå mig rätt  är inte manisk men försiktig, inbillar mig att jag på detta sätt sluppit både vinterkräksjukan o förkylning... hittills hur är det med er andra? blir inte ni försiktigare av alla äckliga sjukdomar som härjar
Jag är mycket försiktigare än förr, kanske hänger det ihop med att jag nu bor i en större stad där det känns otryggare på något sätt. Tvättar alltid händerna det första jag gör efter att ha kommit innanför dörren, tvättar om möjlighet finns även av händerna efter att ha varit och handlat och burit en kundkorg exempelvis. Fast jag är inte manisk heller, föredrar också ordet försiktig  Just nu råkar jag ha en släng av feber, fast man kan ju inte gardera sig mot allt.
Jag är en riktigt slarva, inte ett dugg försiktig. Blir förkyld nån gång, men inte mer än andra. Vinterkräksjuka eller andra maginfluensor har jag aldrig drabbats av, tillhör kanske de lyckliga 20 % som är immun mot sådant. Gita
Jag är också en riktig slarva. Trots det är jag ytterst sällan förkyld och magsjuka har jag inte haft på snart 30 år. Jag kanske är härdad....
Jag är precis som Gita en riktig slarvmaja. Brukar sällan bli sjuk och när jag väl blir sjuk förnekar jag det med en dåres envishet. Jag har just haft en liten släng av lunginflammation, men det är ju så trist att ligga och vara sjuk, så jag har verkligen försökt att inte låtsas om det. Måste säga att det funkar ganska bra!
Jag är också en slarver. Kanske beroende på att jag sällan är förkyld eller drabbas av magsjuka.
Jag är noga med handhygienen. Jag tvättar alltid händerna när jag varit ute. Och alltid innan jag ska äta. Jag undviker att vidröra sånt jag vet kan vara äckligt, typ handtag och sånt. Trots detta blir jag sällan sjuk.
Intressant ämne, hur kan man ha bacillskräck, när man i själva verket oraroar sig för virussjukdomar? Viruset som orasakar vinterkräksjukan överlever inte många timmar utanför kroppen. Och den mesta virusburna smittan sker direkt från människa till människa, t ex när man talar med någon eller vid resa.
kristerh
19-02-2007, 15:27
men om det är så, varför talar alltid sjukvårdpersonal om att man ska vara noga med att tvätta händerna hela tiden och att det är så (otvättade händer) som tex vinterkräksjukan sprids på tex sjukhusen
CITAT (kristerh @ 19-02-2007, 15:27) men om det är så, varför talar alltid sjukvårdpersonal om att man ska vara noga med att tvätta händerna hela tiden och att det är så (otvättade händer) som tex vinterkräksjukan sprids på tex sjukhusen  Det stämmer på sjukhusen. Men där tar de direkt på patienter och kan då få med sig stora mängder viruspartiklar. Om man bara undviker att stoppa fingrarna i munnen, eller ögonen, så är smittspridning med virus på händerna mycket begränsat.
viruset kan överleva utanför kroppen men ej föröka sig. Man kan alltså föra smittan vidare via händerna och smittade livsmedel.
Lena i Torslanda
19-02-2007, 15:34
Man räknar med 48 timmars livslängd ungerfär när det gäller calicivirus som orsakar större delen av det vi kallar vinterkräksjuka. Eftersom jag vet hur oerhört snabbt och lätt det smittar är jag extremt noga med vad jag vidrör på offentliga toaletter t.ex. Vi har haft förfärliga utbrott på det sjukhus där jag arbetar. En enda patient har smittat samtliga medpatienter på en avd genom att man inte haft separata toaletter.
Björken
19-02-2007, 16:34
Jag är också en slarva. Ytterst sällan förkyld eller drabbad av magsjuka inkl vinterkräksjuka. Brukar stoppa i mig några vitpepparkorn på fastande mage på morgonen om det skulle rasera magsjuka på jobbet (i en skola). Peppar, peppar inte vet jag om det hjälper........
är inte så försiktig att det stör, eftersom jag inte är speciellt rädd för smitta
Ja visst har jag med blivit försiktigare med åren. Undviker helst offentliga toaletter. Tar inte gärna i handtag/ledstänger ute på stan. Tvättar händerna när jag kommer hem om jag varit ute och absolut alltid när jag har varit och handlat, tror att stången på kundvagnen är en riktig bacillhärd. Men manisk är jag inte, bara sunt försiktig.
ingrid fuxwall
19-02-2007, 18:09
Har rädsla för smitta - läs vinterkräksjuka och andra magåkommor men kan inte påstå att jag är speciellt försiktig, det räcker nog med att jag tänker mycket på mortionera och vara ute i friska luften - hittills har det hjälpt
CITAT (Gita @ 19-02-2007, 15:02) Jag är en riktigt slarva, inte ett dugg försiktig. Blir förkyld nån gång, men inte mer än andra. Vinterkräksjuka eller andra maginfluensor har jag aldrig drabbats av, tillhör kanske de lyckliga 20 % som är immun mot sådant. Gita Kanske jag med!  Har klarat mig hittills i alla fall, det är många år sedan jag var magsjuk nu. I år har jag haft en liten enveten snuva som varken bryter ut eller vill gå tillbaka, men inte värre än att jag står ut med det. Mvh Fenja
Inga från Närke
19-02-2007, 19:39
Är inte så rädd för att bli smittad. Men inför sig magsjuka i närmaste bekantskapskretsen så åker jag inte och hälsar på och vill inte att någon kommer heller. Får vi det ändå så är toaletten den platsen som städas ofta och speciella handdukar m.m. läggs fram som används av den som är sjuk. Vi har 2 toaletter så då använder den sjuke en av dem. En lite fråga i detta med renlighet. Hur gör ni när ni tvätter era händer på offentlig toalett, kan ni beskriva i ord. Som t.ex. Skruvar på kranen, tvålar in händerna, torkar mig och stänger kranen. Hur stänger ni t.ex. kranen?
Jag har inte i någonting alls med bara händerna på en offentlig toalett. Det har inte med bacillskräck att göra - däremot är jag otroligt äckelmagad vad gäller offentliga toaletter. Papper använder jag när jag ska stänga av kranen.
Offentliga toaletter är ett kapitel för sig. Trots att jag inte har bacillskräck eller är äckelmagad så använder jag pappershandduken när jag stänger kranen. Beroende på hur toan ser ut kan jag även använda papper när jag öppnar dörren. För mig är det intrycket av toan som avgör men alltid papper på kranen.
Christa
19-02-2007, 19:52
Jag tvättar alltid händerna när jag kommer hem från affären. På jobbet är jag extra försiktig om många är sjuka.
Är också noga med att tvätta händerna om jag själv är förkyld så jag inte sprider smitta i onödan.
Är jag förkyld eller känner att jag är på väg att bli det så undviker jag kontakt med arbetskamraterna och handhälsar inte.
Görförkylda människor som snyter sig så det stänker och sedan inte ens tvättar händerna kan göra mig lite misslynt.
CITAT (Christa @ 19-02-2007, 19:52) Är också noga med att tvätta händerna om jag själv är förkyld så jag inte sprider smitta i onödan.
Är jag förkyld eller känner att jag är på väg att bli det så undviker jag kontakt med arbetskamraterna och handhälsar inte.
Görförkylda människor som snyter sig så det stänker och sedan inte ens tvättar händerna kan göra mig lite misslynt. Håller med om ovanstående. Dessutom är jag extra extra noga med att inte utsätta mig själv för onödiga risker när jag redan är förkyld. Så när jag är förkyld undviker jag ofta kollektivtransport etc. Nojig? Njae:)
Anki på Öland
19-02-2007, 23:18
CITAT (Gita @ 19-02-2007, 15:02) Jag är en riktigt slarva, inte ett dugg försiktig. Blir förkyld nån gång, men inte mer än andra. Vinterkräksjuka eller andra maginfluensor har jag aldrig drabbats av, tillhör kanske de lyckliga 20 % som är immun mot sådant. Gita Samma här, urslarvig. Har f.ö. aldrig varit magsjuk över huvud taget. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2007, 23:18) CITAT (Gita @ 19-02-2007, 15:02) Jag är en riktigt slarva, inte ett dugg försiktig. Blir förkyld nån gång, men inte mer än andra. Vinterkräksjuka eller andra maginfluensor har jag aldrig drabbats av, tillhör kanske de lyckliga 20 % som är immun mot sådant. Gita Samma här, urslarvig. Har f.ö. aldrig varit magsjuk över huvud taget. Anki tror inte man kan vara så "petig" när man lever hundliv...eller hur? lite skit rensar magen sas det när jag var liten
haha jag är inte det minsta försiktig och tänker aldrig på att jag kan bli sjuk och än så länge har jag aldrig fått vinterkräksjukan jag tvättar iofs händerna efter jobbet varje dag men det beror på att jag blir så smutsig så jag blir svart om händerna
Anki på Öland
20-02-2007, 00:21
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 23:20) CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2007, 23:18) CITAT (Gita @ 19-02-2007, 15:02) Jag är en riktigt slarva, inte ett dugg försiktig. Blir förkyld nån gång, men inte mer än andra. Vinterkräksjuka eller andra maginfluensor har jag aldrig drabbats av, tillhör kanske de lyckliga 20 % som är immun mot sådant. Gita Samma här, urslarvig. Har f.ö. aldrig varit magsjuk över huvud taget. Anki tror inte man kan vara så "petig" när man lever hundliv...eller hur? lite skit rensar magen sas det när jag var liten   Nää, då är det en hel del olika slags skit man får hantera....... Anki
kristerh
20-02-2007, 11:25
CITAT (Inga från Närke @ 19-02-2007, 19:39) En lite fråga i detta med renlighet. Hur gör ni när ni tvätter era händer på offentlig toalett, kan ni beskriva i ord. Som t.ex. Skruvar på kranen, tvålar in händerna, torkar mig och stänger kranen. Hur stänger ni t.ex. kranen?  Som Alba skriver är papper väldigt bra till mycket, tex dörrhandtag o kranar
Har ingen bacillskräck... men tvättar alltid händerna när jag varit och handlat.
Går öht inte på offentliga toaletter förutom på sjukhus när det är dagsresa... då stängs kranen och öppnas dörren med papper i handen. Annars är det ju ingen idé att ha tvättat händerna... finns många som aldrig gör det efter toalettbesök... och de tar också i handtaget.
Helen i Skåne
20-02-2007, 20:58
Är väldigt noga med handhygienen (antagligen sedan min tid inom sjukvården) men är ytterst sällan sjuk! Offentliga toaletter är vedervärdiga! Alltid papper på sittringen eller så hukar jag, papper för att hantera kran, handtag osv och torka händer, använder ALDRIG blåsmaskinen för handtork. Detta har jag bankat i barnen så de har alltid varit oerhört noggranna till skillnad från deras kompisar som skrattade åt dem när de tvättade händerna efter toalettbesök  Undrar vad de fick lära sig hemma... Har inte varit magsjuk de senaste 10 åren och då var det inte pga bakterier, förkyld var jag i julas för första gången på säkert 12 år (som jag kan räkna det till). Efter matinköp och tafsande på kundvagn tvättar jag alltid händerna direkt när jag kommer hem. Tar inte på utsidan av förpackat kött och sedan på köttet utan att tvätta mig emellan. Tvättar alltid händerna innan matlagning. Slänger alltid wettextrasan efter en vecka (när jag städar) som jag tror avhandlats i en tidigare tråd. Har alltid olika gummivantar för kök och toalett, likaså trsaor och svamp. Kanske är jag nojjig...
rabalder
20-02-2007, 22:01
tvätta händerna ofta peta inte i ögonen!! så slipper man många bakterie sjukdomar
KarinWikman
20-02-2007, 22:02
70% sprit tar allt, både virus och bakterier. God handhygien är A och O i alla lägen. Det finns gel med sprit att köpa på apoteket, en liten klick och händerna är sanerade. Mycket bra att ha i väskan även när man är allergisk mot djur, men inte kan låta bli dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|