Jag har en mangokärna hemma, plockade ur den ur en frukt igår. Hur ska jag göra för att få den att gro? Lägga å torka? Lägga i blöt tills den får skott? Trycka ner den i jorden direkt kanske?
Jag har lagt den i blöt några dygn och skrapat av överblivet kött från kärnan. Sedan har jag planterat den liggande ungefär 4-5 cm ner i en kruka. Det kan ta lite tid innan den gror.
Mvh
Fenja
skrapa kött??? Näää så gjorde inte jag, jag öppnade skalet som omsluter körnan, i det så ligger det ju en kärna som ser ut som en stor kidneyböna...
Hmm, frågan är om den klarar sig då... jag har planterat mina med kärnskalet på, risken är nog att man kan skada dem om man tar bort det. Du kan väl prova att sätta den och se?
Mvh
Fenja
bra idé =)
jag prövar att lägga den i blöt några dygn å ser vad som händer...
forts följer...
Tobias80
09-03-2007, 13:49
Jag planterade en kärna direkt som den var, det tog ett tag men grodde gjorde den. Det bästa är nog ändå om man filar lite på skalet som är runt sjäva kärnan först..
MVH//Tobbe
Chrihanna
11-03-2007, 18:58
Jag lät min kärna torka några dagar, sedan filade jag lite på den och planterade den. Har för mig att det tog ca en månad innan jag såg liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.