Full version: åh jag blir galen
malin72
efter att sanerat vad jag trodde var allt så tog jag in sådden utifrån och när den tinat så fick den en skvätt nemablom.....men nä då, dom är tillbaka inte lika mycket men......

nu har jag nemablom i all sådd flygpapper hänger på 2 ställen vid hyllan och en skål med vinäger,honung,diskmedel i

flera tips??????????
eller ska jag bara studsa omkring och klappa händerna i hopp om att någon vill bli mosad mad.gif mad.gif mad.gif
Margith
Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket eftersom du har Nemablom i alltihop.
Om de irriterar dig och du inte behöver den extra motionen det ger att studsa runt och klappa i händerna, kan du ge dem lite vanlig Radar.
Sorgmyggen alltså, inte blommorna laugh.gif
ewa zon 3
Men då måste man väl vara en riktig skarpskytt om man bara ska träffa de små fladdrande uschlingarna och inte växterna unsure.gif wink.gif
Men du kanske är prickskytt Margith? laugh.gif
Tycker mest att de brukar hålla till och fladdra ovanför krukorna.

Men allvarligt nu. Malin, jag har precis som du behandlat alla krukor och satt upp klisterpapper men jag ser fortfarande någon mygga då och då
men groddarna verkar klara sig bra och inget som kryllar i krukorna så vad mer kan man göra.

Har du sett några larver i jorden när du vattnar?
Om inte så tror jag inte att det är någon större fara.

/Ewa
kerstin z5-6
ähm .. de redan kläckta myggen gör ingen skada -de ev nytillkommna larverna -som kommer ur dessa kvarvarande mygg -äts upp av nematoderna -relalalaxa biggrin.gif
Margith
Nja, prickskytt vet jag väl inte, men jag äger faktiskt ett eget vapen och jag kan hantera det laugh.gif
Det jag menade var att jag är inte säker på vad Nemablom tycker om radar unsure.gif
Men sorgmyggen behöver inte mycket för att trilla på rygg med benen i vädret tongue.gif En liten dusch en halv meter ovanför tar knäcken på dem.
Sen är det ju som Kerstin skriver, de som flyger gör ingen skada på växterna, det är mer ett irritationsmoment. Det är deras larver som gör skadan men med nemablom i krukorna har de inte en chans, de blir uppätna tongue.gif
malin72
nej det är ju sant men jag undrar om det är så att dom har en annan kläcknings plats som jag inte kommer på wink.gif
ja än så länge så ser ju plantorna bra ut men jag vill ju inte att dom ska ligga där en dag sad.gif sad.gif

vad händer med nemablomen om jorden blir för torr unsure.gif unsure.gif dör dom då???
ska man dutta mera där det varit lite torrt unsure.gif
kerstin z5-6
Du måste kolla med fingret -känns jorden som en lätt fuktad svamp .. ok -om inte -vattna .. smile.gif
Lite ..
Var försiktig hos de blå
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 20-02-2007, 18:31)
...vad händer med nemablomen om jorden blir för torr unsure.gif unsure.gif dör dom då???
ska man dutta mera där det varit lite torrt unsure.gif......

Ja nematoderna dör om jorden blir torr Så om du misstänker att jorden 'torkat' i några krukor så tycker jag att du skall "dutta" på extra för säkerhets skull
malin72
CITAT (Hamilton @ 20-02-2007, 21:49)
CITAT (malin72 @ 20-02-2007, 18:31)
...vad händer med nemablomen om jorden blir för torr unsure.gif  :unsure: dör dom då???
ska man dutta mera där det varit lite torrt unsure.gif......

Ja nematoderna dör om jorden blir torr Så om du misstänker att jorden 'torkat' i några krukor så tycker jag att du skall "dutta" på extra för säkerhets skull

okidoki duttat lite extra laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon