CITAT (Anne R @ 21-02-2007, 16:28)

Medelinkomsten tror jag ligger runt 20-25000, median högre pga dem som tjänar massor som drar upp det. Lågavlönad räknas man nog med lön under 18000:-, kanske? Rena gissningar dock...
Vet iallafall att i stockholm är man lågavlönad med en lön på 23000:- i folks ögon...

Medellönen borde väl vara högre än medianlönen eller tänker jag fel? Det är ju många som tjänar lite och få som tjänar massor....

Ja, länge sen jag höll på med median/medel...

i vilket fall så lär det ena bli avsevärt högre än det andra pga att några få tjänar mycket mer än de flesta andra... Men vilket blir vilket? Någon kanske vet?
Medianlönen borde bli lägre än medellönen just för att det är få som tjänar mycket och många som tjänar lite, precis som Anne R säger.
Exempel: om det är fem personer på ett företag och de tjänar 100, 110, 120, 130 och 500 kronor (den sistämna är chefen

). Då blir medellönen 192 kronor (det vill säga (100+110+120+130+500)/5, summan av alla löner delat på antalet löntagare). Medianlönen däremot är 120 kronor eftersom det är lönen i mitten av löneskalan.