Full version: Kan inte sova
Merlin
Kan inte sova fast jag är trött sad.gif Hur har ni det med sömnen? Jag är tyvärr en nattuggla, det ligger i släktens gener tror jag rolleyes.gif
Fenja
Samma här! Är inte ens trött... smile.gif
Mvh
Fenja
Tezzla
Jag kommer aldrig i säng på "rätt sida" midnatt. Spelar ingen roll om jag ska upp tidigt eller inte. Har alltid varit och kommer nog alltid vara en nattuggla.
Alexander-VG-zon3
jopp inte jag heller unsure.gif
är för uppspelt för att sova , men jag ska försöka snart
Christa
CITAT (Merlin @ 20-02-2007, 00:44)
Kan inte sova fast jag är trött sad.gif Hur har ni det med sömnen? Jag är tyvärr en nattuggla, det ligger i släktens gener tror jag rolleyes.gif

Jag har sömnproblem och här är mina tips. Är dock inte kvällsmänniska så jag vet ju inte om det funkar lika bra på er andra.

- Lägga sig samma tid varje kväll. För egen del har jag mitt sömntåg mellan 21.30 och 22.30 Därefter blir jag klarvaken och det kan vara omöjligt att sova. Lyckas jag somna så sover jag ändå oroligt hela natten. Allra bäst funkar det om jag lägger mig före 22 och läser en stund så att hjärnan kopplar av.

- Jag sover bäst om jag går en promenad kl 20. Går ca 45 min. Människor med stillasittande jobb är inte tillräckligt fysiskt trötta när de lägger sig medan hjärnan går på högvarv.

- Se till att varva ner sista timmen före sänggåendet.

- Lägg dig inte hungrig. En knorrande mage är inget bra sömnmedel.

- Vädra sovrummet och ha svalt under natten.

- Använd öronproppar om det finns störande ljud.

Sedan har ju var och en sin egen sömntågstid men den blir mer uttalad om man lägger sig samma tid varje dag. Då är kroppen inställd på att somna den tiden.

Ju mer stressad jag är av jobb och sådant ju mer exakt måste jag följa mina rutiner.
bejron
Somnar gör jag som en stock när jag än lägger mig. Men sen vaknar jag kl 4.00 och kan inte somna om. Kliver upp en stund, vädrar sovrummet, tänder inga lampor men är klarvaken ändå. Funderar inte på jobbet och har inga privata problem. Bara helt fel i sovet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon