Ylva i Dalarna
Tänkte göra en rumsindelning med korallkornell och ungersk syren. Inte tillsammans utan var för sig .....(eller kan det bli fint att blanda wacko.gif ??)

För att det ska bilda en någorlunda sammanhållen friväxande häck, alltså utan klippning, hur tätt bör jag plantera? jag vill inte vänta en massa år heller utan det vore ju trevligt om det "blev någonting" på ett par år.

Jag har försökt hitta uppgifter om detta, men icke.

Ylva
Ylva i Dalarna
...anledningen till att jag valt dessa sorter är klimatet, zon 6-7. De blir stora här också!
Ylva
cato
En meter mellan dessa buskar bör bli bra.
Blanda eller ej det är en smaksak.
Hälsningar
Cato
Eva 33c
Jag planterade en friväxande häck av korallkornell för många år sedan. De sattes med 1 meters mellanrum, och det är faktiskt för glest, snålheten bedrog visheten....
Men 2 per meter funkar nog.
När jag köpte den varnade den lokala plantskolan för att korallkorneller ofta drabbas av någon slags svampsjukdom, grenarna svartna och torkar. Det har säkert något namn som jag inte vet. Jag ville inte lyssna på det örat eftersom jag inte hade sett detta själv. Dessvärre fick han rätt, ett antal av plantorna har dukat under pga av detta, inte helt döda kanske men svaga och klena.
Jag har förstått att det finns en annan sort ( Cornus sericea) som har mörkare röda grenar och är friskare. Den skulle jag välja idag om jag fick göra om det hela.
Den finns tom med E-plantestatus.

Cornus sericea 'Farba'
cato
Korallkornell satta med ett avstånd på 50 cm kommer att bilda en mycket tät häck.
Jag förutsatte att du ville att varje buske skulle framhävas. Då bör du ej sätta mer än en buske per meter.

Hälsningar
Cato
Ylva i Dalarna
ok, jag planterar nog ett mellanting så att säga, en buska var sjuttionde cm ungefär. Det blir fem av var...! Tursamt nog så har vi i dessa bistra zoner mycket mindre problem med skadeinsekter och sånt...hoppas kan man ju i alla fall eftersom jag nog måste köpa den härdigate sorten. tack för svaren!
Ylva
Cilla
Jag skulle följt Eva 33cs råd, och som tillägg planterat så här:

X............X...........X...........X............X...........X
.......X............X..........X............X...........X

Friväxande buskar av kornell- och syréntyp tar lång tid på sig att bilda rum. Ett sätt att skynda på det är att plantera lite i "zig zag" och att gräva ett dike istället för enskilda planteringsbäddar. Ljus- och utrymmesmängden blir bättre på varje buske och diket gör att plantorna får bättre vatten- och näringstillgång.

Korneller behöver planteras tätt, ca 2st/m för att bilda rum, de är ganska glesväxande. Det är inte heller helt lätt att fylla ut med något annat efteråt. Kornellerna tar ljuset för annat som man nysätter där.

Jag har råkat ut för samma sak som Eva med korallkornell, en svamp gjorde grenarna brunsvarta. Köp E-märkt! Med syrén kan man satsa mer vilt på det billigaste man hittar (är min erfarenhet). Och dessutom kan du kanske förtäta genom att få gräva upp rotskott från en vän eller granne.
Ylva i Dalarna
Tack Cilla, dina råd tål att tänka på...fasen bara vad dyrt det blir! duh.gif
Pinger
Om du köper häckplantor så blir det betydligt billigare.

När jag anlade mitt kornellbuskage så köpte jag både häck- och buskplantor (några var slut som häck och jag "tvingades" då att köpa de dyrare buskplantorna.

Jag satte två häckplantor i varje planteringshål. Efter några månader gick det inte att se vilka som var busk- eller häckplantor... De växer snabbt!

April 2005

Augusti 2006
Ophelia
CITAT (Ylva i Dalarna @ 07-03-2007, 09:39) *
Tack Cilla, dina råd tål att tänka på...fasen bara vad dyrt det blir! duh.gif

Men du kanske kan ta sticklingar av dem och föröka. Förvisso tar det tid men det är både lärorikt och billigt rolleyes.gif
Pinger
Ja, kornell är mycket lätta att ta sticklingar från. Jag har t.o.m provat att stoppa ner en kvist i en hink vatten... T.o.m DET fungerade smile.gif

Du kan ju passa på att ta sticklingar när någon bekant klipper sina kornellbuskar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon