Katti med torpet
Min mor skall flytta till en lägenhet på bottenplan där det nu finns en stor fin altan. Dessvärre har den kommunala hyresvärden just kommit på att alla altaner i området måste rivas eftersom det saknas bygglov för dem.
Stooor beskvikelse!!
Nåväl, nya altaner kommer att uppföras av hyresvärden på hyresgästens beskostnad om hyresgästen så vill. Kruxet är att det kan ta många år innan de kommer till mammas gata och frågan är vad hon har för rättigheter att själv resa något insynsskydd till dess. Uteplatsen är kanske 6x8 meter och inringad av en halvhög häck men hon skulle alltså vilja ha något skydd precis runt plattorna en yta på kanske 2x4 meter. Tänker mig något i stil med det här. Frågan är vad man som hyresgäst får och inte får göra på en uteplats?

Piccante
Det lät fruktansvärt ologiskt tycker jag blink.gif Att först riva altanerna för att bygglov saknas för att sedan bygga nya? Då måste de ju ändå söka bygglov för de nya och hur vet de nu att det kommer att beviljas? Hur kan de lova nya innan bygglovet är ok???

Man kan faktiskt få bygglov beviljat i efterhand om det byggdes i god tro ovetandes om att bygglov krävdes och att befintlig altan inte strider mot föreskrifterna. Så det verkar överdrivet att riva dem när man kan söka dispens?

I mitt bostadsområde verkar det vara ok att bygga avgränsningar med staket och skärmväggar så vida de inte bygger in hela tomten. Men fråga områdesansvariga för säkerhets skull.
Betty
Vad man får göra i form av inhägnad, häckplantering , staketuppsättning m.m. är väldigt olika från en hyresvärd till en annan. Din mamma bör ta kontakt med sin hyresvärd för att få ett svar på frågan.
sudden
CITAT (Leocarpus @ 20-02-2007, 12:25)
Det lät fruktansvärt ologiskt tycker jag blink.gif Att först riva altanerna för att bygglov saknas för att sedan bygga nya? Då måste de ju ändå söka bygglov för de nya och hur vet de nu att det kommer att beviljas? Hur kan de lova nya innan bygglovet är ok???

Man kan faktiskt få bygglov beviljat i efterhand om det byggdes i god tro ovetandes om att bygglov krävdes och att befintlig altan inte strider mot föreskrifterna. Så det verkar överdrivet att riva dem när man kan söka dispens?

I mitt bostadsområde verkar det vara ok att bygga avgränsningar med staket och skärmväggar så vida de inte bygger in hela tomten. Men fråga områdesansvariga för säkerhets skull.

precis!

be dem söka bygglov i efterhand istället för att göra dubbelt jobb och slösaa bort massor med pengar, tid och få irriterade hyresgäster!
Katti med torpet
Ja, nog är det ologiskt alltid. Problemet är att hyresvärden redan har fattat beslutet och sedan ett år håller på att genomföra det. De lär knappast ändra sig nu. Vi hade en lång diskussion med bovärden som också ringde till sina chefer för att kolla möjligheten till undantag, no way.
Har nog att göra med att de faktiskt vill riva alla olika mer eller mindre fula hemmabyggen för att höja statusen på området.
Alltså är den vägen stängd, så då återstor frågan om vad man kan göra i väntan på den nya altanen...
sudden
CITAT (Katti med torpet @ 20-02-2007, 12:49)
Ja, nog är det ologiskt alltid. Problemet är att hyresvärden redan har fattat beslutet och sedan ett år håller på att genomföra det. De lär knappast ändra sig nu. Vi hade en lång diskussion med bovärden som också ringde till sina chefer för att kolla möjligheten till undantag, no way.
Har nog att göra med att de faktiskt vill riva alla olika mer eller mindre fula hemmabyggen för att höja statusen på området.
Alltså är den vägen stängd, så då återstor frågan om vad man kan göra i väntan på den nya altanen...

ansök om att få ha kvar den som hör till just er lägenhet. hör av er till dem som bestämmer om bygglov eller ej så kanske det går att lösa
KURT
Bygglov kan man ju tydligen söka hur många ggr som hellst, och är det bara "rätt politisk majoritet" så kan man tydligen få igenom det.
Katti med torpet
Kruxet är att det är fastighetesägaren, alltså hyresvärden, inte vi som skall söka och de har inget som helst intresse av att söka för vår del, tvärtom, de vill ju riva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon