aanderss
För hur mycket beställer ni frö för nu i vår?
Dvs. allt frö ni köper. vad kostar de?
kerstin z5-6
skulle jag aldrig skriva offentligt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Betty
Såna där saker varken vill eller vågar jag räkna ut... rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2007, 13:01)
skulle jag aldrig skriva offentligt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif

Då skulle vi nog svimma tror jag biggrin.gif
Själv är jag inte nån storförbrukare. Strax under 250:-
aanderss
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2007, 13:01)

är de så mycket? ohmy.gif
Jazza_1
Nu var det ju inte era respektive där hemma som frågade. Jag handlar för max. 300:- frön men sen finns det ju såååå mycket annat som är intressant så sluträkningen blir nog mellan 2500:- och 4000:- varje år inkl. jord och gödsel.
Men, som Tony säger i Let´s dance, det är värt varenda krona. rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
men vissa respektive kanske läser över axeln blink.gif blink.gif wacko.gif laugh.gif

Fast frökontot är ändå inte värst -det är roskontot ,jag har ett virus på datorn som beställer aldeles utan min inblandning ....
ljusblo
Jepp, summan för dom 40 fröpåsar jag köper/år är ju bara en väldigt liten del av summan som läggs på trädgården.
Jord, fiskar, pumpar, spadar, näckrosor....och vanliga rosor, elefanter, cement, virke,krukor, plantor och vinflaskor....
blink.gif
Jag räknade ett år men det gör jag aldrig om....
Åsa, mälardalen zon 2
Frö har jag nog bara beställt för ca 500kr i år, jag har kvar en hel del sedan föregående år.
Mia, zon 3
Jag lade mig på 250-500:-. Kan vara att se som en ambition, också.... rolleyes.gif
Men jag hoppas att de pengarna delvis kommer tillbaka när jag säljer överskottet på vår- eller höstmarknaden.
Betty
CITAT (Jazza_1 @ 21-02-2007, 14:25)
Nu var det ju inte era respektive där hemma som frågade. /...

Min man tycker att jag har en billig hobby! Han brukar säja: " - En hobby måste få kosta." Själv har han en mycket dyrare hobby, så allt är ju relativt, eller hur! Han betalar dessutom en del av kostnaderna för mitt stora trädgårdsintresse med motiveringen att han med får ju njuta av resultatet. Men hur mycket trädgårdsintresset kostar i kronor totalt per år - det vill jag som sagt inte ens veta. biggrin.gif
Ewa L
Jag är en statistik-freak som vill hålla koll på varje öre jag gör av med. Däremot är jag inte tillräckligt knäpp för att dela upp det i sina beståndsdelar = frön x kronor, jord x...

Men;
2006 gjorde jag av med 4.150 svenska kronor.
2005 gjorde jag av med 8.629 svenska kronor.
2004 gjorde jag av med 4.904 svenska kronor.
2003 gjorde jag av med 5.867 svenska kronor.

Under rubriken trädgård alltså. Större verktyg typ gräsklippare etc ingår inte. Jag tycker faktiskt inte det är någon dyr hobby. Iom att jag måste pyssla om i min trädgård/fröplantor större delen av året åker jag ju inte på en massa dyra semesterresor. När jag tänker efter tjänar jag nog på affären. innocent.gif

Hmm, jag kan nog lägga lite mer... whistling.gif
aanderss
CITAT (Ewa L @ 28-02-2007, 09:10) *
Jag är en statistik-freak som vill hålla koll på varje öre jag gör av med. Däremot är jag inte tillräckligt knäpp för att dela upp det i sina beståndsdelar = frön x kronor, jord x...

Men;
2006 gjorde jag av med 4.150 svenska kronor.
2005 gjorde jag av med 8.629 svenska kronor.
2004 gjorde jag av med 4.904 svenska kronor.
2003 gjorde jag av med 5.867 svenska kronor.

Under rubriken trädgård alltså. Större verktyg typ gräsklippare etc ingår inte. Jag tycker faktiskt inte det är någon dyr hobby. Iom att jag måste pyssla om i min trädgård/fröplantor större delen av året åker jag ju inte på en massa dyra semesterresor. När jag tänker efter tjänar jag nog på affären. innocent.gif

Hmm, jag kan nog lägga lite mer... whistling.gif

trevligt att jämföra ju
marskattan
Jag har verkligen suttit på mina händer/fingrar och lyckats hålla mig från att köpa frön i år. Jag har mycket kvar från förra året, en hel del påsar som jag inte ens hann öppna och ta hand om.

Men i ärlighetens namn har jag varit efterhållsam just för att jag vet om att min "iris-klåda" kommer bli rätt stor i år, eftersom jag (och sambon) planerar en tur neråt Europa när det är dax att köpa iris.
Aries
Jag har inte tid att så i år. Mer än morotter och sånt sen senare. Så det blir för 0-100kr.
Däremot kommer annat att kosta... gräsmatta, perenner, spaljematerial... huh.gif
cia73
Snabbt räknat så kommer jag upp till 300 €. huh.gif
Men det blir ju billigare att driva upp egna plantor än att köpa dyra plantor och jag behöver massor av plantor nu då vi håller på och förstorar trädgården. Så det är en engångs utgift, för tredje året i rad nu... g.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Jazza_1 @ 21-02-2007, 14:25) *
Nu var det ju inte era respektive där hemma som frågade. Jag handlar för max. 300:- frön men sen finns det ju såååå mycket annat som är intressant så sluträkningen blir nog mellan 2500:- och 4000:- varje år inkl. jord och gödsel.
Men, som Tony säger i Let´s dance, det är värt varenda krona. rolleyes.gif rolleyes.gif

Men nu gällde ju frågan enbart frö, som jag förstod, och svarade på (1 000 - 1 500 kronor) Men då kommer jag inte att behöva köpa så mycket nästa år och så ska jag dela med en trädgårdsbekant.

Ska man räkna ihop alla kostnader för trädgården blir det en helt annan sak wub.gif och den summan behåller man för sig själv
fruberglund
Jag är blygsam i år, 100-250 har jag svarat. Men så har jag ju fått en massa gratisfröer från supersnälla Odlaiter också thumbsup.gif

Nästa år när jag förhoppningsvis har fått iordning lite nya rabatter osv. så blir det nog mer sweatingbullets.gif
Helen i Piteå Zon 5
En hel del whistling.gif vågar/vill inte veta själv wub.gif men roligt har jag biggrin.gif
Sylvia
Det är nog inte fröna som är det värsta, det är plantor, resor och grejer som sväljer slantar! sweatingbullets.gif
MB1965
CITAT (Sylvia @ 02-03-2007, 09:44) *
Det är nog inte fröna som är det värsta, det är plantor, resor och grejer som sväljer slantar! sweatingbullets.gif

Resor till din trädgård eller för att titta på trädgårdar?
Merlin
I år blir det drygt 100 sorter som antingen stratifieras just nu eller står under lysrör. En del fick jag köpa, några fick jag av snälla odlaiter och en hel del genom byten. Sen tillkommer ju allting annat, jord, gödsel, en del nya redskap som ska köpas (i år måste jag bara ha en riktig bra grensåg!!!), nya 60 l krukor till änglatrumpeterna, all el som går åt för lysrör och element...
Jag försöker också sälja en del av mina överskottsväxter för att inte hållet i plånboken ska bli alltför kännbart unsure.gif
Ingemar
Fröer för "mer än 5000 kr", låter som ett rätt häftigt alternativ, man skulle nog få fylla hela huset med frösådder.

Fast det är klart - så har man ju haft det många gånger yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon