Castea
Har funderat på en grej.

Vad är bäst för miljön:

Ett miljövänligt pulvertvättmedel eller ett miljövänligt flytande tvättmedel?
Pirum
En tanke är ofta att inte frakta omkring vatten i onödan, vilket man gör när det gäller flytande tvättmedel. Vatten är tungt, och tar dessutom plats. Likaså ska man inte frakta runt "fyllnadsmedel" vilket man gör när man köper importerade icke-kompakta tvättpulver i storpack i billigaffärer.

Men jag tror det kan skilja mycket från fabrikat till fabrikat. Viktigast är kanske att inte överdosera.
Piccante
Jag har för mig att doseringen brukar vara lägre av pulvermedel än av flytande, eller minns jag fel unsure.gif Annars är det som Pirum skriver att det blir mer skrymmande förpackningar av flytande tvättmedel och miljömärkningen tar bara hänsyn till innehållet, inte till onödiga transporter och CO2-utsläpp.

Kolla hos Svenska naturskyddsföreningen de brukar ha miljötips. www.snf.se
Bee
För tvätten är det allra bäst med pulver. Det blandas ut med vatten i lagom mängd och sprids över tvätten i maskinen.
Allt enligt den reparatör som var hemma och lagade tvättmaskinen förra året. Felet hade inte med tvättmedlet att göra men han passade ändå på att fråga vad jag använde.
faith
CITAT (Bee @ 20-02-2007, 13:36)
För tvätten är det allra bäst med pulver. Det blandas ut med vatten i lagom mängd och sprids över tvätten i maskinen.

Och jag har fått för mig att det är precis tvärtom, därför har jag gått över från pulver till flytande. Då borde jag byta tillbaka då m a o.
Bee
Ja, som jag förstod det av reparatören så blir det en - för tvätten - bättre blandning om man lägger pulver i tvättmedelsfacket för då späds det ut i lagom mängd. Flytande medel som man lägger i en boll direkt ovanpå tvätten riskerar att bli för starkt för det plagg som ligger närmast så att säga. Man riskerar alltså att få blekta fläckar på plagget.
Slisan
Jag kan rekomendera tvättmedel från Ocean. Det säljs dels av hemförsäljare men jag har också sett att det sälja påGranngården. Det finns med på Svenska naturskyddsföreningens lista över miljövänliga tvättmedel. Det har dessutom tilldelats något pris för några år sedan just ur miljösynpunkt. Dessutom kan jag tillägga att det fungerar alldeles utmärkt! smile.gif
askar
VIA TAED och VIA Color Sensitive...pulver... använder jag.
Miljövänliga.smile.gif
Bee
CITAT (askar @ 20-02-2007, 13:57)
VIA TAED och VIA Color Sensitive...pulver... använder jag.
Miljövänliga.smile.gif

Apropå en tidigare diskussion/tråd - nu har även jag sett VIA TAED i affären. Det fanns tom andra märken som hade TAED laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon