|
Soffipropp
19-02-2007, 15:06
Hej, ny här.. Till våren ska jag gräva upp en ny rabatt som kommer ha soligt läge hela dagen.. Det enda jag vet är att jag vill ha löjtnantshjärtan och akleja. Vad tycker ni trädgårdsgurun att jag mer ska ha? Jag måste väl ha nånting som blommar tidigare o lite andra växter att fylla upp landet med.. Tack på förhand..
Sailor Pluto
19-02-2007, 15:27
Vad roligt för dej! Jag kommer att göra minst en ny rabatt i sommar, och har tänkt slänga in lite ettåringar och perenner. Bl.a. daggkåpa, rodgersia, leopardfibbla och funkia. Då har jag tänkt att bladverket på dessa ska framträda mest. Några violsorter, fleråriga vallmosorter, nejlikrot och kanske tagetes och rosenskära också. Det blir antagligen fler sorter ändå...Färgerna är kanske inte mästerligt komponerade, men jag är mer ute efter ett överflöd av blommor  . Den rabatten är tänkt till halvskugga. Vet du hur jorden är på platsen? Vi har ganska tung lerig jord så jag måste göra något åt det innan jag planterar (så att växterna slipper stå med fötterna i det där klafset).
Soffipropp
19-02-2007, 15:33
Åh, det låter fint!
Jag är egentligen väldigt trädgårdsintresserad, men det är först i år som jag har möjligheten att riktigt hålla på.. Vi har precis flyttat till ett hus, så det är lite slkillnad från att odla i blomlådor till att ha en heeel trädgård till sitt förfogande. Ska bli roligt att se vad det blir när det blir färdigt!
Jag vet inte hur jorden är, men det är bara mossa i gräsmattan iaf.. Men jag tänkte ändå blanda ut jorden med en stor säck plantjord.. Borde inte det funka?
kerstin z5-6
19-02-2007, 15:45
Ta påskogödsel i stället -den är bättre , redan brunnen och kostar samma
Sailor Pluto
19-02-2007, 15:46
Jo, det blir kolossal skillnad! Vi flyttade till hus i höstas och ytan känns hundra gånger större än den gamla balkongen. Fast visst finns det många fina odlingsminnen därifrån också  . Det finns rejält med mossa där jag har tänkt gräva också, och den försvinner ju när rabatten kommer dit. Har fått för mej att jorden brukar vara lite "dålig" där mossan frodas, att det inte är så mycket näring (?). Så det är bäst att du blandar i rejält med ny jord. Det är bättre att vara på den säkra sidan tycket åtminstone jag. Jag hade tänkt slänga i lite fin kogödsel i gropen också. Det borde väl bli till ettåringarnas belåtenhet iaf  . De ska liksom få täcka upp tills perennerna kommit igång. Om du söker lite i Odlas arkiv så hittar du många fina listor på perenner som skulle passa i ditt läge. Då har du något att göra medans du väntar på svar från de riktiga odla-guruerna. Jag är inte så bra på att ge råd, jag pratar mest om min egen inspiration. Konkreta tips verkar inte vara min grej  . Kanske märks på det här lilla svammlet.
kerstin z5-6
19-02-2007, 15:55
Vill du ha en fin vit är Gillenia trifoliata -trebladspira en lite" ovanligare" perenn som blommar senare än de du nämnt och är som en vit stjärnhimmel , röda stjälkar Fin med liljor och andra primadonnor Vad tänkte du dej för färger i nya rabatten ?
ewa zon 3
19-02-2007, 16:15
Välkommen hit  I en rabatt med sol hela dagen skulle jag inte vilja vara utan Anisisop - Agastache Finns olika sorter och olika färgställningar och är även vacker efter blommning med sina fröställningar. Här en nästan helt överblommad. /Ewa
Soffipropp
19-02-2007, 16:45
Åh Kerstin, den var verkligen fin. Tor inte jag sett nån sån förut.. Men så är jag ju lite novis oxå.. Är dom lätta att fröså el tycker du jag ska jaga plantor? Färgmässigt så har jag tänkt mig lite mer åt det "romantiska" hållet.. En gammeldags rabatt i vitt, rosa o lila kanske.. Beror lite på vad jag hittar.. TAck för alla svar! Mer, mer,,,
kerstin z5-6
19-02-2007, 17:12
Just den tjänar man nog lite tid på att köpa -den går att så men växer ganska sakta romantiska rabatter är jag svag för  jag med Baptisia autralis   Är en annan som kanske lönar sig att köpa /så-den lever lika länge som pioner Liknar luktärt vackra blådaggiga blad -men saknar doft Riddarsporre kungsljus , lammöra akleja går ju fint att så själv
Mia, zon 3
20-02-2007, 14:41
Jag gillar också rabatter med "fluff"... Tycker att den gamla hederliga jättedaggkåpan är en trotjänare, och fingerborgsblommor gillar nog också läget. Pioner såklart! Och... hjärnstillestånd! Kommer nog mer senare...
Jenny & Vilda
02-03-2007, 12:38
Om du gillar löjtnantshjärtat så är fänrikshjärtat ett annat tips. Den blir liten 20-30 cm eller så och får små hjärtan men blommar hela sommaren. Fin som kantväxt.
Vad roligt att läsa om dina planer! Jag planerar just också min rabatt, eller en av dem måste jag väl säga, för jag står inför att gräva upp och göra om flera stycken eftersom vi köpte ett hus förra våren där det mesta av rabatterna är täckta av ogräs! Den rabatt jag funderar på i första hand har jag också tänkt åt det romantiska hållet, i vitt, rosa och blått (och lila har det visat sig....)! Jag har fått och bytt frön från andra forumister och har på så sätt fått ihop följande: stjärnflocka, rosa och vit praktklocka rosenmalva himmelsblomma rödmalva blomman för dagen salvia jätteprästkrage pionvallmo rosenskära, rosa och vit stor blåklocka stor blomstertobak, vit hängslöja, rosa silvermartorn riddarsporre, blå stockros, rosa och vit Det enda jag har tidigare i rabatten är vit pion och gråmalva, och de satte jag förra året, så perennerna kommer nog att vara lite små i sommar. Därför hoppas jag kunna fylla ut med sommarblommorna. Och så tänkte jag att då kan man ju se vad som blev bra och vad som blev mindre bra tills nästa år, så att jag kan byta ut sommar blommorna mot andra perenner eller ettåringar nästa år! Jag har också tänkt att anlägga någon rabattavgränsare eftersom gräset gärna vill krypa låååångt in i rabatten.... Eller det kanske löser sig när man fyller upp med fler växter??? Spännande om du lägger upp bilder på dina framsteg!
kerstin z5-6
03-03-2007, 18:37
Rabattavgränsare är ett måste -annars blir du galen på gräsmattan
Blomstertanten
05-03-2007, 05:59
Säger bara en sak : Irisar av olika slag ! Förutom trädgårdsiris finns det ju en hel del små irisar att ha i framkanten. Våriris, snöiris för blommning tidigt. Junoirisar. Strandiris trivs hos mej både torrt och soligt , trots namnet. Iris ger ju inte bara vacker blommning , utan de spetsiga bladen är dekorativa i sej själva. Bra att tänka på olika bladformer och bladfärger , så blir rabatten aldrig tråkig även om det inte blommar så mycket.  
Soffipropp
10-03-2007, 11:18
Åh vilka fina blommor ni visat upp. Vill ju bara ha mer och mer! Men nu har jag köpt mina frön och det blev flera olika aklejor, löjtnantshjärta (får en planta av syster), lejongap, baptisia australis (tack Kerstin!). Sen varmin tanke att köpa resten i plantor.
Jag har oxå köpt förn av stormhatt och stockrosor som skall få stå längst med vår jordkällare. Och så har jag köpt blandpåsar med sommarängsfrön, vi har en ganska stor yta med stora stenar o dyl som gör att det inte går att klippa gräset där.
Vad tror ni? låter det som att det kan bli nåt?
Jo, rabattavskiljare är på gång! Men tack för tipset.
Tyvärr vet jag hur jag funkar i såna här fall.. Det är jätteroligt att planera o förså, men sen när det ska ut i landet har jag tappat halva inspirationen. hoppas att den håller i sig i år!
kerstin z5-6
10-03-2007, 11:32
Visst blir det -bara en sak till -Löjtnanten . den gillar sol , men blir det för mycket av det goda så blommar den över väldigt fort o bladverket blir inte snyggt Den kan klippas ner -då behövs annat snyggt bakom/bredvid snett tv , th , ung lika stor o högt 1. Du vill ha den i solrabatt -sätt den i närheten av Baptisisan .den blommar i juli -då finns ändå nåt fint där 2. gör en till rabatt i halvskugga , mixa löjtnanten med andra skuggväxter 3. Pioner -de borde passa in i bilden -fins ju en mängd vackra 
Soffipropp
10-03-2007, 16:02
okej.. Men vad tror du om de andra sorterna då? Kommer de flesta att blomma i år, eller måste jag ge mig till tåls tills nästa år?
kerstin z5-6
10-03-2007, 16:05
De är lite olika -Pioner och Baptisia är lite lika -lever väldigt länge och är trogna blommare , men tar ett tag innan de kommer igång , köpta eller fådda Löjtnaner blommar samma år -det du sår kan även de ha ensaka blommor år ett
Soffipropp
10-03-2007, 16:33
ja, det blir som det blir!  Är ju trots allt novis inom området. Tänkte ändå löpa lite färdiga plantor oxå o sätta i landet så blommor kommer det att finnas.. Tack så mycket ännu en gång för hjälpen. Vet du förresten vad jag ska göra åt gräsmattan? Den är helt övervuxen av mossa.. Finns det nåt bra o relativt enkelt sätt? Tänkte lägga i vitklöver.
kerstin z5-6
10-03-2007, 16:46
Ja inte ska du fråga mej  Mitt enda mål med gräsmattan är hur jag succesivt ska bli av med den .. hoppas ha lyckats den dagen jag går i pension .. dit är det ju ett tag till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|