Jonas70
Jag har ett par övervintrande Pelargonier som står i mitt förråd. Snart är det väl dags att ta fram dem; klippa till dem och plantera om dem.

Min fråga är; när man ändå ska beskära dem (nu innan de ska planteras om) kan man då använda detta som sticklingar?
Var ska man skära för att det ska bli en stickling?
Brukar ni sätta era sticklingar direkt i jord, eller sätter ni dem först i vatten för att få rötter?
Fenja
Här finns information om det! smile.gif
Mvh
Fenja
Jonas70
Någon som kunde hjälpa mig med några enkla råd?
Margith
Ja, du kan använda det du klipper av som stickling. Klipp av den precis ovanför ett bladpar. Ta bort de 2 nedersta bladen från sticklingen. Jag tycker att sticklingen då ska ha kvar 3-4 blad. De flesta är överens om att det är bäst att rota dem i jord på en gång.
Var det några enkla råd??
Jonas70
CITAT (Margith @ 28-02-2007, 09:40) *
Ja, du kan använda det du klipper av som stickling. Klipp av den precis ovanför ett bladpar. Ta bort de 2 nedersta bladen från sticklingen. Jag tycker att sticklingen då ska ha kvar 3-4 blad. De flesta är överens om att det är bäst att rota dem i jord på en gång.

Ja, det var precis sådana råd jag behövde. TACK!
ingrid fuxwall
CITAT (Margith @ 28-02-2007, 09:40) *

Tycker du att man ska använda något rotmedel? eller sätta plast över krukan?

ingrid
Margith
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-03-2007, 18:50) *
Tycker du att man ska använda något rotmedel? eller sätta plast över krukan?

ingrid

Har du nåt rotningsmedel hemma? Isf kan du ju använda det, men lite överkurs tycker nog jag att det är. Pelargonsticklingar brukar vara lättrotade ändå.
Nog händer det att jag använder rotningsmedel, men då i första hand till väldigt små sticklingar, eller såna som är erkänt svårrotade.
Undervärme brukar snabba på rotningen.
Plast över har jag aldrig.
ingrid fuxwall
CITAT (Margith @ 01-03-2007, 19:45) *
Har du nåt rotningsmedel hemma? Isf kan du ju använda det, men lite överkurs tycker nog jag att det är. Pelargonsticklingar brukar vara lättrotade ändå.
Nog händer det att jag använder rotningsmedel, men då i första hand till väldigt små sticklingar, eller såna som är erkänt svårrotade.
Undervärme brukar snabba på rotningen.
Plast över har jag aldrig.

Tack!
adelsfrugan
Visst brukar man väl rekomendera att sticklingarna inte är över tio cm långa, för att det ska vara lättare för dem att rota sig om de är kortare? wink.gif
Fenja
CITAT (adelsfrugan @ 17-04-2007, 11:10) *
Visst brukar man väl rekomendera att sticklingarna inte är över tio cm långa, för att det ska vara lättare för dem att rota sig om de är kortare? wink.gif

Är de för stora kan de få svårt att suga upp tillräckligt med vatten. Det finns MASSOR av råd om detta i länken jag la in här ovan om man kollar där! biggrin.gif Titta under nybörjarråd.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon