Ninafina
Inget unikt förstås och jag antar att frågan varit uppe här förut, men det är första gången jag är in här så jag hoppas på hjälp från er erfarna trädgårdsägare smile.gif

För två år sedan (innan sonen var född och vi hade en massa tid) låg min man och jag åtskilliga timmar och drog upp maskrosor med maskrosjärn. Nästa år märktes ingen som helst skillnad! Snacka om tröstlöst arbete!

Förra året hade vi inte tid att göra något alls och i år ser det värre ut än någonsin. Inte blir det väl bättre av att grannen inte gör ett dugg åt sina heller...

Känns som ett helt hopplöst läge. Vi har inte ork och tid att dra upp alla för hand (det är mer maskrosor än gräs på vissa håll). Funderar på en sån där manuell maskrosuppdragare som man står upp och använder eller en sån som man skjuter ner salt med. Någon som vet om de fungerar eller hur användrarvänliga de är?

Eller finns det något bra medel man kan köpa som inte är alltför giftigt men som ändå fungerar. Vi strödde ut nåt medel (minns inte vad det hette, men det var mot ogräs), men märkte ingen speciell skillnad - och dyrt var det. Fast det röckte förstås inte med bara en gång, antar jag.

Långt blev det, men jag kommer att få magsår av dessa maskrosor, så snälla, kom med alla tips ni har (utom att dra upp dem med maskrosjärn)! Tack på förhand!
Leo
Maskrosor..hm dessa vackra blommor, lägg dig ner och titta på dem i närbild eller varför inte vänta tills fröställningen kommer ...vilket konstverk naturen ger oss. Men de behöver som sagt var inte växa var som helst. Pröva Stroller Kombi detta fungerar utmärkt så slipper ni ligga o plocka. Det måste vara ca 15 grader för att det ska fungera.
Salt ( grovt eller vägsalt) går också bra, den "sputa " du nämner är utmärkt. De verktyg som man trycker ner och vrider gör ofta mer skada på gräsmattan, blir fula hål eftersom de tar med jord också.
Leo
Eva i Norrköping
Men ni kommer aldrig att bli av med maskrosorna i alla fall. Salt är dessutom skadligt för all övrig växtlighet, det kommer att ge bruna fläckar i gräsmattan.
Man får försöka ta upp så många man orkar med hjälp av redskap, och så i gräs där det finns bara fläckar. Ju tätare gräsmattan är, desto svårare för ogärs att få fäste och växa till sig.
Men som sagt, maskrosor kommer det att finnas i all evig tid. Spelar ingen roll om grannen så asfalterade sin tomt, maskrosornas små frön segelflyger långa sträckor för att slå sig ner där det finner det lämpligt....
Ninafina
Tack Leo och Eva för era svar. Får sätta oss ner och göra en plan för vår stackars gräsmatta. Önskar bara att vi hade mer tid, då skulle man ju kunna satsa lite och verkligen åstadkomma något. Men snart är det ju semester så då ska vi sätta igång. tongue.gif
Hasse_h
Jag har ett långtidsprojekt med min gräsmatta. Planen är helt enkelt att trötta ut maskrosorna (och tistlarna) genom att ta upp så många plantor som möjligt innan de går i frö. På så vis hoppas jag att mängden maskrosor på sikt ska komma ner på en nivå som är godtagbar. Helt utrotade blir de ju aldrig eftersom flygburna frön alltid kommer leta sig ner och gro.

Jag använder ett s.k. Speedy Weedy som visserligen lämnar ett decimeterdjupt hål efter sig, men det verkar fungera ok. Hålen fyller man med lite jord blandat med gräsfrön.

Sen är det "bara" en fråga om uthållighet o envishet.... blink.gif
Håkan P
Hejsan
Min sambo plockade 2 skottkärror per dag i två veckor. Synstes ingen skillnad efteråt...

Vill man ta död på eländet direkt måste du spruta maskrosorna. Gå till så har du lösningen där!

Eliminera Maskrosorna

50 öre per kvadratmeter är INGENTING för att slippa detta Sisyfosarbete som mekanisk bekämpning är! Jag vill göra roligare saker på min fritid.

Håkan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon