SWE_Monstro
Hejsan...

jag är ute efter marktäckande växter som gillar skugga, som ska planeteras i vår "skogs-del" i trädgården, det är en bit på 40x60 meter med diverse träd och buskar som vi vill förtäta och göra "mystisk". och jag tänkte börja med att planera marktäckare som man kan gå på, lite som en vild gräsmatta om ni förstår vad jag är ute efter...

Jag bor långt ner i södra skåne..

alla tips mottages tacksamt då jag är novis på det här med trädgårdar...
Jazza_1
Här är ett förslag på en som tål det mesta och förökar sig otroligt.
Har den själv i trädgården och den skapar mycket extrajobb med att hålla efter den. Revsuga är svenska namnet.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/ajug...ga/ajugrep.html
kristerh
vintergröna är oxså fina o sprider sig bra
Penstemon
Murgröna, du som kan ha den!
Bor själv i zon 6-7. Här funkar den inte.
Lyckans dig!
Alexander-VG-zon3
murreva ,murgröna,oxalis,Hasselört
SWE_Monstro
Tackar tackar...

många bra tips.... det finns inget mjukt tjockt gräs som kan tänkas trivas i skuggig miljö!?
Mia, zon 3
Hmmm.... gräs brukar vara svåra i skugga... Och om det finns sorter som gillar det så blir de inga mattor, utan snarare ruggar...

Jag gillar tiarella - spetsmössa, och hasselört - asarum. hur de är att gå på vet jag inte, däremot.

Låna boken 'Min trädgårdslund' av Beth Chatto - den tycker jag är riktigt bra. Och du som bor i Skåne kan ju ta till dig det mesta av det hon tipsar om.

Lycka till, och välkommen hit!
Penstemon
vi har ju glömt bort hoster som vill ha skugga.
Eva 33c
Det största problemet är att du vill ha växter som man kan på.
Om du kan tänka dig att backa på det önskemålet, kanske anlägga någon liten stig eller så istället, så finns de mer växter att välja på.
Gräs i skugga skulle då kunna vara silverfryle (luzula nivea) och skogsfryle (luzula sylvatica) som trivs med skuggan men inte gillar att man går på dem
rolleyes.gif
SWE_Monstro
Tack för alla bra tips, några är antecknade i boken och kommer fömodligen senare även planteras... (ska även lägga in bilder när det det börjar växa lite där ute)

Men det slog mig nyss att vad som brukar växa i gräsmattan i skuggan där gräset inte trivs är ju Mossa! finns det inte några vackra och mjuka moss sorter som skulle kunna trivas!? finns ju en del riktigt mjuka sorter som man har sett i skogarna när man är ute och vandrar! (får man ta mossa därifrån!? eller är det 'oetiskt' eller rent av olagligt!?)

kommentarer på det?!
Eva 33c
Mossa är vackert, men tål inte att gå på i någon större utsträckning. Vi har en gräsmatta full med mossa utom just på de stråk som ofta trafikeras rolleyes.gif
Och i skogen växer ingen mossa på stigarna...
Just ditt önskemål om tramptåliga växter gör urvalet snävare. Men det kanske inte ska trampas på alltför mycket?
kira
alla sorters plister är bra marktäckare,lmattveronika,stjärnarv,ormöga,hoppas du hittar något du trivs med hälsn.Kira
SWE_Monstro
kanske inte skall dra för mycket på mitt krav på gåbart, eftersom vi kommer att anlägga ett antal gångar i vår skogs-del, med kravet på gåbart så såg jag mest framför mig att det skulle vara något mjukt och fluffigt, som inbjuder till att gå på det, i motsats till tex tistlar... rolleyes.gif

men en massa bra ideér har jag fått och de tackar jag ödmjukast för....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon