Mia, zon 3
Hej på er allihop!

Min syster har flyttat in i en lägenhet på bottenplanet, in mot en liten innergård (inne i Stockholm). Den här gården är väldigt trist just nu, och eftersom hon har den precis utanför fönstret så ska hon fråga föreningen om hon kan få fixa till den så den blir något att titta på.

Där är redan "planteringsytor" (vill inte skriva rabatter, eftersom de är i stort sett helt tomma...) Eftersom det är en innergård så är det nästan aldrig direkt sol (har iofs inte sett hur det blir i sommar, men vad jag vet så ligger inte Stockholm så nära ekvatorn att solen står i zenit ens då). Dessutom står det en lind på gården, som jag antar kommer bidra med ännu mer dunkel när löven kommer.
Fördelen är dock att det blir ingen utmed-väggen-placering, utan rabatten ligger liksom mitt på gården, med ett glest järnstaket i bakkant.

Men min fråga då - jag har ritat ett planteringsförslag till syster, men då man själv inte odlar i sådana omständigheter (tänker främst på ljusbristen), så är jag inte helsäker på att växterna jag föreslagit kommer att klara placeringen. Dessa har jag tänkt mig:

Marktäckare (inte blandade, utan i större sjok):
- hasselört Asarum
- spetsmössa Tiarella

Buskar:
- hortensia (blå) = systers favorit
- sammetshortensia
- någon magnolia kanske?
- murgröna mot stammen på linden
- något som kan klä staketet lite, en 'Summer Snow' klematis funderade jag på?

Perenner:
- strutbräken (eller annan frodig ormbunksvariant?)
- vitt löjtnantshjärta = också systers favorit
- höstsilverax 'Brunette', kanske 2-3 "ruggar"
- brunnäva Geranium phaeum, kanske helst 'Samobor'?
- julrosor och sommarvivor som blomklickar ibland marktäckarna
- kanske vita krolliljor?

Plus att man kan peta ned en himla massa lökväxter, så det blir lite skojigare innan allt annat börjat få fart. (Några rådjur lär ju inte bli bekymmersamma där...)

Vad säger ni? Kan dessa bli något i det läget?
Ska man ha något vintergrönt, en järnek kanske?
Har ni andra förslag på bra växter? Min tanke var att den grålila tonen går igen lite grann, i sammetshortensian, silveraxet, brunnävan och ofta även i de knotiga grenarna på en magnolia. Och sedan att det blir lite ljusklickar av silveraxets spiror, tiarellans små spiror, och löjtnantshjärtat/krolliljan.

Tacksam för alla tips! wub.gif
/Mia
kerstin z5-6
Brunnera Jack Frost lyser upp -fin till Brunetten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon