catlady
Jag satte Red Deliscious-kärnor förra året och har nu två halvmeterhöga äpplepinnar ute på balkongen. Nu när våren kommer hade jag tänkt sätta dem båda tillsammans i en stor kruka (35 cm hög, 35 cm bred). Är det en bra idé eller kommer rötterna växa ihop tills det är omöjligt att separera dem?
Jag har dem på en helt oskyddad balkong i söderläge. Vad är unga äpplen känsliga för - för mycket sol, torka, väta? Och hur höga kommer de bli i sommar - 1,5 m? Tacksam för svar!
Ophelia
Jag tycker att det låter trångt för två träd i en sådan kruka. Jag hade nog planerat en var för sig. Kan inte tänka mig att det växter och blir 1,5 meter, det låter ganska mycket. Förvisso är tillväxten olika kraftig på olika sorter.

I sådana små krukor kan jag tänka mig att det är viktigt att de får tillräckligt med vatten under sommaren (och ha bra dränering i botten och inte låta det bli för blött för det är inte heller bra). För mycket sol brukar sällan vara av ondo för ett äppelträd.
Pirum
Ett annat problem kan vara att man vid frösådder inte riktigt vet vad som kommer upp. Kanske vill trädet inte ge några äpplen de första 15 åren av sitt liv, och då är nog balkongen lite för trång smile.gif Men det finns metoder för att beskära träd så de tar upp mindre volym eller yta, men det är sannerligen inte mitt område smile.gif
cato
Ha gärna dina äppelträd i kruka på ballkongen, men räkna ej med att få några äpplen. Det tar några år. Dessutom är chansen väldigt liten att du får njutbar frukt på dina frösådda träd.
För att få svagväxande träd ympar man önskat träd på en svagväxande rot.
Det går inte så bra att tukta ett frösått träd enbart med klippning.
Visserligen växer det mindre i kruka än på friland.
Det finns i dag trevliga träd att ha i kruka s.k. Pelarträd. De växer nästan endast på höjden och ger frukt som mycket unga.

Hälsningar
Cato
catlady
Tack för alla svar!
Min plan är inte att få (ätbar) frukt i första hand, utan jag är en nybörjare på allt och tycker bara att det är jättekul att ha fått saker att växa. Vill dessutom flytta ut på landet inom snar framtid och där finns det ju plats för äppleträd! Då kanske man kan börja tänka på att ympa också.

Om det blir för trångt så sätter jag äpplena krukor var för sig. Bra att veta att äpplen inte mår dåligt av mycket sol! Men förra året hade jag problem med mjöldagg på allt på balkongen (även på de då små äppleskotten), så jag får nog se upp med det i år.

Jag får väl återkomma när det är dags att beskära! Tror ni att jag kommer behöva göra det redan i höst? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon