Hej alla!
Finns det någon på forumet som kan tipsa mig om var jag kan få tag på stora gröna plasttunnor med lock? De ska fungera som vattentunnor vid husknutarna har jag tänkt mig.
Eller är det någon som har någon annan variant på regntunnor?
Alla tips mottages med tacksamhet!
kristerh
19-02-2007, 15:48
Jag har sett sådana på Bauhaus
Coop Forum säljer såna, tappkran ingår.
Vi har stora blå tunnor till regnvatten i stugan som vi fått från en fiskfirma och även från en firma som säljer Falu rödfärg. Tunnorna var lätta att rengöra - lätta att spola ur.
Tack för tipsen, ska kolla runt lite. Kanske ÖB eller Granngården (eller vad dom nu kan heta för tillfället, dom byter ju namn rätt ofta) har något som går att använda också.
I Uppsala brukar de vara billigare på Bauhaus än på Coop.
Harald Nyborg AB sålde ut gröna 200 literstunnor med lock för 149 kr i fjol. Det finns tappkran att köpa till, kanonbra!!
Mvh
Fenja
fruberglund
20-02-2007, 07:09
Silvanbygg har även de om du har något sånt i närheten, där köpte vi våra. Tycker dock kvalitén är dålig på dessa sorter, de spricker lätt och håller bara nån säsong för oss. De blåa tunnorna Alba nämner är oftast mycket bättre plast och kvalité. Tyvärr ville vi ha just gröna för att de matchar huset och våra dörrar som är gröna.
kristerh
20-02-2007, 11:35
CITAT (Lisapo @ 19-02-2007, 21:23)
I Uppsala brukar de vara billigare på Bauhaus än på Coop.
Det mesta är nog billigare på Bauhaus äm på Coop
therese.kvist
20-02-2007, 12:55
Tror jag såg blåa tunnor på blocket.
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 22:50)
Harald Nyborg AB sålde ut gröna 200 literstunnor med lock för 149 kr i fjol. Det finns tappkran att köpa till, kanonbra!!
Mvh
Fenja
Så praktisk med tappkran. Det saknar jag på våra tunnor.
Vilka bra tips ni kommer med! Hur funkar det där med tappkran? Var på tunnan sitter den, mitten eller nertill?
Jag hade en idé om att försöka göra en avrinning genom att borra ett ganska stort hål långt upp på tunnan och sätta i ett hyfsat långt rör som leder "överskottsvattnet" en bit bort från tunnan. Vill inte att det blir för blött vid husknuten om det regnar mycket och vattnet rinner över. Tänk handfat i badrummet ungefär. Vad tror ni om det? Jag kanske har tänkt fel.....
Å så en fråga till....hur stor är en 200 liters tunna? Om man jämför med t ex ett oljefat?
Vill ha så stora tunnor som möjligt.
Whiskuchi
20-02-2007, 17:05
Jag har en tunna från Harald Nyborg. Kranen sitter nertill (så tunnan måste stå på något för att man ska kunna få in en kanna under)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.