Ludvig Johansson
Fick hem ett gäng frö igår. Lika optimistisk som vanligt vad gäller härdighet. rolleyes.gif

Finns det någon av er som har erfarenhet av någon av dessa på friland:

Thalia dealbata (Vattenkanna!)
Eryngium agavifolium
Eryngium proteiflorum (jätteoptimist)
Hedychium stenopetalum (Storvuxen ingefära >3m?)
Diospyros virginiana (Kaki från USA)

Ja och sen var det några andra med kändare tålighet som Asimina triloba och junimagnolia.
Ludvig Johansson
Kanske jag formulerade frågan fel? Är det nån som inte odlat dessa? tongue.gif

Skämt åsido så är jag tacksam för svar.
Fenja
Du får ha lite tålamod! smile.gif De som kan ge de mest uttömmande svaren är inte alltid online, ibland kan det ta något dygn innan man får bra svar.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Eryngium agavifolium
Eryngium proteiflorum (jätteoptimist) laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inte värre än jag smile.gif
Av dessa två är ju proteiflorum det klart läckraste .. men int .. den ville inte här
Agavifolium fixade två säsonger -å andra sidan var det innan jag började med grusodlingarna på allvar så jag funderar på att så dem igen
Har bara en bra bild , nåja .. på Agavifolium

Lycka till ska bli intressant !

Ludvig Johansson
Tack för svaret! Fenja hade fel, Kerstin är ju alltid online! biggrin.gif

Det var en riktigt snygg planta! Jag har bara sett dem på små små bilder (AHS?) men hoppas hoppas de vill trivas hos mig. Ser ju verkligen ut som en Agave korsad med Puya! Är det en Euphorbia myrsinites i bakgrunden på bilden? Fröna jag fick av STA grodde jättefint. Heja Roland Gustavsson! Och anar man inte en yucca också! Oj! Tänk på att den inte växer hos dig (zon 3 Y. filamentosa) blink.gif tongue.gif
Fenja
CITAT (Ludvig Johansson @ 21-02-2007, 13:56)
Tack för svaret! Fenja hade fel, Kerstin är ju alltid online! biggrin.gif

Hur visste du att jag hade henne i åtanke?! laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
blink.gif vaa ? men mina yucca trivs ju bra ? Golden Sword av nån anledning bättre än den vanliga gröna -fast även den kom igen ordenligt i somras blink.gif blink.gif

Jag får tala allvar med dem om detta laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ja en euphorbia M är det

Jag är inte online jämt .. men idag väntar jag på at mina onlineelever ska sända in sina skrivningar .. i väntan på det sittar jag hemma vid datorn och läser här
hehe smile.gif

Den enda jag oraor mej för lite är denna , mest för att den var så liten i höstas inte så mkt för zonen kanske . A shirawasanum
Ludvig Johansson
Golden sword är underbar wub.gif En riktig favorit. Jag tog rotsticklingar innan jag planterade min förra våren, och under sommaren blev det 5 nya små yuccor. biggrin.gif

CITAT
vaa ? men mina yucca trivs ju bra ? Golden Sword av nån anledning bättre än den vanliga gröna -fast även den kom igen ordenligt i somras  

Endast plantnasarna vet vad de menar med sina härdighetsbeteckningar. K. Lorentzon anger Y.flaccida som härdig till z3 i sin bok (vad den nu hette).

Jag är lite orolig för mina Hedychium. unsure.gif och hoppas mandelträdet överlever wink.gif och korkeken wub.gif Bäst att dra upp nya plantor!! laugh.gif
jegi
Mandelträd? Är det prunus dulcis du har? Är den ympad på nån grundstam?
Ludvig Johansson
Nej, det är uppdraget från frö. Jag är i skrivande stund lite osäker på var fröet kommer ifrån, men kan det vara Turkiet, månne? Får kolla och återkomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon