Sailor Pluto
Jag bestämde mej för att lägga frågan här eftersom det samtidigt är en fråga om blommor rolleyes.gif .
På min tomt står det en jättestor tät buske där igelkottarna brukar hålla till. Själva busken ser inte så munter ut egentligen, så jag vill försöka piffa upp den lite. Det vore trevligt med vårblommande lökar på fler ställen i trädgården. Därför tänkte jag gräva ner några olika sorter (har inte bestämt något speciellt än) alldeles vid busken. Men vad tror ni igelkottarna skulle tycka om det? Jag har läst nånstans att det finns lökar som vissa djur tycket luktar obehagligt och inte går i närheten av unsure.gif . Det gällde väl mest sorkar, men ändå. Tips och erfarenheter mottages tacksamt smile.gif .
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har rabatterna proppfulla med vårlökar och jag brukar ändå ha en igelkottar i trädgården så vårlökar är inga problem.
KURT
I de flesta fall fungerar det inte alls att plantera några växter för att med lukten avskräcka djur. När det gäller igelkottar så behöver de täta buskar som de kan gömma sig i , och de gillar inte alls öppna ytor. Radioprogrammet "The living world" på BBC har haft ett bra program om igelkottar:

http://www.bbc.co.uk/radio4/science/living..._20020616.shtml

PS Infoga länkar verkar inte fungera när man har popups blockerade!
Sailor Pluto
Åh, vilken tur! Då kan jag plantera med gott samvete smile.gif . Min plånbok börjar redan svettas... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon