Vesna
Hej,

Var hemma hos en kompis på fika härmdagen och hon hade sina orkidéer i vaser/skålar med vatten. Hon hade sett det hos sin frisör som hade sagt att henne florist hade sagt att hon kunde göra så. Så kompisen stövlade iväg till en annan blomstarhandlare som sa samma sak.

Min fråga är då om man skulle kunna "plantera" orkien i något snyggt grus eller glaskulor? Kan den nu stå i direkt vatten så varför inte ha lite snygg dekoration i vattnet när skålen ändå är genomskinlig. Tanken är ju dessutom att man ska kunna stödja upp orkidéen. För står det rakt i vatten finns det ju ingenstns att sätta pinnen smile.gif

Vad tror ni?
Linda A
Kan du skaffa ett foto på det, jag blir grymmt nyfiken. Jag trodde inte att orkideer kunde stå direkt i vatten. Jag visste att de inte behöver jord om luftfuktigheten är rätt, men det här visste jag inte.

MVH/ Linda
blink.gif
kristerh
tvivlar på att någon orkidé kan stå så någon längre tid wink.gif för det är väl rotade vi pratar om wink.gif
de jag känner till vill ha det luftigt om fötterna och absolut inte stående fukt wink.gif
Vesna
Detta var helt vanliga hederliga orkidéer. En vit och en rosa. D Hon har köpt/fått dem planterade som orkidéer brukar vara planterade. Den vita hade hon fått i Maj och den har stått så i vas hela tiden fram tills nu och hade den blommat om. Den rosa har aldrig blommat om, men det trodde hon var för att den inte står tillräckligt ljust. Jag tyckte också det lät jättekonstigt, det tyckte hon också när hon fick höra att det gick att göra så. Dock så lever hennes orkidéer. Hon har bara själva roten i vatten, blombladen måste vara ovanför ytan.
kristerh
jag säger bara: bildbevis wink.gif
phalaenopsis tex tål inte för fuktigt wink.gif inte vanda heller wink.gif fast det odlas vandor i stora vaser, så tål de inte stående vatten utan skall enbart vattnas med lätt dusch då och då eller lyftas ur vasen o vattnas på traditionellt sätt annars dör rötterna.

men det kanske finns någon annan slags orkidé som tål mer fukt...
Betty
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 15:27)

Jag har sett en sån orkidé på Blomsterlandet... Den stod med rötterna i vatten i en glasvas. Har tyvärr inget bildbevis - men det är alldeles sant. tongue.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 20-02-2007, 15:29)
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 15:27)

Jag har sett en sån orkidé på Blomsterlandet... Den stod med rötterna i vatten i en glasvas. Har tyvärr inget bildbevis - men det är alldeles sant. tongue.gif

kan det inte vara så att den tillfälligt står så för att vattnas wink.gif
eller oxså kastas den när den tjänat ut för att ersättas av en ny wink.gif
Linda A
Har en idee om hur det kan vara. Det är ju så att vissa orkideer är epifyter medans andra vill ha jord. Visa i jord lever på tex alvaret medans andra lever i kärr. Så slutsattsen kan då kanske vara att vissa orkideer är lämpade för det, medan andra absolut inte är det.

Min följdfråga är då vad var det för orkideer de hade i vatten?
Maria_z5
Jag såg något liknande i en bok men då hade de rensat bort all kompost och fyllt en fjärdedels skål med vältvättade lecakulor och vatten.
Efter det så fyllde med mer lecakulor och orkidén naturligtvis och planterad så mådde orkidén kalasbra och man behövde bara fylla på med mer vatten så att det inte blev helt torrt någon längre tid. smile.gif

Bara vatten, aldrig sett eller hört men vill man prova så... sleep.gif

/Maria
kristerh
CITAT (Linda A @ 20-02-2007, 15:42)

helt vanliga hederliga orkidéer enligt vesna, det tolkar jag som phalaenopsis wink.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 20-02-2007, 15:51)
CITAT (Linda A @ 20-02-2007, 15:42)

helt vanliga hederliga orkidéer enligt vesna, det tolkar jag som phalaenopsis wink.gif

Jag har ingen aning om vad det var för sort de hade i vatten på Blomsterlandet. Det var en småblommig sort men troligen inte en "mini-phalaenopsis" heller.
Vesna
Hej igen....

Ja det här väckte debatt smile.gif Tyvärr så är detta ingen kompis jag är hos så ofta och det skulle kännas lite knepigt att åka dit igen bara för att ta en bild smile.gif Ni får välja själva om ni tror på mig eller inte. Det kan inte jag styra över. Jag bara berättar vad jag såg och vad hon sa. När jag letar på nätet efter orkidéer så var denna den som var mest lik hennes.

Hon hade en likadan som hon påstod vara rosa i en anna vas.

Vaserna var rätt stora och djupa och var fyllda precis som någon sa upp till en tredjedel ungefär. Orkidéerna stod med bara rötter i. Ingen kompost, ingen mylla eller lekakulor. Ingenting. Luftrötterna låg givetvis ovanför vattennivån precis som bladverket. Hon påstår att de har stått så i ett halvår och den vita hade som sagt precis blommat om. Hon säger själv att hon tyckte det lät konstigt och gick och frågade en florist som styrkte det hela. Jag vet inte, det enda jag vet är att blomman var jättefin. Så mycket vet jag och det är därför jag frågar vidare här smile.gif

Så jag vet inte om jag vågar ställa min egen i vatten, fick den i föra veckan av min mor smile.gif Har aldrig ägt en orkidée tidigare. Därav frågan smile.gif
Ramoth
Om luftrötter finns ovan vattnet och vattnet till och med är ett stycke nedanför själva plantan så tror jag saken kommer i ett helt annat läge än om krukan skulle varit vattenfylld ända upp till själva bladrosetten.

Jag hoppas verkligen inte att de som vill se bilder önskar det därför att de tror att du skulle hitta på alltsammans (varför du nu skulle göra det), utan för att de helt enkelt är nyfikna. Låt oss annamma tokningen att det är nyfikenhet biggrin.gif Den andra är inte lika smickrande sleep.gif
kristerh
CITAT (Ramoth @ 21-02-2007, 11:07)
Jag hoppas verkligen inte att de som vill se bilder önskar det därför att de tror att du skulle hitta på alltsammans (varför du nu skulle göra det), utan för att de helt enkelt är nyfikna. Låt oss annamma tokningen att det är nyfikenhet biggrin.gif Den andra är inte lika smickrande sleep.gif

självklart vill jag se bild för att jag är nyfiken, har som sagt aldrig hört talas om rötter i vattnet wink.gif något annat har aldrig fallit mig in att tro.
Biggan_
Jag tror att det är plantor som har odlats i semi-hydrokultur det här är frågan om. Då söker sej rötterna själv ner till vattnet så småningom. Att sätta ner en brudorkidé i vatten som odlats i barkkompost innan fungerar inte, rötterna ruttnar!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Birgitta P @ 21-02-2007, 13:09)
Jag tror att det är plantor som har odlats i semi-hydrokultur det här är frågan om. Då söker sej rötterna själv ner till vattnet så småningom. Att sätta ner en brudorkidé i vatten som odlats i barkkompost innan fungerar inte, rötterna ruttnar!

skulle just säga det wub.gif

men man kan vänja alla växter till att leva i hydrokultur . men man måste vara väldigt försiktigt så man inte har vatten vid rothalsen det är då dom ruttnar . plus måste man få veck varenda jordbit och annat för annars ruttnar det . sen är det väl svårare och lättare för andra växter att vänja som med orkidéer dom kanske ruttnar lättare . kaktusar funkar med rätt så bra i bara hydrokultor eller väldigt bra ska jag säga

jag själv har haft hydrokultur till bergpalmer och det funkade bra för mig bara att man måste då dock ha dom varmt alltid .
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 21-02-2007, 13:09)
Att sätta ner en brudorkidé i vatten som odlats i barkkompost innan fungerar inte, rötterna ruttnar!

tack för klargörandet, då behöver vi inte diskutera detta mer ohmy.gif laugh.gif
foolishRice
Jag har odlat olika slags orkidéer i semihydrokultur under ett par år. Har däremot inget stående i hydro för tillfället (bor i Uppsala).

I början brukar tillväxten skjuta i höjden och är man varsam och pysslig (dvs. om man sköter odlingarna ordentligt) kan man producera fram riktigt fina och frodiga växter.

När man planterar om en orkis som stått i hydro blir man ofta förbluffad av den mängd rötter som bildats. De tycks faktiskt må bra av behandlingen.

De flesta som "semihydroponiskt" odlar orkidéer i Sverige använder leca som substrat. Det viktiga är att materialet är inert.

Länk till min egna sajt om saken:
Orkidésidan, s/h

Länkar till bildbevis smile.gif
GROW IN HYDRO
Example Photos

Det är rätt bekvämp att "odla i hydro", bara gå och fylla på vatten lite då och då (perfekt för semestervattnare). Men det är viktigt att man sköjer igenom substrated då och då s.a. man minskar mängden salter som fälls ut av olika anledningar...
Biggan_
...här får ni en liten aning om hur det går till Semi-Hydroodling
Jag har alla mina Phalaenopsisar i moss-semihydrokultur och dom trivs utmärkt.
Åsa E
Jag har en phalaenopsis i hydrokultur, med lecakulor och vatten. vattnet står max 5 cm upp i krukan och når aldrig bladrosetten. Denna orkidén är ett exemplar som är köpt i barkkompost och som jag har planterat om i hydro utan att utföra någon speciell tillvänjning.
Det gick alltså alldeles utmärkt och rötterna ruttnade inte. Den mår bra och har två stänglar med knoppar just nu efter ungefär ett år i hydro.
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 21-02-2007, 14:01) *

låter intressant, har du några bilder, eller någon annan förståss
AnnammA
Jag läste om denna metod i en bok: "Så lyckas du med orkidéer" av Ralf Efraimsson. Jag har odlat en större Phalaenopsis sedan i somras i Ikeas glasvas "Vas", och två miniphalaenopsis i två mindre vaser(med lecakulor och vatten) Den större har satt ny stängel med knoppar och blommor, och de mindre har fått nya blad i bladrosetten. Detta som ett experiment sedan jag läst i boken, och ja det verkar fungerar,och är ett praktiskt sätt odla på, tycker jag.

Hälsn

AnnA
evelina
CITAT (Birgitta P @ 21-02-2007, 14:01) *

Jag har också funderat på att göra det eftersom dom klarar sig längre mellan vattningarna.

Min fråga vart får du tag i dom höga genomskinliga plastkrukorna med hål på sidorna en bit upp på
krukan??

Jag har hört och läst på neovita att man absolut
inte ska ha dom i glas för då bränns rötterna.
foolishRice
Glas och solljus är ingen god kombination...

Alla möjliga plastkärl fungerar egentligen. Det är inte nödvändigt att hålen sitter en bit upp på krukan. En nackdel med transparenta krukor är att det kan bli en oönskad tillväxt av alger. En opak ytterkruka är väl kanske lösningen(?).

Men det finns som sagt flera olika lösningar på planteringskärl. Dusk tropic har riktat in sig lite på semihydroodling av orkisar.
evelina
Precis en sådan sida jag behövde få tag i! TACK. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon