CITAT (Mozart @ 20-02-2007, 11:56)
CITAT (flaxss @ 20-02-2007, 11:39)
15-17c är inte svalt +10c och +5c är svalt under +5c är det kallt över +15c är det varmt . men vattna den försiktigt och öka lite mer när det blir ljusare . kolla rötterna om dom är vita och om du kan hitta nån frisk stam bit . OM du ser nya blad eller nån grönt växa börja ge näring du kan prova ge näring nu också men då i små små doser . sen när där kommer nytt grönt så planterar du om den i vanlig jord , när den börjar växa aktivt kan du plantera om den i större och bara kogödsel och börja ge den större mängder med näring . sätt ut den så fort det är +10c på dagen och lämna den helt ute när natten är +5c +10c sen ta in den inann frosten . har du tur så kommer där blommor väldigt sent om där är nåt som lever annars kan chanserna vara stora att den inte blommar i år .
Har försökt fixa ett album, där jag lagt ut en bild på min ängel. Men hur gör jag så att ni andra kan titta i albumet?
Nä, det kanske är så svalt, men i alla fall svalare än inne i huset. Har egentligen inte mätt temperaturen, jag bara chansade när jag skrev tempen.
Om jag fattar dig rätt så ska jag börja öka vattningen. Ska jag ställa in den i rummet under extrabelysning, eller ska den hellre stå kvar i det mindre varma utrymmet?
Det finns ca 1 cm frisk stam ovan jord, så jag tror nog att rötterna lever. Ska jag klippa bort det döda, eller bara låta det vara så länge? Det kanske inte spelar någon roll?
Tydligen var inte min sort så värst frosttålig, den frös ju så fort det blev noll gradigt, om jag inte minns fel så var den bara ute en natt i frost innan jag tog in den. Min planta ska vara en Brugmansia suaveolens.
don sort va dom som klara bara +5c och nån lätt frost natt alltså med änlatrumpeter klara bladen ingen frost och inte stammen heller men den är rot härdig till en vissgräns beroende för sort . så därför säger folk den är väldigt frostkänslig fast den inte är det .
NU- ska du vattna den försiktigt ha den kvar där den står . ev sätta lyse över den
SENARE-sätt den i ett fönster i mars-april och när ljuset kommer , alltså i mars-april ska du öka vattnigen lite men ändå låta torka upp lätt på ytan . du kan även prova att ge den små mängder med näring .
NÄR-nya blad eventuellt kommer .plantera om den i vanlig jord och prova lite mer näring men va än försiktig . när den börjar växa aktivt så plantera om den i kogödsel och göda den normalt .
du kan även sätta ut den på dagen när temperaturen är +10c på norr och då sätter du den i söder . sen när natten är ca +10c kan du lämna den ute helt och hållet och sen ta in den innan frosten .
denna sommaren kanske där inte blir några blommor , blir det nåt så kommer det sent och få . nästa vår ger du den mycket näring och planterar om den i kraftig jord efter vinter vilan och då har den näring och kraft till att blomma som dom ska
lycka till