Full version: Medellön/medianlön
Anma
Nu behöver jag lite hjälp. Har googlat men hittade inget vettigt, har ingen bra googlemetod antagligen... smile.gif

Jag skulle vilja veta medellön och medianlön i Sverige...
Någon som vet?

Edit:stavfel
Piccante
Har du kollat på Statistiska Centralbyrån scb.se?
Sazu
På SCBs hemsida finns lönestatistik för olika yrken, det närmsta jag kan komma på.

http://www.scb.se/templates/Standard____36110.asp
Fizzgigg
Jag kan mycket väl ha fel, men någon medianlös för ett så stort urval tror jag aldrig att du hittar.
Alba
Medellön brukar ofta finnas presenterad hos fackföreningarna. Där kan du hitta per yrkesgrupp.
netaave
Ingångslön för gymnasirutbildade inom ex vård och omsorg är runt 17000, medellön runt 20 000 kanske
Anma
Tack för hjälpen! Men jag efterfrågar ett snitt i sverige oavsett yrke, men som Fizzgigg säger är det nog omöjligt att få fram... unsure.gif

Får väl tragla igenom alla medianlöner per yrke och göra ett snitt av det jag... om jag orkar... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christa
Var går gränsen för lågavlönad om ni skulle gissa?

Var gissar ni att medelinkomsten ligger?
Anma
CITAT (Christa @ 21-02-2007, 16:15)

Medelinkomsten tror jag ligger runt 20-25000, median högre pga dem som tjänar massor som drar upp det. Lågavlönad räknas man nog med lön under 18000:-, kanske? Rena gissningar dock...

Vet iallafall att i stockholm är man lågavlönad med en lön på 23000:- i folks ögon... blink.gif
stina
CITAT (Anne R @ 21-02-2007, 17:19)

Medelinkomsten tror jag ligger runt 20-25000, median högre pga dem som tjänar massor som drar upp det. Lågavlönad räknas man nog med lön under 18000:-, kanske? Rena gissningar dock...

Vet iallafall att i stockholm är man lågavlönad med en lön på 23000:- i folks ögon... blink.gif

Medellönen borde väl vara högre än medianlönen eller tänker jag fel? Det är ju många som tjänar lite och få som tjänar massor.... unsure.gif
Anma
CITAT (stina @ 21-02-2007, 16:24)
CITAT (Anne R @ 21-02-2007, 17:19)

Medellönen borde väl vara högre än medianlönen eller tänker jag fel? Det är ju många som tjänar lite och få som tjänar massor.... unsure.gif

Ja, länge sen jag höll på med median/medel...laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif i vilket fall så lär det ena bli avsevärt högre än det andra pga att några få tjänar mycket mer än de flesta andra... Men vilket blir vilket? Någon kanske vet?
Fizzgigg
CITAT (Anne R @ 21-02-2007, 16:28) *

Ja, länge sen jag höll på med median/medel...laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif i vilket fall så lär det ena bli avsevärt högre än det andra pga att några få tjänar mycket mer än de flesta andra... Men vilket blir vilket? Någon kanske vet?

Medianlönen borde bli lägre än medellönen just för att det är få som tjänar mycket och många som tjänar lite, precis som Anne R säger.

Exempel: om det är fem personer på ett företag och de tjänar 100, 110, 120, 130 och 500 kronor (den sistämna är chefen smile.gif ). Då blir medellönen 192 kronor (det vill säga (100+110+120+130+500)/5, summan av alla löner delat på antalet löntagare). Medianlönen däremot är 120 kronor eftersom det är lönen i mitten av löneskalan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon