Full version: Kärnkraft
Christa
Det finns folk i ledande ställning som säger att kärnkraften är en ren energikälla. Jag blir så förvånad. Tror de på det själva eller ljuger de?
pejori
var och en är salig i sin tro heter det smile.gif smile.gif
e_sedell
Jag hör till den skaran som tycker det är en ren energikälla.

Christata, kan du inte utveckla ditt påstående lite mera?
Anma
Renare än de flesta andra skulle jag tror, men farlig... I synnerhet som det verkar ha varit med säkerheten senaste tiden. Oskarhamn har ju också stängt reaktor nu. Så nu gör vi nog av med en massa köpt kolenergi här i landet. sad.gif
Fenja
Kärnkraften är väl den renaste energikällan vi har i dag? Det är ju först när det kommer till efterförvaringen som de stora problemen uppstår. Jag vet inte hur långt man kommit med inglasningsmetoderna man höll på med för några år sedan, men det lät faktiskt som ett vettigt alternativ... då.
Mvh
Fenja
Pirum
Brytningen av uran är inte så ren, men, i jämförelse med kolbrott är den väl renare antar jag. När det gäller CO2-utsläpp är kärnkraften 'ren', men problemet är ju att radioaktiviteten är farlig så lång tid. Kärnkraften är idag en liten energikälla, jag har inga siffror men det handlar om några procent, om den ska bli en stor energikälla som ska ersätta kol så måste vi bygga hundratals reaktorer varje år, de flesta av dem i vad vi i dagligt tal kallar u-länder. Vem ska sköta dem? Vem ska bygga dem? Kommer avfallshanteringen att bli säker, både med avseende på förvaring och risk för spridning eller användande till bomber?

Kärnkraften är ingen lösning på CO2-problematiken, åtminstone inte globalt.
Gurkan
Uranbrytning är förbjuden i Sverige pga. de stora miljökonsekvenserna och hälsoriskerna, trots att det finns stora urantillgångar här är Svenskt Uran en otänkbarhet i våra kraftverk.

Det tycker jag luktar lite dubbelmoral ...
Pirum
Gurkan : utländska företag prospekterar för att få till stånd Uranbrytning i Sverige, regeringen har inte visat sig negativ. Tror det handlade om ett kanadensiskt bolag nu sist.
Gurkan
CITAT (Pirum @ 21-02-2007, 17:03)
Gurkan : utländska företag prospekterar för att få till stånd Uranbrytning i Sverige, regeringen har inte visat sig negativ. Tror det handlade om ett kanadensiskt bolag nu sist.

Det är möjligt att det är en uppluckring på gång men det har iaf. inte varit nån som fått tillstånd hittils och det återstår ju att se om nån får det nu.

Hur som helst är frågan mycket kontroversiell och det kommer att bli mycket debatt innan nån börjar bryta uran i Sverige.

Tillägg :

Det finns en bra och överskådlig rapport på ämnet från Geologiinstitutionen på Chalmers att läsa här.

Kolla punkt 9 och 10 för mer info om vad som kan tänkas hända på Uranfronten i Sverige framöver. Efter en lagändring från 2005 har det tydligen getts ut en stor mängd undersökningstillstånd.

Spekulanterna kommer bla. från Canada, England och Irland.
gammelnalle
CITAT (Christa @ 21-02-2007, 16:10)
Det finns folk i ledande ställning som säger att kärnkraften är en ren energikälla. Jag blir så förvånad. Tror de på det själva eller ljuger de?

Vilka säger det???

Ingen seriös "i ledande ställning" får man hoppas.....

men politiker får väl säga vilka lögner som helst.... eller?????

Jag tycker att ALLA borde vara medveten om VAR och HUR uran bryts/utvinns och VAD man kan ha för roligt med avfallet.... och hur mycket som ÄR på villovägar...

men visst... det är lättare att blunda... bara VI får billig energi(t)

http://biphome.spray.se/monetar/m2/uranbryt.htm

http://www.analyskritik.press.se/Framtidvi...ranbrytning.htm
http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer.../karnkraft/uran

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____485.aspx
http://expressen.se/index.jsp?a=243256

hellre aktiv idag än radioaktiv i morgon som sloganen löd

smile.gif

b
Christa
CITAT (e_sedell @ 21-02-2007, 16:18) *
Jag hör till den skaran som tycker det är en ren energikälla.

Christata, kan du inte utveckla ditt påstående lite mera?

Det jag tänker på allra mest är brytningen av uran. Många som tror att kärnkraften är ren känner inte till vilka enorma miljöproblem som utanbrytningen förorsakar. Hörde ett radioreportage för 15-20 år sedan där de berättade att i Canada där uranet som vi då använde i Sverige bröts där hade grundvattnet och vattendrag förstörts inom ett stort område. Det fanns redan då så mycket radioaktivt avfall så att det skulle ha kunnat täcka en fyrfilig motorväg från Malmö till Kiruna med ett 2 meter tjockt skickt med sådant avfall.

Det är verkligen syniskt att säga att något är rent bara för att föroreningarna i första hand drabbar ett annat land.

Samtidigt tror en del att kärnkraften inte orsakar några koldioxidutläpp. Det är inte heller sant eftersom uranbrytning, anrikning, transporter osv orsakar en massa koldioxidutsläpp. För att göra en rättvis jämförelse så bör man göra en s k livscykelanalys (LCA).
Preussen
tror att på österlen i skåne finns uranfyndigheter. undra vilka reaktioner det skulle bli om någon försökte bryta uran där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon