polecat
21-02-2007, 09:43
Man brukar alltid kunna släppa upp en ny topp. problemet som du har nu är att de två grenar som är kvar har väldigt bred grenvinkel, och det kommer inte att vara stabilt i längen. Så jag tror att man måste klippa även dem och sedan släppa upp en ny topp.
polecat
21-02-2007, 09:57
oops bilden blev väldigt liten.
Tack för hjälpen att få upp den i storlek, är inte så haj på det här med datorer.
När ska jag klippa trädet i så fall och hur mycket?
Tråkigt detta, men det finns hopp.
Den topp som verkar ha fläkts av kan du klippa av. Hur stor barkskadan är måste ses med foto i detalj för att kunna avgöra, men unga träd som har stark tillväxt klarar en hel del.
De två grenar som nu är kvar ska du behålla, trädet behöver gren- och bladmassa för att leva och för att du inte endast ska få tillväxt av nödskott, dvs vattenskott.
Från de två krongrenar som nu finns kvar kommer flera grenar att utvecklas rätt upp i sommar, och dessa kommer att kappas om att få bli vinnare, dvs ny topp. Låt trädet utveckl dessa och om ett par år kan du välja den som växer mest centralt och i framtiden kommer att kunna bli en bra topp. Detta gör du genom att om ett par år beskära de andra över utåtriktad knopp så att de bildar sidogrenar, eller ta bort dem helt om de inte kan forma bra krona.
Många äldre äppelträd har en genomgående stam, men den är inte spikrak. Det beror bland annat på att många yngre träd får sina toppar störda eller brutna som här. I början ser det lite knyckigt och onaturligt ut, men om tio år kommer stammen och den nya toppen synas som en liten böj.
Men som sagt - ingen beskärning på några år och se tilla tt trädet inte har gräs över rötterna, gödsla med kogödsel och vattna när det är torrt så kan du få bra tillväxt och reparation av detta.
Ps. Alternativet till detta är att bilda upp någon av de befintliga sidogrenarna till topp. Det går inte att se om det är möjligt, man måste känna. Den du bilder upp som topp kommer att utveckla sidogrenar och det går också relativt snabbt för trädet att växa vidare med detta.
Om du bilder upp någon av sidogrenarna, staga den med pinne som fästs med mjuka band, t ex lakansväv, långt längs stammen. Låt inte stödpinnen fästas i marken, då förlorar trädet spänst.
polecat
21-02-2007, 14:47
Toppen är helt av och det är inte någon större skada på barken vad jag kan se.
Jag avvaktar och låter trädet växa några år och ser vad som händer.
Tack för svar.
Fota gärna under vägen. Att kunna jämföra den fina bild du lade in nu och hur trädet ser ut i sensommar är inte dumt! Både för dig själv och oss andra alltså...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.