Full version: Hönsgödsel
therese.kvist
Hej, jag har fått tag i en massa hönsgödsel.
En del var gammalt o hade legat i påsar rätt länge o en del var från en tunna o lite var färskt.

Har nu läst lite att det ska brinna i en svart sopsäck...
Jag trodde det behövdes syre, så jag har lagt ut o blandat allt i en pallkrage o täckt med halm på kolonilotten.

Hur ska jag nu bete mig med detta till våren?
Är det bara o blanda i jorden när man gräver runt eller?

Hur länge ska det ligga i säckar o brinna?
Jag kommer att få mer. Det är blandat med spån o halm oxå.
*Stintan*
Smyger in en liten fråga angående hönsgödsel. Har hört att hönsgödsel är mycket starkare än vanlig ko- eller hästgödsel och ska användas med lite försiktighet, stämmer det?
Lena i Torslanda
Ja det stämmer. Hönsgödsel används med försiktighet. Ko- och hästgödsel kan man ju i princip aldrig få för mkt av men hönsgödsel kan ta död på växterna om det blir för mkt av det goda.
therese.kvist
Oj då!!!
Hur beter man sig då?
Tobb
Men jag smiter också in med en liten skitfråga tongue.gif
Men hönsskit som har legat i kanske 40år... och är snustorr och som ett pulver. Den ligger inomhus och jag vet inte om den har brunnit.
Men finns det näring kvar? Och måste den birnna eller så först? unsure.gif
KURT
CITAT (therese.kvist @ 20-02-2007, 11:34)
Hej, jag har fått tag i en massa hönsgödsel.
En del var gammalt o hade legat i påsar rätt länge o en del var från en tunna o lite var färskt.

Har nu läst lite att det ska brinna i en svart sopsäck...
Jag trodde det behövdes syre, så jag har lagt ut o blandat allt i en pallkrage o täckt med halm på kolonilotten.

Hur ska jag nu bete mig med detta till våren?
Är det bara o blanda i jorden när man gräver runt eller?

Hur länge ska det ligga i säckar o brinna?
Jag kommer att få mer. Det är blandat med spån o halm oxå.

Det kommer att fungera bra, bara du inte har för mycket gödsel. Och det finns absolut ingen anledning att låta det brinna i påsar.
Lisbeth zon2
Brinna betyder torka. Så länge du inte använder gödslet i jorden, kan den ligga kvar i påsarna.
Tobb
När gödsel "brinner" så betyder der väll inte att det torkar? g.gif Är inte det mer när man pratar om gips eller betong?
Men när gödsel eller kompost blir varm och nedbrytningen börjar ta fart som alstrar värme, är det inte då som man kan kalla att den brinner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon