Full version: Frusen änglatrumpet
Mozart
Trots den långa hösten så hann jag inte få in min änglatrumpet i tid. sad.gif
Den första fronstknäppen hade kommit innan jag hann reagera och få in stackaren. Då hade den redan tappat alla blad och såg bedrövlig ut, och ännu värre ser den ut nu.
Det är en planta uppdriven från frö förra året, jag hade inte skött den speciellt bra, så den var inte så stor, så den blev riktigt illa tilltygad.
Nu består den av en pinne som står och är alldeles i hopp skrynkald, torr och död. Jag var på väg att slänga hela växten, men så såg jag att längst ner fanns det ändå liv, tror jag. Så jag tror att rötterna lever, men inte mer än 1 cm ovan jord har liv.
Hur ska jag göra nu då? Jag tänkte försökta få fart i den igen, jag hoppas det är möjligt. Vad tror ni? Under vinterna har den förvarats ganska svalt ca 15-17 grader, och den har fått en liten skvätt vatten då och då.

Vad tror ni, är det kört, eller ska jag försöka?
Alexander-VG-zon3
min mormor lämnade sina änglatrumpter ute en hel skånsk vinter och rötterna överlevde och där växte sen i skogen änglatrumpter ( mormor trodde den var död så den slängdes i skogen och där överlevde den ) dock var det en sort som klarar -14c så det är inte så konstigt medan det finns andra sorter som dör vid +5c dock klara dom flesta ner mot 0c utan skada . jag själv har haft min änglatrumpet i lätt frost dock var den välskött och var från frön från våren och den blev ca 1m på en sommar . men stammen på min lever och där är ca5nya skott som kommer plus nya blad på stam delen . så nu måste du sköta den rätt och kan där komma nya skott från rötterna . 15-17c är inte svalt +10c och +5c är svalt under +5c är det kallt över +15c är det varmt . men vattna den försiktigt och öka lite mer när det blir ljusare . kolla rötterna om dom är vita och om du kan hitta nån frisk stam bit . OM du ser nya blad eller nån grönt växa börja ge näring du kan prova ge näring nu också men då i små små doser . sen när där kommer nytt grönt så planterar du om den i vanlig jord , när den börjar växa aktivt kan du plantera om den i större och bara kogödsel och börja ge den större mängder med näring . sätt ut den så fort det är +10c på dagen och lämna den helt ute när natten är +5c +10c sen ta in den inann frosten . har du tur så kommer där blommor väldigt sent om där är nåt som lever annars kan chanserna vara stora att den inte blommar i år .
Mozart
CITAT (flaxss @ 20-02-2007, 11:39)
15-17c är inte svalt +10c och +5c är svalt under +5c är det kallt över +15c är det varmt . men vattna den försiktigt och öka lite  mer när det blir ljusare . kolla rötterna om dom  är vita och om du kan hitta nån frisk stam bit . OM du ser nya blad eller nån grönt växa börja ge näring du kan prova ge näring nu också men då i små små doser . sen när där kommer nytt grönt så  planterar du om den i vanlig jord , när den börjar växa aktivt kan du plantera om den i större och bara kogödsel och börja ge den större mängder med näring  . sätt ut den så fort det är +10c på  dagen och lämna den helt ute när natten är +5c +10c sen ta in den inann frosten . har du tur så kommer där blommor väldigt sent om där är nåt  som lever annars kan chanserna vara stora att den inte blommar i år .

Har försökt fixa ett album, där jag lagt ut en bild på min ängel. Men hur gör jag så att ni andra kan titta i albumet?

Nä, det kanske är så svalt, men i alla fall svalare än inne i huset. Har egentligen inte mätt temperaturen, jag bara chansade när jag skrev tempen.
Om jag fattar dig rätt så ska jag börja öka vattningen. Ska jag ställa in den i rummet under extrabelysning, eller ska den hellre stå kvar i det mindre varma utrymmet?
Det finns ca 1 cm frisk stam ovan jord, så jag tror nog att rötterna lever. Ska jag klippa bort det döda, eller bara låta det vara så länge? Det kanske inte spelar någon roll?

Tydligen var inte min sort så värst frosttålig, den frös ju så fort det blev noll gradigt, om jag inte minns fel så var den bara ute en natt i frost innan jag tog in den. Min planta ska vara en Brugmansia suaveolens.
Mozart
Lyckades fixa mitt album, bild på ängeln finns där i "änglatrumpet albumet" Där finns en bild på plantan i somras och en bild på den nu. Lite finare i sommras, trots att den inte blommade! rolleyes.gif

Vet inte hur man lägger ut en bild direkt i tråden, annars kunde jag ju gjort det...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mozart @ 20-02-2007, 11:56)
CITAT (flaxss @ 20-02-2007, 11:39)
15-17c är inte svalt +10c och +5c är svalt under +5c är det kallt över +15c är det varmt . men vattna den försiktigt och öka lite  mer när det blir ljusare . kolla rötterna om dom  är vita och om du kan hitta nån frisk stam bit . OM du ser nya blad eller nån grönt växa börja ge näring du kan prova ge näring nu också men då i små små doser . sen när där kommer nytt grönt så  planterar du om den i vanlig jord , när den börjar växa aktivt kan du plantera om den i större och bara kogödsel och börja ge den större mängder med näring  . sätt ut den så fort det är +10c på  dagen och lämna den helt ute när natten är +5c +10c sen ta in den inann frosten . har du tur så kommer där blommor väldigt sent om där är nåt  som lever annars kan chanserna vara stora att den inte blommar i år .

Har försökt fixa ett album, där jag lagt ut en bild på min ängel. Men hur gör jag så att ni andra kan titta i albumet?

Nä, det kanske är så svalt, men i alla fall svalare än inne i huset. Har egentligen inte mätt temperaturen, jag bara chansade när jag skrev tempen.
Om jag fattar dig rätt så ska jag börja öka vattningen. Ska jag ställa in den i rummet under extrabelysning, eller ska den hellre stå kvar i det mindre varma utrymmet?
Det finns ca 1 cm frisk stam ovan jord, så jag tror nog att rötterna lever. Ska jag klippa bort det döda, eller bara låta det vara så länge? Det kanske inte spelar någon roll?

Tydligen var inte min sort så värst frosttålig, den frös ju så fort det blev noll gradigt, om jag inte minns fel så var den bara ute en natt i frost innan jag tog in den. Min planta ska vara en Brugmansia suaveolens.

don sort va dom som klara bara +5c och nån lätt frost natt alltså med änlatrumpeter klara bladen ingen frost och inte stammen heller men den är rot härdig till en vissgräns beroende för sort . så därför säger folk den är väldigt frostkänslig fast den inte är det .

NU- ska du vattna den försiktigt ha den kvar där den står . ev sätta lyse över den

SENARE-sätt den i ett fönster i mars-april och när ljuset kommer , alltså i mars-april ska du öka vattnigen lite men ändå låta torka upp lätt på ytan . du kan även prova att ge den små mängder med näring .

NÄR-nya blad eventuellt kommer .plantera om den i vanlig jord och prova lite mer näring men va än försiktig . när den börjar växa aktivt så plantera om den i kogödsel och göda den normalt .

du kan även sätta ut den på dagen när temperaturen är +10c på norr och då sätter du den i söder . sen när natten är ca +10c kan du lämna den ute helt och hållet och sen ta in den innan frosten .

denna sommaren kanske där inte blir några blommor , blir det nåt så kommer det sent och få . nästa vår ger du den mycket näring och planterar om den i kraftig jord efter vinter vilan och då har den näring och kraft till att blomma som dom ska

lycka till wub.gif
Mozart
CITAT (flaxss @ 20-02-2007, 12:37)
denna sommaren kanske  där inte blir några blommor , blir det nåt så kommer det sent och få . nästa vår ger du den mycket näring och planterar om den i kraftig jord efter vinter vilan och då har den näring och kraft till att blomma som dom ska

lycka till wub.gif

Denna sommar får blir en rehab-sommar, om den kommer igen så ska jag ta hand om den på bästa sätt!

Tack för dina svar! smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mozart @ 20-02-2007, 12:47)
CITAT (flaxss @ 20-02-2007, 12:37)
denna sommaren kanske  där inte blir några blommor , blir det nåt så kommer det sent och få . nästa vår ger du den mycket näring och planterar om den i kraftig jord efter vinter vilan och då har den näring och kraft till att blomma som dom ska

lycka till wub.gif

Denna sommar får blir en rehab-sommar, om den kommer igen så ska jag ta hand om den på bästa sätt!

Tack för dina svar! smile.gif wub.gif

det låter bra det , sen får vi hoppas på det bästa .

men den kan någ klara sig dom är tåliga
e_sedell
Min trumpet fick i förra hösten stå ute lite för länge.

Vet inte vad det var för sort, men den frös ner helt och det dröjde en bra bit in på sommaren innan den slog skott. Några klena tråkiga skott. Att de blev klena beror väll snarare på att den inte fick någon omplantering utan fick stå kvar i samma kruka i skymmundan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon